InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Gelsemium: gebruik in de alternatieve geneeskunde

Gelsemium: gebruik in de alternatieve geneeskunde

Gelsemium: gebruik in de alternatieve geneeskunde Gelsemium is een plant waaruit de stof gelsemine wordt gewonnen. In hoge concentraties is deze stof giftig maar in lage concentraties kan deze probleemloos door de mens worden gebruikt. Alhoewel de werkzaamheid niet wetenschappelijk is bewezen wordt gelsemium-tinctuur in de alternatieve geneeskunde gebruikt tegen diverse kwalen. Zo zou het onder meer helpen tegen stress en angst en tegen de gevolgen van griep. Gelsemium is verkrijgbaar in de vorm van tinctuur via natuurwinkels en webshops.

Gelsemium

Wat is gelsemium?

Gelsemium is een plantengeslacht dat behoort tot de bedektzadigen en de familie van Gelsemiaceae. Het geslacht gelsemium kent drie soorten waarvan er één voorkomt in Azië (de Gelsemium elegans) en twee in Noord-Amerika (de Gelsemium sempervirens en de Gelsemium rankinii). Uit de verse wortelstok van gelsemium wordt de stof gelsemine gewonnen. Deze wordt in de alternatieve geneeskunde verwerkt in tinctuur en dan meestal aangeduid met de naam gelsemium. In hoge doseringen is de stof giftig voor de mens maar in lage doseringen is deze onschuldig.

Werkzaamheid van gelsemine

Van gelsemium is bekend dat het enkele actieve componenten bevat. Zo komen er in de plant in een concentratie van circa 0,5% alkaloïden voor. Veel bekende alkaloïden hebben neuro-actieve en psychoactieve eigenschappen en sommige worden als genotsmiddel of entheogeen gebruikt. Ook zijn er diverse alkaloïden die als geneesmiddel worden gebruikt zoals codeïne, morfine en kinine. In het geval van gelsemium gaat het hoofdzakelijk om de stof gelsemine (C20H22N2O2). Deze stof wordt uitsluitend gewonnen uit gelsemium. In hoge concentraties is de stof uiterst giftig. Onderzoek bij dieren wijst echter uit dat wanneer het in kleine concentraties gebruikt wordt het een middel is dat zowel oxidatieve stress kan tegengaan als dat het kan werken als een rustgevend middel.

Gelsemine werkt als een antagonist voor de glycinereceptor, een van de meest voorkomende remmende receptoren in het centrale zenuwstelsel. Wanneer glycinereceptoren geactiveerd worden dan komen er chloride-ionen bij de de zenuwcellen met als gevolg een remmende postsynaptische potentiaal. Dit is een reactie die ervoor zorgt dat de zenuwcellen minder snel een signaal naar andere cellen uitzenden. Wat je hier zelf actief van merkt is een ontspanning van de spieren. In hoge concentraties kan dit leiden tot (tijdelijke) verlamming.

Trivia
Het middel gelsemium verkreeg korte tijd wereldwijde bekendheid nadat het meerdere malen genoemd werd in het vijfde seizoen van de populaire Netflix-serie House of Cards. In de serie raadt Jane Davis het gebruik ervan aan aan Frank en Claire Underwood als een middel tegen migraine. Uiteindelijk wordt het door Claire gebruikt om haar minnaar te vergiftigen.

Gebruik van gelsemium in de alternatieve geneeskunde

Dierproeven hebben uitgewezen dat gelsemium een positieve invloed kan hebben op stress- en angstgerelateerde klachten (Meyer c.s., 2013). Het is niet wetenschappelijk bewezen dat dit ook bij mensen het geval is. Desondanks wordt in de alternatieve geneeskunde wel gebruik gemaakt van gelsemium. In de vorm van tinctuur wordt het voorgeschreven tegen onder meer griep, stress, depressieve klachten, migraine, oorpijn en klachten als gevolg van een verstoring van het zenuwstelsel zoals zenuwpijn (neuralgie) en tintelingen in de ledematen.

Een aantal van de meest voorkomende situaties waarin binnen de alternatieve geneeskunde het gebruik van gelsemium wordt aangeraden zijn:
  • Angst voor en stress door dingen die komen gaan zoals een examen, toespraak of sollicitatie
  • Griep na kouvatten waarbij men rillerig is en spierpijn heeft
  • Griep waarvan men maar niet helemaal lijkt te herstellen

Verkrijgbaarheid gelsemium

Gelsemium is in Nederland verkrijgbaar via natuurwinkels en webshops. Het wordt verkocht in de vorm van tinctuur. Met een pipet kun je heel nauwkeurig de dosis bepalen. De druppels kunnen worden toegevoegd aan elke koude of warme drank en zijn vrijwel smaakloos. Raadpleeg voor de aanbevolen dosering altijd de bijsluiter.

Verpakking bevat geen beschrijving van de werking

Door een wetswijziging mag sinds 1 september 2012 op de verpakking van homeopathische geneesmiddelen - waaronder gelsemium - niet meer vermeld worden waar het middel voor bedoeld is. Hetzelfde geldt voor de omschrijving van het product in webshops. Wie het product dus in de winkel of in een webshop koopt zal aan de buitenkant niet kunnen lezen waarvoor het middel bedoeld is. Men is hiervoor aangewezen op het internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cocculus indicus gebruiken tegen reisziekteCocculus indicus gebruiken tegen reisziekteCocculus indicus is een homeopathisch middel dat onder andere gebruikt kan worden om wagenziekte of andere vormen van re…
Therapie tegen angst en stress: biofeedbackTherapie tegen angst en stress: biofeedbackMet je eigen bewustzijn angst en stress onder controle krijgen! Na 7 sessies met de biofeedback zou in principe iedereen…
Fruit: Bessen (zacht fruit)Een bes is een kleine, ronde, ovale of langwerpige vrucht, die meestal groeit op bomen en struiken en eetbaar, oneetbaar…
De geneeskracht van ridderspoorDe geneeskracht van ridderspoorRidderspoor is een schitterende sierplant. Er bestaan 250 soorten ridderspoor. Er bestaan geen eetbare delen van ridders…
Klachten en homeopathische middelenKlachten en homeopathische middelenHomeopathische middelen zijn bij diverse klachten inzetbaar. Welk homeopathisch middel het meest geschikt is voor een aa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Franz Eugen Köhler, Köhlers Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (CC BY-SA/bewerkt)
  • http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166432813004099?via%3Dihub (Meyer c.s., 2013).
  • https://www.klassiekehomeopathie.nl/gelsemium/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Gelsemium

Reageer op het artikel "Gelsemium: gebruik in de alternatieve geneeskunde"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-11-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!