InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Rhodiola gebruiken tegen stress en innerlijke onrust

Rhodiola gebruiken tegen stress en innerlijke onrust

Rhodiola gebruiken tegen stress en innerlijke onrust Rhodiola rosea is een van de adaptogene kruiden. Dit houdt in dat het gebruikt kan worden om fysiologische processen te stabiliseren en de homeostase te bevorderen. In de natuurgeneeskunde wordt rhodiola met name gebruikt om klachten gerelateerd aan stress en innerlijke onrust te bestrijden. In supplementen wordt het daarnaast regelmatig gecombineerd met andere vitaminen, mineralen en kruiden om bijvoorbeeld de energie te verhogen of de gemoedstoestand te verbeteren.

Rhodiola in de natuurgeneeskunde

Rhodiola rosea / Bron: Tom Hilton, Flickr (CC BY-2.0)Rhodiola rosea / Bron: Tom Hilton, Flickr (CC BY-2.0)

Over rhodiola

De Rhodiola is een zaadplant en een geslacht van succulenten uit de vetplantenfamilie. Voorbeelden van andere planten uit deze familie zijn de muurpeper, roze hemelsleutel, watercrassula en pandaplant. Rhodiola heeft veel weg van het plantje vetkruid (Sedum). De Rhodiola groeit uitsluitend op koude en hooggelegen plekken op het noordelijk halfrond en komt vooral veel voor in China. In de Verenigde Staten en Canada is de plant vrij zeldzaam. Het bijzondere aan de plant is dat deze een dubbele set meeldraden heeft en dat hij twee keer zo veel meeldraden als kroonbladen heeft. De naam dankt de rhodiola aan haar geur, die doet denken aan rozen (rhodon is Grieks voor roos).

Uit het geslacht van de rhodiola is met name de rhodiola rosea bekend in de natuurgeneeskunde omdat hieraan een geneeskrachtige werking wordt toegekend. Supplementen op basis van de rhodiola rosea worden meestal alleen simpelweg aangeduid met de benaming rhodiola, met weglating van rosea.

Rhodiola is een van de adaptogenen

Rhodiola wordt in de natuurgeneeskunde vooral gebruik voor het bestrijden van klachten die verband houden met stress en innerlijke onrust. Rhodiola rosea wordt ingedeeld bij de adaptogenen. Dit is een verzamelnaam voor kruiden die bij toediening resulteren in de stabilisatie van fysiologische processen en de bevordering van homeostase (het in evenwicht houden van interne milieus in het lichaam). Adaptogenen kruiden worden gebruikt om de weerstand tegen biologisch, chemisch en psychologisch schadelijke stoffen te verhogen. In de Ayurveda - een traditionele Indiase geneeswijze - wordt dit ook wel aangeduid met de term Rasayana. De traditionele Chinese geneeskunde noemt het vertaald een superieur tonicum. Voorbeelden van andere planten en kruiden die tot de adaptogenen gerekend worden zijn ashwaganda, Siberische ginseng, schisandra en maca.

Zweeds wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat adaptogenen daadwerkelijk meerdere beschermende mechanismen in cellen actief kunnen maken. Het gaat dan met name om het versterken van de niet-specifieke afweer. Wie een goede niet-specifieke afweer heeft is beter in staat om aanvallen van bacteriën, infecties, virussen en schimmels af te weren. Dit heeft niet alleen invloed op de resistentie tegen iets simpels als verkoudheden of de griep maar ook op de gemoedstoestand en de vatbaarheid voor stressgerelateerde klachten en innerlijke onrust (Panossian, 2010).

Beter studeren door rhodiola?

Rhodiola heeft ook enige bekendheid onder studenten als middel dat je kan helpen om beter te studeren. Bij bijvoorbeeld Vitaminstore.nl wordt het supplement zelfs al ingedeeld bij de 'Studeren collectie' met studieprestatiebevorderende middelen. Het idee hier achter is dat rhodiola de sensitiviteit van neuronen - de 'denkcellen' in je hersenen - voor de neurotransmitters dopamine en serotonine verhoogt. Dopamine en serotonine zijn onder meer betrokken bij je concentratievermogen en focus. Of je werkelijk beter gaat studeren door het gebruik van rhodiola kun je het beste zelf ervaren.

Verkrijgbaarheid

Supplementen op basis van rhodiola zijn in Nederland breed verkrijgbaar. Het is onder meer verkrijgbaar van de merken Lamberts, Bloem, Allinone, Nova Vitae, Lucovitaal, Fytocura, Vitortho, Magnifood en Healthy Vitamins. Je kunt ervoor terecht bij diverse (online) drogisterijen en natuurwinkels als ook praktijken voor natuurgeneeskunde.

Rhodiola wordt ook vaak verwerkt in supplementen met meerdere vitamine, mineralen, aminozuren en kruiden. Zo bevat bijvoorbeeld Bio-Rhodiola Plus van Biotics onder meer vitamine B1, B3, B12 en C, taurine, magnesium, zink en foliumzuur. Daarnaast bestaan er ook diverse supplementen die rhodiola combineren met onder meer ginseng, guarana of saldroside.
Gerelateerde artikelen
Hartritmestoornissen en kruidenVerschillende voedingsstoffen en kruiden kunnen een (ondersteunende) rol spelen bij de preventie en behandeling van hart…
Voedingssupplementen PaardVoedingssupplementen PaardOm de gezondheid en positief gedrag van het paard te bevorderen zijn vele voedingssupplementen op de markt. Deze supplem…
Rozenwortel, zijn geschiedenisRozenwortel een plant met toekomst heeft een minder bekend maar boeiend verleden. Wat zeggen de oude kruidenboeken over…
Adaptogenen, planten voor harmonieDoor de eeuwen heen zijn mensen steeds op zoek geweest naar gezondheid, vitaliteit, een beter en zelfs een eeuwig leven.…
Middelen tegen moeheid: rhodiola, ginseng en spirulinaMiddelen tegen moeheid: rhodiola, ginseng en spirulinaMiddelen tegen moeheid. We voelen ons allemaal weleens vermoeid of futloos, vooral na een periode van zware lichamelijke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Scott Loarie, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flora_id=2&taxon_id=128370
  • http://www.mdpi.com/1424-8247/3/1/188 (Panossian, 2010)
  • https://www.mdidea.com/products/herbextract/salidroside/data06.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Rhodiola
  • Afbeelding bron 1: Tom Hilton, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Rhodiola gebruiken tegen stress en innerlijke onrust"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 03-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!