InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Reiki: diverse reikivormen

Reiki: diverse reikivormen

Reiki: diverse reikivormen Reiki is een alternatieve geneeswijze waarbij gewerkt wordt met energiestromen. Er zijn verschillende reikivormen waarbij de energiestromen op verschillende manieren aangesproken worden. Tera-Mai reiki, Seichem reiki, Tummo reiki, Angel reiki en Shambhala reiki zijn voorbeelden van dergelijke reikivormen.

Wat is reiki?

Het begrip reiki is afkomstig uit het Japans en betekent letterlijk "universele energie". Reiki is een oude Japanse behandelmethode waarbij men deze universele energie via de handen, handoplegging dus, doorgeeft aan een ander. Hoewel reiki een wat dubieuze reputatie heeft, passen veel mensen - ook sceptici - het in het dagelijks leven onbewust al toe. Wie legt er niet regelmatig zijn handen op zijn buik wanneer hij buikpijn heeft? Of wrijft met de vingertoppen over de slapen wanneer hij hoofdpijn heeft?

Hoe werkt reiki?

De energie, die van nature door het menselijk lichaam stroomt, kan geblokkeerd worden, bijvoorbeeld door nare ervaringen die nog niet verwerkt zijn, waardoor allerlei lichamelijke en geestelijke klachten kunnen ontstaan. Door het geven van reiki kunnen kunnen deze blokkades opgeheven worden, waarna de klachten zullen verdwijnen. Volgens reikibeoefenaars treedt degene die de reikibehandeling geeft als een soort doorgeefluik op, waarna de energie vanzelf haar weg door het lichaam en de geest van de ontvanger zal vinden.

Reiki: wetenschap of alternatieve geneeswijze?

Reiki behoort officieel tot de alternatieve geneeswijzen. Ondanks herhaalde pogingen is het bestaan van de universele energie en de mogelijkheid tot het doorgeven hiervan niet wetenschappelijk aangetoond. Desondanks zijn er velen die reiki met grote tevredenheid beoefenen.

Vormen van reiki

De traditionele reikibehandeling is vormgegeven door de Japanner Mikao Usui (1865 - 1926), die reiki ontwikkelde als een "weg naar geluk, harmonie en spirituele ontwikkeling". Deze vorm van reiki wordt ook wel "Usui Reiki Rhyoho" genoemd. Sinds het ontstaan van de reiki van Mikao Usui zijn er vele wijzigingen aangebracht in de behandelvorm.

Tera-Mai / Seichem reiki

Waar traditionele reiki alleen met het element aarde werkt, werkt Tera-Mai reiki of Seichem ook met de andere elementen water (Sophi-El), vuur (Sakara) en lucht (Angeliclight). Tera-Mai Seichem reiki richt zich niet alleen de klachten zelf, maar ook op de oorzaak van de klachten.

Tummo reiki

Bij Tummo reiki gaat men verder dan het helende aspect van reiki, spiritualiteit speelt namelijk ook een zeer belangrijke rol. Volgens beoefenaars van Tummo reiki wordt de zogenaamde Kundalini energie in het bijzonder aangesproken tijdens een reikibehandeling. De Kundalini energiebaan speelt een grote rol bij innerlijke groei.

Angel reiki

Ook binnen Angel reiki speelt spiritualiteit een grote rol. Er wordt onder andere gewerkt met de energie van krachtige dieren, engelen en aartsengelen. In zeven stappen wordt er naar verlichting toegewerkt. Iedere stap correspondeert met een bepaald aura.

Shambhala reiki

Bij Shambhala reiki staan persoonlijke groei en vrijheid op de voorgrond. Met behulp van Shambhala kun je worden wie je bent en ontdekken wat je mogelijkheden zijn. Shambhala reiki is een vrij laagdrempelige vorm van reiki, je hoeft geen aparte reiki cursus gedaan te hebben om met Shambhala aan de slag te kunnen.
Gerelateerde artikelen
Wat is reiki en hoe werkt het?Wat is reiki en hoe werkt het?Steeds meer landgenoten beseffen dat hun gezondheid niet uitsluitend in een medicijndoosje terug te vinden is. Ze zoeken…
Hoe verloopt een reiki behandeling?Hoe verloopt een reiki behandeling?De reiki-meester heeft een totaal andere benadering van onze gezondheidsklachten dan de klassiek geschoolde arts. Reiki…
ReikibehandelingOm een Reikibehandeling te ontvangen hoeft men niet ziek te zijn. Het ontvangen van Reiki kan ook ervaren worden als een…
Energie volgens de traditionele Japanse geneeskunstEnergie ligt net zoals bij de Chinezen aan de grondslag van alles wat bestaat. Om de circulatie van de levensenergie te…
Reiki - de eerste stap naar zelfontwikkeling en ontplooiingReiki is een alternatieve geneeswijze en kent zijn oorsprong in Japan. Reiki is een samentrekking van twee worden Rei en…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Reiki
  • http://www.teramai.nl/teramai.shtml
  • http://www.padmacahaya.com/Rktummo/rktm2.html
  • http://www.angelsreiki-union.com/html/what_is_angels_reiki.html
  • http://www.kiluma.nl/shambala-reiki

Reageer op het artikel "Reiki: diverse reikivormen"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 25-11-2012
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!