InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Voetzoolmassage

Voetzoolmassage

Voetzoolmassage Voetzoolmassage door een masseur/therapeut of voetmassage zelf toepassen. Voetzoolmassage werd al door het oude China en Egypte uitgevoerd. tegenwoordig werkt voetmassage vooral ter ondersteuning tijdens het genezingsproces. Zelf kan men ook een voetmassagebad nemen of voetrollers gebruiken.

Wat is voetzoolmassage?

Voetzoolmasage valt onder de voetreflexologie. Het gaat hierbij om een drukmassage op bepaalde punten van de voet. Hiermee wordt een reactie in een ander deel van het lichaam uitgelokt. De gedachte hierachter is dat alles in het lichaam met elkaar in verbinding staat. Vanuit de voet lopen diverse kanalen naar andere lichaamsdelen. Het uiteinde van et kanaal bevindt zich in de voet en vormt het drukpunt.

Door druk uit te oefenen op een bepaalde drukpunt in de voet, gaat er een stimulerende werking naar de organen elders in het lichaam.

Ontstaan van voetmassage

Net zoals veel alternatieve geneeswijzen, is ook de voetmassage ontstaan in het oude China, bij de indianen en in het oude Egypte. In deze oude perioden was er nog geen sprake van medicijnen of geneeskunst zoals wij hem nu kennen. Ook was er toen meer respect voor de natuur en hoe de natuur alles zelf kon regelen. De mens stond toen veel dichter bij de natuur dan nu. Zelfmassage of massage bij andere mensen uitvoeren is geen vreemd natuurverschijnsel maar heel normaal. Verschillende dieren masseren elkaar of zichzelf om gezond te blijven.

Tegenwoordig behoort voetmassage tot de alternatieve geneeswijzen. Voetmassage kan men laten uitvoeren door een masseur die gespecialiseerd is in voetreflexologie, maar men kan ook zelf een lichte voetmassage uitvoeren.

Behandeling

De therapeut kan ziekten opsporen door de voet af te tasten en druk te leggen op verschillende drukpunten. Wanneer bekend is waar de ziekte zich bevindt, worden bepaalde drukpunten gemasseerd en met de duim wordt er druk op uitgeoefend. Deze drukpunten staan in verbinding met het zieke orgaan. Vaak zal de patiënt merken dat het betreffende orgaan warmer wordt. Het orgaan wordt op deze wijze via de voet gemasseerd, wat een helende werking heeft.

Zelf kan men thuis de voet masseren middels voetrollers. Deze rollers masseren de onderkant, de voetzool. De bovenkant en zijkant van de voet kan men met de vingers masseren. Gebruik hiervoor een lotion om de vingers soepel over de huid te laten glijden.

Het is moeilijk om zelf de drukpunten op de voet te vinden. Door met de voetzool langzaam over een houten stok te bewegen, kan men soms merken dat er elders in het lichaam een reactie plaats vindt.

Eenm voetmassage zelf geneest niet. De energie die vrijkomt tijdens de massage en wordt afgegeven aan het orgaan, geeft het orgaan nieuwe energie waardoor deze sneller herstelt. Men moet niet verwachten dat met voetmassage bepaalde ziekten genezen kunnen worden. Voetmassage is ter ondersteuning in het genezingsproces en kan daardoor prima naast de medische geneeskunst worden gebruikt. Tevens werkt voetmassage prima tegen stress. Het ontspant het lichaam en is daardoor ondersteunend tijdens periode van grote druk en stress.

Waar bevinden zich de drukpunten?

Op de hele voet bevinden zich drukpunten, zowel op de voetzool als de zijkant en de bovenkant. Alleen mensen die zich er in verdiept hebben en een opleiding of cursus hebben gevolgd, kunnen de verschillende drukpunten onderscheiden. Voor wie thuis een poging wil wagen, volgen hier enkele voorbeelden, zie hiervoor de afbeelding:
  • Bruin=tanden
  • Groen=schedeldak
  • Lichtgroen=ogen
  • Rood=hart
  • Lichtblauw=heiligbeen
  • Blauw=staartbeen
  • Roze=bekkenholte
  • Paars=middenrif
  • Geel=schoudergewricht

Echt drukpunten leren herkennen kan men alleen door een geoefende studie hierin. Voor degene die thuis eens wil proberen wat voetmassage is, is bovenstaand voorbeeld goed om zelf uit te proberen. Een voetmassagebad werkt erg ontspannend en is ook makkelijk zelf thuis uit te voeren. Een voetmassagebad is te gebruiken met of zonder water. Voetrollers masseren de voetzool.
Gerelateerde artikelen
Voetreflexologie: weg met de blokkades in uw lichaamVoetreflexologie: weg met de blokkades in uw lichaamVoetreflexologie is een eeuwenoude kunst, die nu volop herontdekt wordt. Het biedt tal van voordelen, ook tijdens de zwa…
Hand- en voetreflexologieHand- en voetreflexologieOrganen, beenderen en weefsels hebben allen een reflexpunt op de voeten en handen. Een deskundige kan daardoor via de vo…
De VoetreflexmassageDe VoetreflexmassageWat is nou voetreflexmassage, en wat houdt dit in? Bij voetreflexmassage of voetreflexologie wordt de denkwijze gehantee…
Gezondheid: VoetmassageGezondheid: VoetmassageJe voeten zijn essentieel, ze dragen je letterlijk en figuurlijk door het leven. De voeten worden enorm belast en eigenl…
Voetmassage, een ontspannen weldaad voor het lichaamVoetmassage, een ontspannen weldaad voor het lichaamEen voetmassage geeft aan ieder die het krijgt en geeft een weldadig gevoel.Het brengt ons weer in balans met onszelf. D…
Bronnen en referenties
  • http://www.alternatievebehandelingen.nl/Reflex-Zone-Therapie.html

Reageer op het artikel "Voetzoolmassage"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 24-08-2011
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!