InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Alternatieve geneeswijzen: Reiki

Alternatieve geneeswijzen: Reiki

Alternatieve geneeswijzen: Reiki Reiki is een alternatieve geneeswijze die uit Japan is komen overwaaien. Het is een geneeswijze die meer en meer wordt beoefend in Nederland. Dit komt deels door de verandering die plaatsvind bij de Nederlandse bevolking. Mensen worden meer bewust van hun gezondheid en willen nu eerst andere oplossingen zoeken voordat ze weer een doos pillen naar binnen gooien tegen een kwaal die ze hebben.

Reiki

Reiki is een Japanse alternatieve geneeswijze die in 1984 is geïntroduceerd in Nederland. Reiki wordt ook wel een paranormale therapie genoemd. De Japanner Mikao Usui wordt als stichter gezien van de paranormale therapie Reiki. De veronderstelling die wordt gemaakt bij Reiki is dat iedereen levensenergie heeft. De Reiki oftewel levensenergie wordt overgebracht door middel van de handen. In deze geneeswijze worden lichaam, geest en de ziel als één gezien. Om het heel simpel uit te leggen legt men de handen tijdens een Reiki behandeling op de zere plek om de energie die geblokkeerd is weer vrijelijk te laten stromen.

Behandeling

De behandeling begint meestal met vragen waar de "patient" last van heeft. Daarna wordt onderzocht welke energiestromen zijn geblokkeerd. Het idee is dat de behandelaar de energie doorgeeft via zijn handen naar de zere of geblokkeerde plek. Door die energie gaat de energie van de ontvanger weer vrijelijk stromen wat na een tijd moet resulteren in een snellere en completere genezing. Reiki kan toegepast worden op blokkades van spirituele, fysieke, emotionele en mentale aard. Het doorgeven van de energie zou zowel met aanraking of op afstand kunnen plaatsvinden. Wel moet hierbij gezegd worden dat deze geneeswijze alternatief is en daarom niet wetenschappelijk is bewezen.

Reiki beoefenen

Reiki kan door een ritueel of initiatie worden overgebracht zodat de ontvanger van het ritueel daarna ook Reiki kan uitoefenen. Hierbij krijgt de ontvanger een hoger trillingsgetal en worden aan de persoon verschillende technieken geleerd. Bij Reiki heb je 4 verschillende niveaus ook wel graden genoemd. Het is nodig om eerst de eerste graad Reiki te beheersen om daarna de tweede graad te beheersen.

Reiki eerste graad (Reiki 1)

Bij Reiki van de eerste graad oftwel Reiki 1 wordt het kanaal van Reiki geopend. Dit betekend dat je jouw hele leven jezelf en anderen kunt helen met Reiki.

Reiki tweede graad (Reiki 2)

Bij Reiki in de tweede graad oftewel Reiki 2 wordt de kracht en energie die je kunt doorgeven vergroot.
.

Reiki derde graad A (Reiki 3A)

Bij Reiki in de derde graad A oftewel Reiki 2 wordt de kracht en energie die je kunt doorgeven nogmaals vergroot. Je hebt nu de kracht van een Reiki-Master.

Reiki derde graad B (Reiki 3B)

Bij Reiki in de derde graad B krijg je de kracht en mogelijkheid om anderen in te wijden in een van de hiervoor genoemde niveaus.

Relativering

Reiki wordt omschreven als pure liefde, wijsheid en kracht. Die je altijd bijdehand hebt om je nieuwe impulsen te geven in je groei naar heelheid en gezondheid. Veel mensen zien Reiki als een soort placebo effect. Dat de werking van Reiki puur psychologisch is en tussen je oren zit. Zolang er geen wetenschappelijk bewijs is gevonden voor de werking van Reiki zal het niet volledig opgenomen worden in de Nederlandse samenleving. Ook al zie je een duidelijke toename in mensen die opzoek zijn naar alternatieve geneeswijzen waaronder Reiki.

Lees verder

© 2014 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is reiki en hoe werkt het?Wat is reiki en hoe werkt het?Steeds meer landgenoten beseffen dat hun gezondheid niet uitsluitend in een medicijndoosje terug te vinden is. Ze zoeken…
Reiki: diverse reikivormenReiki: diverse reikivormenReiki is een alternatieve geneeswijze waarbij gewerkt wordt met energiestromen. Er zijn verschillende reikivormen waarbi…
Hoe verloopt een reiki behandeling?Hoe verloopt een reiki behandeling?De reiki-meester heeft een totaal andere benadering van onze gezondheidsklachten dan de klassiek geschoolde arts. Reiki…
Energie volgens de traditionele Japanse geneeskunstEnergie ligt net zoals bij de Chinezen aan de grondslag van alles wat bestaat. Om de circulatie van de levensenergie te…
Paranormale geneeswijzenParanormale geneeswijzen zijn geneeswijzen die gebruik maken van technieken die wetenschappelijk niet of nog niet kunnen…

Reageer op het artikel "Alternatieve geneeswijzen: Reiki"

Infoteur: Aron
Laatste update: 17-04-2014
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!