InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Kortdurende oplossingsgerichte therapie

Kortdurende oplossingsgerichte therapie

Wanneer iemand psychische hulp zoekt, verwacht deze een snelle reactie van de hulpverlener. Veel mensen die in aanraking zijn geweest met de reguliere psychische hulpverlening klagen over lange wachtlijsten en onvoldoende aandacht van hulpverleners. Psychodynamische therapie is een selectie van moderne therapievormen, welke hun effectiviteit ruimschoots bewezen hebben. Ook de zorgverzekeraars geven de voorkeur aan kortdurende, oplossingsgerichte therapievormen.

Vaak gehoorde klachten

De reguliere psychische hulpverlening heeft niet het imago een snelle, effectieve organisatie te zijn en er zijn dan ook veel klachten:
  • Lange wachtlijsten
  • Onvoldoende aandacht van hulpverleners (algemeen)
  • Onvoldoende aandacht voor de hulpvraag van de cliënt door de hoge werkdruk (specifiek)
  • Doordat de hulpvraag niet duidelijk is, worden er onvoldoende resultaten geboekt. Tot grote teleurstelling van de cliënt.
  • Langdurige behandelingen met weinig resultaat.

De zorgverzekeraars

Ook de zorgverzekeraars zien in dat langdurige behandeltrajecten met weinig resultaat tot enorme kostenposten leiden.
Zij geven de voorkeur aan kortdurende, oplossingsgerichte therapievormen.

Psychodynamiek is zo'n kortdurende oplossingsgerichte therapievorm, welke binnen de vergoedingssfeer valt van een 30-tal ziektekostenverzekeraars.

Wat is psychodynamica?

Modern vertaald is psychodynamica het krachtenspel tussen verlangens, emoties en je zelfbeeld. Wanneer deze in harmonie zijn ervaren we balans in ons leven en voelen wij ons energiek.
Wanneer we uit balans zijn ervaren we ons door de innerlijke strijd vermoeid en neerslachtig.

Methodiek

Psychodynamiek brengt een aantal moderne therapievormen samen, zodat voor de cliënt een passende behandelmethode samengesteld kan worden.

De psychodynamische aanpak richt zich op een kort, interactief en intensief behandeltraject en geeft zodoende de mogelijkheid om snel tot resultaten te komen.
Hierdoor kunnen een groot aantal lichte psychische- en lichamelijke klachten succesvol behandeld worden.

Welke hulpvragen?

De volgende lichte psychische- en lichamelijke klachten kunnen met psychodynamische therapie effectief worden behandeld:
  • Angsten en fobieën
  • Burn-out
  • Stressgeralateerde klachten
  • Depressie, onlustgevoelens
  • Relatieproblemen
  • Gezinsproblemen
  • Allergieën en astma
  • Concentratiestoornissen
  • Rouw- en traumaverwerking
  • Verslavingen
  • Pijnklachten
  • Seksuele problemen
  • Overgewicht
  • Eetstoornissen
  • Stoppen met roken

De Psychodynamische Therapie

De psychodynamische therapie bestaat uit 3 basiscomponenten, waarin de verschillende therapievormen onderverdeeld zijn.

1. Psychotherapie

Er wordt zowel in het verleden, heden als richting de toekomst gewerkt. Hierbij worden de volgende therapievormen toegepast:
  • Regressietherapie
  • Hypnotherapie
  • Cognitieve therapie
  • NLP

2. Bio-Energetica

Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. De langdurige psychische spanning kunnen zich in ons lichaam als spierspanning vastzetten. Stress veroorzaakt spierspanningen in de nek, schouders en/of onderrug. De volgende therapievorm wordt toegepast:
  • Emotioneel Lichaamswerk

3. Systemische therapie

Bepaalde geestelijke- en lichamelijke eigenschappen zijn energetisch overdraagbaar, binnen de dynamiek van een familie. Deze energetische eigenschappen worden onbewust van de ene generatie op de volgende generatie overgedragen. Door inzicht te verkrijgen in de familiedynamiek worden onbewuste patronen bewuste ervaringen. Hierdoor kunnen psychische problemen die aan deze dynamiek gerelateerd zijn opgelost worden.
Therapievormen die in dit verband gebruikt worden:
  • Systemisch werken: familie- en organisatieopstellingen
  • Gestallt therapie
© 2009 - 2018 Nautisc1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Burnout behandelen: behandeling tegen burnoutBurnout behandelen: behandeling tegen burnoutOnderzoek naar de behandeling tegen burnout wordt (nog steeds) gedomineerd door preventieve hulpprogramma´s tegen burnou…
Therapie tegen angst en stress: biofeedbackTherapie tegen angst en stress: biofeedbackMet je eigen bewustzijn angst en stress onder controle krijgen! Na 7 sessies met de biofeedback zou in principe iedereen…
Verschil coaching en therapie: een vergelijkingVerschil coaching en therapie: een vergelijkingTussen coaches en therapeuten bestaan duidelijke overeenkomsten, beiden werken met mensen, werken met de problemen van a…
OntspanningstherapieOntspanningstherapieStress en vermoeidheid zijn veel voorkomende begrippen. Ontspanningstherapie kan hiervoor een oplossing zijn. Maar heeft…
Online therapie bij angstklachten: goedkoper en effectiefOnline therapie bij angstklachten: goedkoper en effectiefOnline therapie staat volop in de belangstelling. Zeker nu de eerste resultaten van onderzoek uitwijzen dat online thera…

Reageer op het artikel "Kortdurende oplossingsgerichte therapie"

Infoteur: Nautisc1
Gepubliceerd: 23-11-2009
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!