InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Hoe verloopt een reiki behandeling?

Hoe verloopt een reiki behandeling?

Hoe verloopt een reiki behandeling? De reiki-meester heeft een totaal andere benadering van onze gezondheidsklachten dan de klassiek geschoolde arts. Reiki is een alternatieve geneeswijze, die werkt op basis van universele energie. De reikimeester gebruikt deze universele energie hoofdzakelijk om het uitgebreide netwerk van onze energiebanen weer in de juiste balans te brengen en te houden. Hoe verloopt nu zo een reiki-behandeling, en met welke gezondheidsklachten kunnen we bij de reiki-meester terecht?

Energetische verbondenheid

Een reiki-behandeling duurt gemiddeld één uur, en start meestal met een verkennend gesprek tussen de patiënt en de reiki-meester. Vanaf het ogenblik dat iemand een afspaak maakt met deze reiki-healer, onstaat een energetisch verbinding tussen met zijn toekomstig patiënt. Een reiki-healer hoeft naar eigen zeggen niet te praten met zijn patiënt om hem te kunnen helpen, maar het kan wel de oplossing van zijn/haar gezondheidsprobleem versnellen. Wat deze patiënt tijdens zijn behandeling écht voelt, verschilt van persoon tot persoon.

Koude rillingen

Sommigen van hen krijgen tijdens hun behandeling koude rillingen. Voor anderen voelen de handen van de reiki-meester dan weer warm aan, en nog anderen zien dan weer opvallende kleuren. Er zijn patiënten die tijdens hun behandeling zelfs hevig beginnen te huilen, zonder precies de reden daarvan te kennen. Op deze manier kunnen de patiënten hun verborgen trauma's eindelijk verwerken. Wanneer patiënten écht emotioneel worden, laat de reiki-healer deze meestal in foetushouding liggen. Op die manier genieten de patiënten de nodige privacy. Na zo een behandeling volgt meestal een evaluatiegesprek, omdat de patiënt niet altijd zintuiglijk kan vatten wat tijdens zo een sessie écht gebeurde.

Geloven in universele energie en chakra's

Maar wat wanneer de patiënt eerder uit nieuwsgierigheid de reiki-healer opzoekt, en dus eigenlijk niet écht gelooft in universele energie, in chakra's enz.? Bij reiki houdt men hier geen rekening mee. Als een patiënt zich openstelt voor deze alternatieve geneeswijze, gaat er tijdens de behandeling wél minder energie verloren dan wanneer de healer echt alle moeite van de wereld moet doen om de barrière tussen hem en zijn patiënt echt te doorbreken. Maar ook bij diegenen die uitsluitend uit nieuwgierigheid een reiki-meester opzoeken, is deze geneeswijze efficiënt. Bij reiki is het zelfs zo dat de meester zelfs niet eens moet weten waarom de patiënt een behandeling bij hem volgt.

Wie denkt na een reiki-sessie van al zijn (gezondheids) problemen te zijn verlost, komt ongetwijfeld van een kale reis terug. Een reikibehandeling werkt immers nog eens ganse tijd door. Als we ons bijvoorbeeld bij de reiki-meester laten behandelen voor onze migraine, dan is de kans groot dat we enkele dagen na de behandeling met een forse pijnopstoot geconfronteerd worden. De energie die we van de reiki-meester doorgespeeld kregen, blijft immers in ons lichaam doorwerken.

Oorzaak problemen aanpakken

In tegenstelling tot de klassieke geneeskunde, behandelt reiki niet de symptomen van onze gezondheidsproblemen, maar wél de oorzaak ervan. Tijdens zo een behandeling, kunnen patiënten geconfronteerd worden met datgene wat ze écht voelen, in vele gevallen woede en/of agressie, de échte oorzaken van hun gezondheidsproblemen. Het zijn dan precies die woede en agressie die door de reiki-meester worden aangepakt. Eens die gevoelens verdwenen, is men meestal ook van zijn gezondheidsproblemen verlost.

Reiki werkt ondersteunend, geeft extra energie en vermindert pijn. Toch zijn het uiteindelijk de patiënten zelf die de oorzaken van hun problemen moeten aanpakken.

Wat reiki niet kan

Reiki is geen alternatief voor de klassieke geneeskunde, wél een aanvulling ervan. Het is een ondersteunende therapie die een bepaald genezingsproces kan versnellen of pijn draaglijk kan maken. Reiki is echter geen wondermiddel. Het kan geen kanker genezen of een gebroken been helen, daarvoor is er de klassieke geneeskunde.

Met deze klachten kunnen we bij reiki-meester terecht

  • Het behandelen van een lichte depressie.
  • De behandeling van stress en door stress veroorzaakte gezondheidsproblemen.
  • Voor het verlichten van lichamelijke pijn.
  • Voor exra energie.
  • Voor psychische rust en evenwicht.
  • Hij leert ons omgaan met verdriet, en leert ons verdriet verwerken.
  • Reiki kan ons genezingsproces versnellen.
Gerelateerde artikelen
Wat is reiki en hoe werkt het?Wat is reiki en hoe werkt het?Steeds meer landgenoten beseffen dat hun gezondheid niet uitsluitend in een medicijndoosje terug te vinden is. Ze zoeken…
Reiki: diverse reikivormenReiki: diverse reikivormenReiki is een alternatieve geneeswijze waarbij gewerkt wordt met energiestromen. Er zijn verschillende reikivormen waarbi…
ReikibehandelingOm een Reikibehandeling te ontvangen hoeft men niet ziek te zijn. Het ontvangen van Reiki kan ook ervaren worden als een…
Reiki - de eerste stap naar zelfontwikkeling en ontplooiingReiki is een alternatieve geneeswijze en kent zijn oorsprong in Japan. Reiki is een samentrekking van twee worden Rei en…
Energie volgens de traditionele Japanse geneeskunstEnergie ligt net zoals bij de Chinezen aan de grondslag van alles wat bestaat. Om de circulatie van de levensenergie te…

Reageer op het artikel "Hoe verloopt een reiki behandeling?"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 08-02-2011
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!