InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Verkoudheid voorkomen met Echinaforce

Verkoudheid voorkomen met Echinaforce

Verkoudheid voorkomen met Echinaforce Echinaforce kan helpen je verkoudheid te voorkomen of verkorten. Verkouden zijn is ontzettend vervelend. Net in een drukke periode op je werk of in je studie krijg je een zwaar en drukkend gevoel in je hoofd, begin je te snotteren en te hoesten en krijg je last van keelpijn. Het zou fijn zijn als je een pil kon nemen waarmee je dit volledig kan voorkomen. Die pil bestaat niet, maar je kan de kans wel flink doen laten afnemen met Echinaforce. Wanneer je Echinaforce op basis van echinacea purpurea gebruikt is je verkoudheid bovendien sneller over.

Echinaforce

Over verkoudheid

Een verkoudheid is een infectie die wordt overgebracht door een virus, in de meeste gevallen een rhinovirus of een coronavirus. Nog specifieker is het een virale infectie van de bovenste luchtwegen. De symptomen zijn in de meeste gevallen niezen, een loopneus en verstopte neus, lichte tot zware keelpijn, hoesten, lichte hoofdpijn, en vermoeidheid. In sommige gevallen is er sprake van conjunctivitis, oftewel rode en prikkelende ogen. In de meeste gevallen hoef je er niet mee op bed te blijven en kun je de dagelijkse taken nog wel uitvoeren maar gaat het allemaal wat langzamer en ben je op sociaal gebied ook wat prikkelbaarder. De duur van de klachten ligt rond een week, met uitloop naar een tweede week. Een gemiddelde volwassene met een normaal afweersysteem wordt 2 a 3 keer per jaar verkouden. Omdat de belangrijkste bron van verkoudheid ongewassen handen zijn, zijn kinderen in de leeftijd dat ze naar de basisschool gaan het meest vatbaar en kunnen soms wel tien keer per jaar verkouden worden.

Wat veel mensen niet weten is dat je als je eenmaal een verkoudheid hebt uitgeziekt, je dan voor de rest van je leven immuun bent voor dat specifieke verkoudheidsvirus. Het vervelende is alleen dat er duizenden verschillende virussen zijn die een verkoudheid kunnen veroorzaken, dus de volgende keer wordt je gewoon verkouden door een ander virus dat dezelfde symptomen geeft. Meestal betreft het rhinovirussen, maar ook het coronavirus, het para-influenzavirus, het adenovirus, het enterovirus, een respiratory syncytialvirus of een metapneumovirus kunnen de boosdoener zijn.

Verkoudheid voorkomen

Er zijn diverse acties die je kunt ondernemen om een verkoudheid te voorkomen. Uit de buurt blijven van anderen die verkouden zijn, regelmatig je handen wassen, je huis en werkplek goed ventileren en voorkomen dat je lang met natgeregende kleren rondloopt zijn van die acties. Ook is het altijd aan te raden om een goede sjaal te dragen als het buiten koud is. Maar nog beter kun je bij de basis beginnen en zorgen dat je weerstand goed op pijl is en blijft. Deze weerstand heeft te maken met immuniteit voor bepaalde ziekteverwekkers, de zogeheten pathogenen. Je immuunsysteem zorgt er voor dat deze ziekteverwekkers de kans niet krijgen je ziek te maken, en als ze dat wel doen dan zorgt je immuunsysteem ervoor dat ze zo snel mogelijk geëlimineerd worden en je weer vlug hersteld bent van die vervelende verkoudheid.

Verkoudheid voorkomen met Echinaforce

Wie de naam verkoudheid gaat ontleden zou denken dat het een gevolg is van afkoeling. Aangezien we vaak een verkoudheid oplopen in de winter klinkt dit best logisch, maar het is niet wetenschappelijk dat heet koude winterweer zorgt voor verkoudheden, maar er zijn wel andere aan dit seizoen gerelateerde oorzaken. In de winter ondernemen mensen veel meer binnenactiviteiten en worden ruimtes veel minder gelucht. Virussen krijgen zo veel beter de kans om zich te verspreiden. Wat wel een mogelijkheid is, is dat de bloedvaten in de bovenste luchtwegen vernauwen door de kou, waardoor het afweersysteem minder effectief z'n werk kan doen. Het afweersysteem kan dus wel wat hulp gebruiken, en daar is Echinaforce bijzonder handig voor.

