InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Alternatieve geneeswijzen: Touch for Health

Alternatieve geneeswijzen: Touch for Health

Alternatieve geneeswijzen: Touch for Health Touch for Health is een alternatieve geneeswijze die zich richt op de bloed circulatie, de lymfe en meridiaanenergie. Wanneer dit niet optimaal is heeft je lichaam zoals het heet een onbalans. Deze onbalans is te lokaliseren met bepaalde spiertesten. Wanneer de onbalans is gelokaliseerd kan deze verholpen worden. Touch for Health heeft zijn herkomst uit de kinesiologie.

Ontstaan Touch for Health

Touch for Health is in de alternatieve gezondheidszorg een vrij nieuwe methode. Toch maakt deze methode gebruik van eeuwen oude oosterse kennis. Touch for Health heeft haar ontstaan te danken aan de toegepaste kinesiologie. Kinesiologie is een leer der bewegingen. In de toegepaste kinesiologie is het belangrijkste dat de wervelkolom een optimale verticale stand heeft. De wervelkolom moet zich soepel kunnen buigen, strekken en geen bochten naar links of rechts vertonen. De wervels in de wervelkolom worden op hun plaats gehouden door spieren links en rechts gelegen van de wervelkolom. Zolang de spanning in de spieren even groot is, de spieren afwisselend samen trekken en weer ontspannen blijft de wervelkolom in de goede houding. Wanneer een spier zijn werk niet goed doet richt de kinesiologie zich op deze spier om deze weer goed te laten functioneren. Bijvoorbeeld een spier die zwak is moet veel harder werken dan de andere spieren. Een spier is zwak wanneer deze een gegeven druk, die met handkracht wordt uitgeoefend, niet kan houden. Om dit te testen zijn er voor elke spier bepaalde oefeningen die de spier testen op zwakheid.

Redenen onbalans van spieren

Er zijn verschillende redenen aan te geven waarom een spier verzwakt. Drie aspecten zijn echter het belangrijkste namelijk die van structurele, psychische of chemische aard. Wanneer er een onbalans zit door een structurele fout zal dit automatisch zijn weerslag hebben op de chemie en de psyche. Dit kan, slecht gevoel, moeheid, pijn of zwak afweersysteem veroorzaken. Structurele oorzaak van een verzwakte spier kan zijn, verkeerde houding of verkeerd optillen van iets zwaars. Een psychische oorzaak kan zijn het voelen van angst, frustratie, woede of verdriet. Een chemische oorzaak kan zijn het binnen krijgen van slechte voeding of medicatie.

Uitleg Touch for Health

Toch for Health is een samenstel van de spiertest die is afgeleid van de toegepaste kinesiologie. Door toepassing van Touch for Health wordt getracht een optimale doorstroming van energie in het lichaam te bewerkstelligen, zodat zowel fysieke als psychische klachten kunnen verdwijnen. Binnen Touch for Health zijn er verbanden gelegd tussen circulatie van het bloed, lymfe en meridiaanenergie. Wanneer een meridiaan in balans is zorgt hij voor een goede energietoevoer en dus voor het goed functioneren van de betreffende orgaan of orgaansysteem. Een zwakke spiertest geeft over het algemeen een blokkade aan in een meridiaan. Deze blokkades zijn dan te verhelpen met drukpunten, accupunctuur, acupressuur of reiki. Hierbij is het belangrijk om de afvalstoffen die vrij komen goed weg te spoelen met water. Er zijn veel boeken geschreven om te weten te komen welke spieren met welke meridianen in verband met elkaar staan, daarnaast staan ook de desbetreffende drukpunten of acupressuurpunten. Met deze methode kun je erachter komen welke chemische, psychische of structurele oorzaken de spieren uit balans brengen. Dit is voor ieder persoon weer verschillend. Er zijn echter producten waarvan bekend is dat de mens daar gevoelig voor is. Vaak ligt de oorzaak van onbalans bij, zuivelproducten, koffie en drank. Dit is maar een kleine indicatie van wat onbalans kan veroorzaken. Energiebalansverstorende oorzaken kunnen dus met behulp van Touch for Health opgespoord en hersteld worden. Waarneer de balansen hersteld zijn moet er wel opgelet worden dat de spieren niet weer uit balans raken.

Lees verder

© 2011 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alternatieve geneeswijzen: Touch for Health"

Infoteur: Aron
Laatste update: 17-04-2014
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!