InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Ontspanningstechniek: aarden (of gronden)

Ontspanningstechniek: aarden (of gronden)

Aardingstechnieken helpen je bewust worden van jezelf en het contact met de Aarde herstellen. In dit artikel achtergrondinformatie over aarden (gronden) en een aardingstechniek dat je kan gebruiken om te ontspannen.

Aarden

Doordat we in een kunstmatige omgeving leven (ver van onze natuurlijke habitat), verliezen we snel het contact met de Aarde. Dit leidt tot een vervreemding van de Natuur. Het begint op jonge leeftijd: kinderen worden vervoerd in kinderwagens terwijl voor kinderen die niet kunnen lopen het fysiek contact met de moeder belangrijk is om de omgeving te verkennen en zo contact te leggen met de Aarde. Ze krijgen ook steeds jonger schoenen en pantoffels aan waardoor ze het gevoel van grond onder hun voeten niet kennen. Dit en nog andere factoren die vanzelfsprekend zijn in onze samenleving veroorzaken vervreemding en vergroten de kans dat het kind opgroeit tot een "ontaarde" volwassene. Hierdoor is hij vatbaar voor stressgerelateerde gezondheidsproblemen (zowel lichamelijke als geestelijke). Hij raakt ook sneller uit balans in onvoorziene situaties.

Een geaard persoon heeft een goed contact met de Aarde en staat letterlijk stevig in zijn schoenen. Hij heeft ook een goed contact met zijn eigen aard, zijn persoonlijkheid. Hierdoor is hij minder vatbaar voor stress en kan hij onvoorziene situaties goed het hoofd bieden. Bovendien geeft de sterke aarding hem de kracht om in een kunstmatige wereld te leven met weinig gezondheidsproblemen.

Een ander begrip voor aarden is gronden. Hoewel deze begrippen door elkaar gebruikt worden, is er een subtiel verschil: bij aarden ligt de nadruk op het contact met de Aarde (de grond onder je voeten), terwijl bij gronden de nadruk ligt op het evenwicht herstellen. In dit artikel zal ik het begrip aarden gebruiken omdat dit in ons taalgebruik het meest wordt gebruikt voor beide benaderingen.

Contact met de Aarde herstellen

Het bewust worden van de Aarde staat centraal bij alle aardingstechnieken. De benadering en de gebruikte technieken zijn verschillend, maar vaak vertrekken ze van een fysiek contact met de grond (en hierdoor met de Aarde).

Sommige technieken zijn praktisch terwijl anderen eerder spiritueel zijn. Bij praktische methoden gaat de cliënt letterlijk de Natuur in. Een aantal voorbeelden zijn tuinieren, boswandelingen, kamperen en survival tochten. Door het fysieke contact met de Natuur wordt het contact met de Aarde vanzelf hersteld. Spirituele methoden hebben een andere benadering: de Aarde wordt dan vaak als een levend geheel beschouwd. Om contact te leggen met de Aarde concentreer je op de energie van de Aarde. Dit gebeurt vaak met visualisaties. Een gekende techniek is "wortels laten groeien": de cliënt concentreert zich op zijn voeten en voelt als het ware wortels uit zijn voeten groeien die een weg zoeken in de Aarde en zich daar ergens vasthechten. Deze techniek is echter niet voor iedereen geschikt.

Evenwicht tussen Aarde en hemel

Bij technieken zoals "wortels laten groeien" wordt er veel nadruk gelegd op de Aarde. De cliënt verankerd zich als het ware aan de Aarde. Dit zou moeten leiden tot een grotere persoonlijke groei. Hoewel dit bij sommige mensen zeer goed werkt, is het niet geschikt voor iedereen. Sommige personen kunnen het benauwd krijgen en bij het te vaak uitoefenen van deze techniek als het ware verstarren. Graag verwijs ik hierbij naar mijn artikel Ontspanningstechniek in het Licht waar u meer achtergrondinformatie vindt over aangepaste ontspanningstechnieken.

De aardingstechnieken die zich enkel op de Aarde focussen schieten soms tekort omdat er meer is dan Aarde. Het klopt dat het contact met de Aarde hersteld moet worden en de visualisaties helpen hier inderdaad bij. De kans is echter groot dat door zich te hard te focussen op de Aarde de persoon meer uit balans geraakt.

Om goed te aarden moet niet enkel het contact met de Aarde hersteld worden, maar ook het evenwicht tussen hemel en Aarde. Voor ieder persoon is er een balans tussen het tastbare en het ontastbare. Het tastbare omvat naast de Aarde ook het lichaam en de wereld om de persoon (dat vaak tot de Aarde wordt gerekend). Het ontastbare al het energetische. Een persoon die uit balans is, kan zich teveel richten op de Aarde en materialistisch worden (zonder geaard te zijn), terwijl een persoon die zich teveel richt op de hemel "zweverig" kan zijn en het contact met de realiteit kan verliezen. Door foutieve technieken kan het balans volledig uit evenwicht geraken. Een goed geaard persoon heeft een evenwicht gevonden tussen het tastbare en het ontastbare.

Ontspannen

Deze techniek kan je helpen bewust worden van je lichaam, de grond onder je voeten en de wereld om je heen. Het is gebaseerd op aardingstechnieken.

