InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De Voetreflexmassage

De Voetreflexmassage

De Voetreflexmassage Wat is nou voetreflexmassage, en wat houdt dit in? Bij voetreflexmassage of voetreflexologie wordt de denkwijze gehanteerd dat het lichaam en de geest van de mens een eenheid is. Als dit in evenwicht is, voelen we ons gezond, maar wordt dit verstoord dan voelen we ons ziek.

Wat is een voetreflexmassage/voetreflexologie?

Zoals al eerder gezegd wordt de denkwijze gehanteerd bij deze massage dat lichaam en geest in evenwicht moeten zijn. Anders verwoord kun je zeggen dat alle zenuwen en weefsels in de rest van het lichaam verbonden zijn met de voeten van een mens. Wanneer deze zenuwen en weefsels vanuit de voeten niet juist of volledig functioneren ontstaan er blokkades in de natuurlijke energiedoorstroming, met als gevolgd dat er lichamelijke pijntjes kunnen optreden, of dat een persoon zich ziek voelt.

Deze voetreflexmassage helpt om het lichaam te ontspannen en helpt daarmee om evenutele blokkades te verwijderen en de energiedoorstroming te bevorderen, waardoor lichaam en geest weer in evenwicht raken. Deze vorm van drukpuntmassage zorgt voor een algehele welbevinding van het lichaam en zorgt voor een betere doorbloeding van onze bloedvaten. Dit heeft als gevolg dat afvalstoffen beter naar uitscheidingsorganen kunnenn worden vervoerd. Tevens worden de hormaan- en zenuwfuncties kwalicatief gezien beter.

Geschiedenis van de voetreflexmassages

De oorsprong van de voetreflexmassages en van de voetreflexologie gaat terug naar ongeveer 2330 voor Christus. Anderen zeggen dat het zelfs meer dat 5000 jaar geleden is, maar daar zijn verder geen bewijzen van. Echter is rond 2330 voor Christus een grote graftombe gevonden met daarin een behoorlijk aantal muurschilderingen die hand en voetmassages weergeven. Een behoorlijke periode later duikt de voetreflexmassage op in China. In die periode was de acupunctuur zeer populair in China, maar ontstond er ook een techniek voor accupunctuur en massage gecombineerd en samen toegepast op de voeten. Rond 1582 duikt de voetreflexmassage voor het eerst volgens de geschiedenisboeken op in Europa. Hier zouden twee europese artsen een boek over voetreflexologie hebben gepubliceerd. William Fitgerald was echter de eerste wetenschapper die het lichaam in verschillende zones verdeelde. In 1917 werd echter nog altijd het woordt "Zone Therapy" gebruikt in plaats van de hedendaagse term voetreflexologie. In de jaren daarom werden de theorieën van de "Zone Therapy" verder uitgewerkt en geperfectioneerd. Uiteindelijk was het Eunice Ingham die alle drukpunten in kaart wist te brengen. Sinds 1961 is echter de term "Zone Therapy" vervangen door het hedendaagse woord voetreflexologie, omdat de beroepsvereniging van fysiotherapeuten zich tegen de oude term bezwaarden.

Voor wie?

Deze vorm van massage is voor iedereen geschikt die lichamelijke klachten ervaart, gegrond aan verschillende oorzaken variëren van stress tot overbelasting.

Uit onderzoek is gebleken dat deze massage en voetreflexologie in het algemeen, snel resultaat boekt bij jongeren en kinderen. Dit komt omdat kinderen nog niet zozeer aan stress etc. zijn blootgesteld, maar ook omdat zij nog geen gecompliceerde blokkades van energiestromingen hebben kunnen ontwikkelen. Hoe lang het duurt het voordat er resultaat geboekt wordt kan variëren, maar bij kinderen en jongeren is er al duidelijke voortgang te merken bij de 2e of 3e behandelsessie. Bij iedereen ouder dan 21 jaar is niet precies te voorspellen hoeveel behandelsessies er nodig zijn.

