InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Energie volgens de traditionele Japanse geneeskunst

Energie volgens de traditionele Japanse geneeskunst

Energie ligt net zoals bij de Chinezen aan de grondslag van alles wat bestaat. Om de circulatie van de levensenergie te bevorderen maken de Japanners gebruik van gevechtsporten, shiatsu, reiki en lichaamsoefeningen zoals Do-In.

Ki

In het Japans noemt men de levensenergie Ki. Het voornaamste energiecentrum bevindt zich in de buik, onder de navel en heet Hara. Op dit punt komen de aders samen en de 12 meredianen, in het Japans kei genoemd.

Shiatsu

Dit is een massagetechniek waarbij druk wordt uitgeoefend met de vingers. Deze heeft tot doel de ki-balans te herstellen in delen van het lichaam waar dat nodig is. Je wordt liggend behandeld met je kleren aan. De drukpunten of tsubo’s zijn ongeveer hetzelfde als de acupunten bij acupunctuur. De diagnose wordt gesteld door intuïtieve aanraking, meestal vanuit de Hara. Shiatsu helpt onder andere bij vermoeidheid, stress en spierverkramping. Het leidt bovendien tot mentale helderheid en geeft zowel lichamelijke als geestelijke energie.

Reiki

Bij Reiki wordt invloed uitgeoefend op het trillingsveld van de patiënt. Door het opleggen van de handen stuurt de therapeut energiestroom naar de patiënt zodat het zelfgenezingsproces op gang gebracht kan worden. Bovendien word je in contact gebracht met de goddelijke dimensie. Je komt tot rust en energieblokkades worden opgeruimd. Reiki wordt ook vanop afstand uitgevoerd. D.w.z. dat je naam, leeftijd en adres doorgeeft en op een afgesproken tijdstip een kwartier comfortabel gaat zitten of liggen. De therapeut brengt de Reiki dan via meditatie over op de patiënt.

Do-In

Do-In bestaat uit energetische oefeningen die gebaseerd zijn op zelfmassage. Het is een methode die je op jezelf toepast door middel van strekoefeningen, kloptechnieken en wrijfmassage. Het werkt vooral preventief, om energiegebrek aan te vullen, het ki-evenwicht te herstellen en blokkades op te heffen.
Voorbeeldoefening: zelfmassage van de schedel om rustig en helder te worden
Je zet je duimen boven je oren en beweegt naar boven toe. Met de toppen van je wijsvingers voer je lichte druk uit op 10 plaatsen.
© 2008 - 2019 Nathie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Lekker in je vel - Brussel 2006

Reageer op het artikel "Energie volgens de traditionele Japanse geneeskunst"

Infoteur: Nathie
Gepubliceerd: 12-08-2008
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!