  • Kies een rustige omgeving. Dit kan zowel binnen als buiten zijn. Het is belangrijk dat je niet gestoord wordt en dat de temperatuur aangenaam is.
  • Ga op blote voeten staan. Als je liever geen blote voeten hebt, kan je ook dunne sokken dragen.
  • Ontspan je.
  • Adem diep in via je neus en uit via je mond. Herhaal dit een viertal keer (of meer als je de behoefte voelt).
  • Sluit je ogen of staar in de verte (niet focussen op een punt dichtbij).
  • Voel je voeten. Hoe voelen je tenen? Waar voel je de grond? Hebben je voeten het koud?
  • Voel de grond onder je voeten. Is het koud? Zijn er onregelmatigheden?
  • Voel je lichaam: je benen, je romp, je armen en je hoofd. Hoe voelt alles? Is er spanning in je lichaam? Sta je recht?
  • Als er gedachten in je hoofd komen, mag je niet oordelen. Je houdt ze even vast (eventueel visualiseer je een lichtje dat je vasthoudt) en laat ze dan los.
  • Als je je hoofd hebt gevoeld, sta je even stil bij je lichaam als geheel. Voel niet meer elk onderdeel afzonderlijk, maar als een geheel. Dit ben jij.
  • Keer na je hoofd terug naar je voeten (hoofd, armen, romp, benen, voeten) en voel terug de grond onder je voeten.
  • Adem nu diep in via je neus en uit via je neus. Herhaal dit een viertal keer (of meer).
  • Voel nu de wereld om je heen. Wat hoor je? Wat voel je? Is het koud? Is er wind? Hoor je dieren? Voel zonder te oordelen. Wordt je bewust van wat er rond je gebeurt (kan met open of gesloten ogen).
  • Voel nu terug je lichaam als geheel. Is er nog spanning? Hoe voel je je? Analyseer niet wat je voelt of denkt, maar merk het op.
  • Keer terug naar de realiteit.

In gezelschap of omstandigheden waarbij je niet even alleen deze oefening kan afronden (aan busstation, in een rij aan de kassa, in een wachtzaal, tijdens een vergadering, enz...) kan je dit ook inkorten. Het is belangrijk dat je je bewust wordt van je lichaam, de grond onder je voeten en de wereld om je heen.

Hoewel deze oefening gericht is op bewustwording en loslaten, kan je het ook gebruiken om spanningen weg te halen. Hierbij kan je de spanning visualiseren als een knoop dat je ontwart. In een angstsituatie kan je zo de angst voelen in je lichaam (meestal maag of hart) en de ingebeelde knoop ontwarren om zo de angst te overwinnen. Ook werkt deze methode goed bij aanvallen van agressie.
© 2009 - 2019 Nesibe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
PMS behandelen met acupunctuur en relaxatiePMS behandelen met acupunctuur en relaxatieOm menstruatiepijn en PMS (Pre-Menstrueel Symptoom) te behandelen, is het niet altijd nodig pijnstillers en medicatie te…
Hoofdpijn: (alternatieve) behandelingen tegen hoofdpijnHoofdpijn: (alternatieve) behandelingen tegen hoofdpijnNaast het gebruik van medicijnen zijn er nog andere vormen van behandelingen tegen hoofdpijn. Ze zijn meestal aanvullend…
De magie van meditatieMeditatie heeft veel voordelen. Enkele minuten per dag zijn al genoeg om in contact te treden met uw spirituele kant en…
Meditatie - bevrijding van de geestMediteren is een techniek, die ons in staat stelt ons lichaam en onze geest te ontspannen. Bovendien wordt door meditati…

Reageer op het artikel "Ontspanningstechniek: aarden (of gronden)"

Reacties

Niels, 19-07-2017 07:13 #4
Nou heb ik op 15-02-2017 twee hartinfarcten gehad oorzaak stress. Ik heb al van kinds af aan veel stress, nu krijg ik te horen dat ik contact moet zoeken met de aarde. Heb al vele onderzoeken gehad, met geen resultaat. Ontspannen kan ik heel moeilijk, dus ook in slaap komen gaat heel moeilijk. Loop nu 48 jaar rond met stress, het zal een opgaven worden om mij weer tot rust te laten komen. Wie o wie heeft er goede tips?

Nancy, 09-06-2013 22:47 #3
Hallo,
Iemand heeft een hele tijd geleden, tijdens een healing, eens tegen me gezegd dat Ik me beter moest AARDEN om me verder en beter te kunnen ontwikkelen en anderen beter te helpen… tot nu toe heb Ik nog nooit het "gevoel" gehad om hier iets mee te doen en actief op zoek te gaan naar manieren om dit te bekomen Ik ga deze twee manieren proberen en hoop dat ze werken… Ik heb net, letterlijk, begrepen dat Ik het bewust kijken trager moet doen en niet sneller zoals Ik eerder aannam dus op hoop van zegen… ;-))

Chantal, 03-09-2009 23:15 #2
Ik wil mij honderd procent in zetten voor die ontspanning heb veel last van angsten depressies en wil daar wel eens van afgeraken. hopelijk gaat het mij lukken want wordt langs elke kant tegen gehouden in mijn spirituele groei vind het heel fijn en tof dat er zulke sites bestaan om de mensen kracht te geven om door te gaan met het positieve leven :-) Reactie infoteur, 04-09-2009
Hoi Chantal,

Bedankt!

Nog een tip: richt je niet teveel op het spirituele. Er moet een evenwicht zijn tussen aarde en hemel om tot volledige ontwikkeling te komen. Na een depressie hebben we vaak de neiging te gaan zweven. Contact met de aarde kan je spirituele groei bevorderen en de depressie herstellen.

Ik wens je veel sterkte!

Met vriendelijke groeten,

Nesibe

Guy, 07-01-2009 14:05 #1
Heel interssant en ik ga deze techniek zeker eens proberen!

Infoteur: Nesibe
Laatste update: 06-10-2009
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!