Kaneel als diabetes medicijn

Diabetes mellitus, in de volksmond ook wel suikerziekte genoemd, is een aandoening waarbij de glucosespiegel in het bloed te hoog ligt. Er zijn twee typen diabetes, namelijk type-1 en type-2. Bij type-1 maken de β-cellen in de pancreas onvoldoende insuline aan. Een oorzaak hiervan is de vernietiging van deze cellen door immuunreacties in het lichaam. Bij type-2 werken de β-cellen goed, maar is het lichaam onvoldoende gevoelig voor insuline.

Insuline receptor

Om uit te zoeken of kaneel geschikt is om als geneesmiddel te gebruiken, zullen we allereerst moeten kijken naar de insuline receptor. Deze receptor is van het type receptor tyrosine kinase (RTK) [1]. De werking van deze receptor berust op de activering van de tyrosine kinase domeinen. Dit gebeurt nadat er een ligande (in dit geval insuline) bindt aan de receptor. Vervolgens worden de tyrosine complexen aan de receptor gefosforyleerd. Dit proces wordt autofosforylatie genoemd omdat de receptor bestaat uit twee delen die samenklusteren en elkaars tyrosines fosforyleren. Deze gefosforyleerde tyrosines fungeren als bindingsplaatsen voor andere eiwitten, om zo actieve complexen te vormen.

Bij de insulinereceptor activeert insuline de receptor, waardoor deze een insuline-receptorsubstraat complex vormt. Dit substraat bindt in de cel aan phospoinositide-3-kinase. Dit kinase activeert eiwitten die ervoor zorgen dat glucose de cel in getransporteerd wordt via GLUT-4 transport moleculen, deze glucose wordt opgeslagen in vesicles gelegen in de cel, waardoor de glucosespiegel in het bloed daalt.

Bestaande middelen

Er zijn verschillende bestaande geneesmiddelen voor type-2 diabetes. Voorbeelden zijn sulfonylureum-derivaten, biguanides en thiazolidinedione[2]. Sulfonylureum-derivaten stimuleren de insuline afgifte. Biguanides zorgen voor verminderde glucose productie in de lever. Thiazolidinedione zorgt voor stimulatie van GLUT-4 moleculen. Deze medicijnen grijpen aan op verschillende processen, maar toch hebben ze allen hetzelfde resultaat, namelijk verlaging van de glucosespiegel.

Kaneel

Uit onderzoek blijkt dat kaneel in proefdieren zorgt voor een snellere opname van glucose uit het bloed. De werkzame stof in kaneel is methylhydroxychalconepolymeer (MHCP). Deze stof zorgt voor een betere werking van de insuline receptor. Ondanks dat mag niet geconcludeerd worden dat dit mechanisme ook bij mensen optreedt, daarvoor zijn klinische studies nodig. Helaas zijn er nog weinig onderzoeken gedaan over het effect van kaneel op de glucosespiegel bij mensen. Een studie in Pakistan[3] bij 60 proefpersonen heeft aangetoond dat het slikken van kaneelcapsules resulteert in een daling van de glucosespiegel. Echter, men kan op basis van dit ene onderzoek niet concluderen dat kaneel ook daadwerkelijk effect heeft, hiervoor is de onderzoekspopulatie te klein. Daarnaast is het niet bekend of MHCP schadelijk is voor de menselijke gezondheid.

Conclusie

Of kaneel kan worden toegepast als ondersteuning van een dieet voor diabetes type-2 blijft nog de vraag. Er zullen daartoe meerdere soortgelijke studies moeten worden gedaan om de werkzaamheid en eventuele bijwerkingen te onderzoeken. Tevens zal dan duidelijk worden of het ook invloed heeft op bijvoorbeeld overgewicht en andere suikerspiegel gerelateerde aandoeningen.
© 2008 - 2020 Baasb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Helpt kaneel tegen diabetes?Helpt kaneel tegen diabetes?In complementaire sector staat kaneel bekend als natuurlijk en heilzaam middel om een te hoge bloedglucose bij mensen me…
Het verband tussen diabetes type 2 en gewichtsverliesOvergewicht, of obesitas, verhoogt de kans op diabetes type 2 (suikerziekte) en kan tevens de ziekte verergeren voor men…
Alternatieve geneeswijzenNaast de reguliere geneeswijze die wij in Nederland kennen, van de huisarts en de ziekenhuizen met hun specialisten, bes…
Voeding en suikerziekteDiabetes of suikerziekte is geen gemakkelijke ziekte. Het gaat niet over en je moet voortdurend opletten!

Geneeskracht van knoppen: gemmotherapieGemmotherapie ? Geen chemotherapie! Het is een vorm van fytotherapie, waarbij men vooral knoppen of andere snel groeiend…
Wat is en hoe werkt nu een reflexboog?Wat is en hoe werkt nu een reflexboog?Een reflexboog zendt een signaal in het menselijk lichaam, doordat een gevoelsorgaan (een receptor) langs een sensibele…
Bronnen en referenties
  • 1: Wayne M. Becker, Lewis J. Kleinsmith, Jeff Hardin. World of the cell. 6th edition. Pearson Benjamin Cummings 2006. p. 406-411. 2: Debra Manzella, Can Cinnamon Help Lower Blood Glucose and Cholesterol, R.N. 2006. Geraadpleegd 18 augustus 2008. http://diabetes.about.com/b/2006/11/17/can-cinnamon-help-lower-blood-glucose-and-cholesterol.htm 3: Khan, MS, PHD, Alam, Safdar, MS, Mahpara, Ali Khan, MS, PHD, Mohammad Muzaffar, Khattak, MS, Khan Nawaz, and Anderson, PHD, Richard Anderson. Cinnamon Improves Glucose and Lipids of People With Type 2 Diabetes. Diabetes Care 26:3215-3218, 2003 Geraadpleegd 18 augustus 2008. http://care.diabetesjournals.org/cgi/reprint/26/12/3215?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT =&fulltext=cinnamon&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Reageer op het artikel "Kaneel als diabetes medicijn"

Reacties

Wesley, 09-06-2015 09:27 #3
"Dit proces wordt autofosforylatie genoemd omdat de receptor bestaat uit twee delen die samenklusteren en elkaars tyrosines fosforyleren", word er niet trans fosforilatie bedoeld? Aangezien de 2 receptoreiwitten elkaar fosforileren?

Vandeputte Frans, 07-11-2012 14:34 #2
Ik ben Belg (62 jaar) en woon in Indonesië. Heb diabetes type 2. Tot voor twee weken gebruikte ik Glimepiride 2 x 2 mg/dag of soms een tijd ter afwisseling 3 tabletten/dag Metformin 500 mg. Ik moest 4 a 5 keer plassen 's nachts. Ik heb lege capsules type 1 gekocht en gevuld met kaneelpoeder voor de keuken. Hier heel goedkoop want de plant groeit hier. Nam 3 maal per dag bij de maaltijd en dit was teveel. Ondertussen slechts 2 per dag. Neem geen glimepiride of metformin meer. Nu slechts 1maal plassen 's nachts en veel minder zweten. Hopelijk werkt lang en krijg ik geen bijwerkingen. Hopelijk kan deze reactie iemand helpen.

Wilma de Jong, 31-12-2009 19:31 #1
Ik heb een vraag over kaneel en diabetes, ik had gehoord dat het bij diabetes 2 het wel kan helpen, zelf ben ik diabetes 1, kan kaneel mij dan ook helpen?

Infoteur: Baasb
Gepubliceerd: 25-09-2008
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!