Deze massage is ook zeker aan te raden aan mensen met chronische pijn en andere blijvende ziekteverschijnselen. Deze massage kan een zeer verlichtende werking hebben voor deze doelgroep. Wel moet er gezegd worden dat voor deze doelgroep de therapie regelmatig herhaald zal moeten worden om een juist effect te creëren of om te behouden.

Hoe gebeurt het?

De massagevorm gebeurt volledig primitief. Dat wil zeggen dat er totaal geen hulpmiddelen worden gebruikt. In feite wordt er door de therapeut dus alleen met zijn handen gewerkt. Bij de behandeling worden beide voeten altijd geheel behandeld, er zijn verder geen voorschrijvingen bij welke voet er begonnen moet worden, alhoewel aan te raden is om te beginnen bij de dominante voet (meestal hetzelfde als de dominante schrijfhand).

Waarom?

Voetreflexologie heeft niet alleen een ontspannende en pijnverlichtende werking, het bevat ook een preventieve werking.
Tijdens de behandeling (die ca. 1 uur duurt) kunnen verschillende verschijnselen optreden. Schrik hier niet van, integendeel, het is zelfs een positief teken, omdat er dan namelijk een genezend proces in werking is getreden. Verschijnselen die kunnen optreden zijn: overmatig transpireren, emotioneel raken, slaperigheid, gevoel van machteloosheid of juist energiek en achteraf komt het regelmatig voor dat mensen zeer donkere urine hebben (dit komt door de vele afvalstoffen die het lichaam verlaten).

Tot slot moet er gezegd worden dat de voetreflexmassage absoluut geen geneesmiddel is. Het is slechts een therapie om pijnen (tijdelijk) te verlichten. Wel wordt het natuurlijke herstelvermogen van een persoon gestimuleerd.
© 2010 - 2019 Randy1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voetreflexologie: weg met de blokkades in uw lichaamVoetreflexologie: weg met de blokkades in uw lichaamVoetreflexologie is een eeuwenoude kunst, die nu volop herontdekt wordt. Het biedt tal van voordelen, ook tijdens de zwa…
Wat is reflexologieReflexologie is een alternatieve geneeswijze die wordt genoemd onder heiltherapieën. Een specifiek deel van het lichaam…
Masseren, een weldaad voor het lichaamMasseren, een weldaad voor het lichaamJe lichaam laten masseren kan een weldaad voor je lichaam zijn en pure luxe of noodzakelijk voor het functioneren van he…
Massage paard, effecten en voordelenMassage bij paarden komt steeds meer voor in de dagelijkse verzorging van het paard. Het masseren van het paard pretende…
Metamorfose TherapieMetamorfose TherapieMetamorfose therapie is een vorm van reflexzone therapie waarbij de voeten, de handen en het hoofd worden behandeld. Doo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andreas160578, Pixabay
  • Thermae2000, sportmassagecursus, Opleiding Fysiotherapie.

Reageer op het artikel "De Voetreflexmassage"

Reacties

Carla Bonela, 15-04-2016 04:31 #2
Waarom doet het pijn als je een behandeling krijgt? Reactie infoteur, 15-04-2016
Normaal gesproken moet de pijn wel meevallen (of er helemaal niet zijn!). Mocht je toch echt hevig pijn ervaren, en hier last van blijven houden, raad ik je aan toch even langs de huisarts of fysiotherapeut te gaan!

Dieneke, 08-02-2014 11:04 #1
Ik ben ontzettend kietelig onder mijn voeten, ik vraag mij af of ik dan tegen een voetmassage zou kunnen? Reactie infoteur, 12-02-2014
Ja hoor, het wordt sowieso altijd goed ingesmeerd met olie, waardoor je niet of nauwelijks last hebt van een kietelend gevoel!

Infoteur: Randy1991
Gepubliceerd: 24-09-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!