Echinaforce is een fytotherapeutisch product dat we in Nederland onder de homeopathische middelen scharen en op de markt wordt gebracht door A. Vogel. Het werkzame middel hierin is Echinacea purpurea, oftewel rode zonnehoed. Echinaforce wordt onder andere verkocht als oertinctuur. Het verdunnen en potentiëren dat we kennen uit de wereld van de homeopathie is bij dit middel dus niet van toepassing. Echinaforce is daarnaast ook verkrijgbaar in pilvorm. Een pilletje om verkoudheid te voorkomen dus. Ook kun je een spray met Echinaforce kopen of poeder voor een warme drank. Het is al jaren het best verkochte natuurmiddel is Nederland en als je vraagt naar een middel ter voorkoming van verkoudheid zal de tip al snel echinaforce zijn. Ook bestaan er aanverwante middelen die specifiek zijn ter voorkoming van holteontstekingen.

Onlangs werd mij gevraagd of Echinaforce ook werkt tegen hooikoorts. Het antwoord hierop is helaas nee. Hooikoorts wordt veroorzaakt door pollen van gras, planten of bomen. Echinacea is hier geen remedie tegen.

De werking van rode zonnehoed

Echinaforce is zo'n middel waarvan we hebben aangenomen dat het goed werkt omdat er zo veel mensen bij zweren. Het is ook geen hype, want het is al jaren een populair product. Wetenschappelijk onderzoek naar Echinacea purpurea-bereidingen heeft echter voor de medische wereld nog nooit tot een uitkomst geleidt waaruit een onomstotelijke werkzaamheid geconcludeerd kan worden. In 2006 en 2007 zijn er echter wel een aantal artikelen in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften verschenen waar uit blijkt dat het een verkoudheid met zeker anderhalve dag zou verkorten. Wat dan precies de reden is dat veel mensen echt minder verkouden worden door het gebruik van echineaforce van A Vogel is nog onduidelijk, maar het product kent al jaren vele tevreden gebruikers.

Echinaforce Hot Drink

Sinds 2012 is er ook een Echinaforce Hot Drink van A. Vogel verkrijgbaar bij de drogisterij. He betreft een siroop met een hoge concentratie Echinacea purpurea, aangevuld met vlierbes. Dit kun je in een beker doen en er zelf heet water aan toevoegen. Je kunt het overigens ook drinken met koud water. De siroop lost dan ook goed op. Het heeft een lekkere smaak en geeft je je dagelijkse dosis echinacea purpurea.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Griep voorkomen met echinaceaGriep voorkomen met echinaceaWanneer er sprake is van een uitbraak van de griep in Nederland wil iedereen zich zo goed mogelijk beschermen en bij voo…
Homeopathisch geneesmiddel Echinaforce werktHomeopathisch geneesmiddel Echinaforce werktMet de griep die er aan komt of er al is: Echinaforce biedt uitkomst. Bescherm u met Echinaforce ofwel rode zonnehoed. B…
A. Vogel Echinaforce druppels: gebruik en werkingEchinaforce van Dr. A. Vogel is een homeopathisch geneesmiddel en is verkrijgbaar zonder doktersvoorschrift of recept. E…
Natuurlijke Middelen Lichaamsverzorging - Huid Haar & MondLichaamsverzorging met natuurlijke plantaardige producten geeft een gezond en weldadig effect. Crème en olie, huidverzor…
Zonnehoed, geschiedenis van een Indianen medicijnRode zonnehoed, Echinacea purpurea moet ik hier niet echt meer voorstellen. De ene kent deze mooie, vaste plant als sier…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: A.Vogel

Reageer op het artikel "Verkoudheid voorkomen met Echinaforce"

Reactie

Djeedy, 01-09-2014 18:16 #1
Ik hoorde dat als je last van hooikoorts hebt, dat je dan geen echinaforce tabletten mag hebben. Klopt dit?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 18-12-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!