InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Energie volgens de traditionele Indiase geneeskunde

Energie volgens de traditionele Indiase geneeskunde

Ayurveda is in India de meest toegepaste geneeswijze en houdt zich bezig met de persoon in plaats van de ziekte. Belangrijk binnen de ayurveda is de kennis van planten, voedingsleer en massage. De chakra’s en pranayama spelen een essentiële rol bij ayurveda en yoga.

Ayurveda

In de ayurvedische geneeskunde wordt ervan uitgegaan dat alles energie is en ieder mens een microkosmos is. Deze bestaat net zoals de macrokosmos uit 5 elementen: water, vuur, aarde, lucht en ether. Deze worden in verband gebracht met de drie energetische basisprincipes of Dosha’s: Vata (wind), Pitta (gal) en Kapha (slijm). De verhouding tussen die elementen is verschillend bij ieder individu. Als de balans tussen de Dosha’s verstoord is, worden we ziek.
Ieder mens bestaat uit een unieke mengeling van de drie Dosha’s: prakruti. Daarnaast heb je de mengeling van het moment: vikruti. Deze is afhankelijk van stress, voeding, lichaamsbeweging. Belangrijk voor een goed evenwicht tussen de drie Dosha’s is dat je voor zonsopgang opstaat, vroeg naar bed gaat, op geregelde tijdstippen eet,…

Ayurvedische behandelingen

Deze bestaan uit een combinatie van volgende elementen:
  • Behandeling van de energiepunten (marma’s) met traditionele massage
  • Inwendige en uitwendige zuivering (Panchakarma): ademhalingsoefeningen, braken, wassen, aderlating
  • Massage met olie (snehanakarma)
  • Dieetvoorschriften
  • Behandeling met planten zoals jasmijn en koriander

De 7 Chakra’s

Een Chakra kan je vergelijken met een ventiel dat de energiestroom regelt. Iedere Chakra staat in verbinding met een bepaald deel van het lichaam en tevens met een bepaald gebied in het bewustzijn.

  • Basiscentrum (Muladhara-chakra): De energie van deze Chakra komt uit de aarde. Deze is koraalrood en bevindt zich in het perineum. Deze Chakra staat voor geld, huis, werk, overleven, vertrouwen.
  • Seksuele Chakra (Swadhistana-chakra): De energie van deze Chakra komt uit water. Deze is oranje en bevindt zich in het heiligbeen en de geslachtsdelen. Deze Chakra heeft te maken met verlangen, plezier, voeding, opbloei van vrouwelijke energie en intuïtie, harmonie tussen de geslachtsdelen.
  • Het zonnecentrum (Manipura-chakra): De energie van deze Chakra komt uit vuur. Deze is geel en bevindt zich in de zonnevlecht. Deze Chakra staat in verband met stress, wil, macht.
  • Het hartcentrum (Anahata-chakra): De energie van deze Chakra komt uit lucht. De kleur is groen en deze bevindt zich in het hart. Deze Chakra staat voor liefde, verheven gevoelens, vreugde, warme menselijkheid.
  • Het voorhoofdcentrum (Anja-chakra): De energie van deze Chakra komt uit innerlijk licht. Deze is indigo en bevindt zich tussen de wenkbrauwen. Deze Chakra die ook het derde oog genoemd wordt verwijst naar het onderbewuste.
  • Het strottenhoofdcentrum (Vishuddha-chakra): De energie van deze Chakra komt uit ether. Deze is blauw en bevindt zich in de keel. Deze Chakra verwijst naar het communicatievermogen en de intuïtie.
  • Het kruincentrum (Sahasrara-chakra): De energie van deze Chakra komt uit oertrilling. Deze is violet en bevindt zich bovenop het hoofd. Deze Chakra staat voor het niveau van de ziel, spiritualiteit en intuïtie.

Yoga

Door het beoefenen van yoga verkrijgen we een beter evenwicht tussen de lichaamsenergieën Dit gebeurt door middel van houdingen of Asana’s en ademtechnieken of Pranayama. Iedere Chakra correspondeert met een orgaan, kleur, geluid, Asana,… Er bestaan vele vormen van yoga, maar in het Westen wordt vooral Hatha-yoga toegepast. In Hatha-yoga worden ongeveer 1000 Asana’s gebruikt om alle vormen van lichaamsenergie in beweging te brengen. Eén van de beste oefeningen om de Dosha’s in evenwicht te brengen is de zonnegroet.

Pranayama

Een juiste ademhaling is belangrijk in de ayurveda en in yoga. Pranayama bestaat uit inademingen, uitademingen en oefeningen waarbij je de adem inhoudt. Inademing stimuleert het lichaam, uitademing zorgt voor het uitstoten van vervuilde lucht. Als je de adem vasthoudt, wordt de energie over het lichaam verdeeld.

Pranayama is erop gericht de 2 polen van de menselijke natuur met elkaar in harmonie te brengen: het linkerneusgat correspondeert met het emotionele, het rechterneusgat hangt samen met de rationele dimensie.
© 2008 - 2019 Nathie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De verschillende soorten yogaDe verschillende soorten yogaDe oudste geschriften over yoga dateren uit de derde eeuw voor Christus, maar vooral sinds de tweede helft van de twinti…
Ayurveda: vata, pitta en kaphaDe begrippen vata, pitta en kapha zijn de drie dosha's uit de Ayurveda. Het zijn fysiologische krachten die werkzaam zij…
Ayurveda - Ayurvedische natuurgeneeswijzeAyurveda - Ayurvedische natuurgeneeswijzeAyurveda is een zeer oude Indiase geneeswijze en lijkt ook de oudste geneeskunde ter wereld te zijn. Ayurveda hanteert m…
Ademoefeningen (pranayama) voor beginners en gevorderdenAdemoefeningen (pranayama) voor beginners en gevorderdenAdemen is leven. Tal van klachten verdwijnen tijdens een rustige, ritmische en diepe ademhaling. Negatieve emoties die s…
Kundalini Yoga - de yoga van het bewustzijnKundalini yoga is een unieke yogastijl die duizenden jaren als een geheime traditie mondeling is overgebracht om te voor…
Bronnen en referenties
  • Lekker in je vel - Brussel 2006

Reageer op het artikel "Energie volgens de traditionele Indiase geneeskunde"

Infoteur: Nathie
Gepubliceerd: 12-08-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!