InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hotstone Massage

Hotstone Massage

Een nog tamelijk onbekende vorm van massage, die echter bij steeds meer cuuroorden en centra wordt gebruikt is de Hotstone Massage. De Hotstone massage is een Lichaamsbehandeling waarmee met behulp van opgewarmde stenen een ontspanningsmassage kan worden uitgevoerd.

Een stukje geschiedenis

De hotstone massage zoals we hem vandaag de dag kennen is oorspronkelijk afkomstig van de Indianen. Zij gebruikten vroeger lavastenen die opgewarmd waren om stamgenoten met chronische pijnen te behandelen. Dit bleek een zeer effectieve manier omdat lavastenen lang warmte kunnen vasthouden als ze verwarmd worden en daardoor een gunstige werking hebben op chronische pijnen waardoor deze betreffende spiergroepen ontspannen worden, wat uiteindelijk leidt tot vermindering van de pijn. De Indianen gebruikten zoals gezegd vulkanische stenen, die door de eeuwen heen zijn glad gepolijst door erosie van water, zand etc. Ze selecteerden de stenen op basis van gewicht en vorm. De Indianen spraken bij deze stenen van de 4 elementen, waarvan zij dachten dat de stenen door zijn gevormd: Water, Wind, Vuur en Aarde.

Voor wie is de hotstone massage geschikt?

Ten allereerst kan iedereen een hotstone massage ondergaan, je hoeft geen speciale eigenschappen of vaardigheden hiervoor te hebben. Tevens wordt door iedereen (met of zonder chronische pijnen) deze massage als bijzonder prettig ervaren en helpt het ook om mensen zonder klachten of aandoeningen te ontspannen.

Bijzonder geschikt is deze massage echter voor mensen met:

  • spier en/of zenuwpijnen, (fybriomalgie)
  • stress, een burn out
  • gewrichtsproblemen
  • slechte doorbloeding/kouwelijk
  • rug en/of nekklachten
  • mensen die zich wat zwak voelen
  • algemene moeheid

Niet geschikt deze mensen

Er moet gezegd worden dat er bepaalde risico's aan vastkleven en niet wordt aangeraden om deze massage te ondergaan bij mensen met de volgende klachten:
  • voorzichtig zijn bij hartklachten, hoge en lage bloeddruk en diabetes.
  • voorzichtig bij heftige overgangsverschijnselen, opvliegers.
  • open wonden en huidinfecties.
  • koorts/griep.
  • bij kinderen, zwangere en ouderen mensen opletten met de temperatuur.
  • erg gevoelige huid, dunne huid.
  • spataderen.
  • kanker en andere ernstige ziekten
  • als je niet goed tegen warmte kunt, b.v. ook in een sauna.
  • dezelfde contra indicaties als bij een gewone massage, zie "voor wie".

Wat doet de hotstone massage met je?

Wat deze massagetechniek met je doet is bijvoorbeeld het activeren van het zelfherstellend vermogen van het lichaam (wond dichting etc.). Daarnaas worden ook de orgaanfuncties gestimuleerd en wordt de stofwisseling bevordert. Tot slot is de hotstone massage ook bijzonder ontspannend voor het lichaam en geeft dit mensen een 'relaxed' gevoel.
© 2010 - 2019 Randy1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Thermae2000
  • Fysiotherapie
  • Sportmassagecursus

Reageer op het artikel "Hotstone Massage"

Infoteur: Randy1991
Laatste update: 16-11-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!