InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > De amethist versterkt en geeft rust

De amethist versterkt en geeft rust

De amethist versterkt en geeft rust Edelsteen amethist heeft vele goede eigenschappen, maar of de amethist nu werkelijk helpt ter voorkoming van dronkenschap? De oude Grieken dachten van wel. De steen zou vele magische krachten bezitten. Probeer en ervaar deze krachten van een prachtige steen. De amethist heeft zoveel goede eigenschappen, waarvan sommige zelfs geneeskrachtig van aard zijn.

Naamgeving van de amethist

De naam amethist gaat helemaal terug tot de Griekse mythologie. Bacchus was volgens de overlevering weer eens feest aan het vieren en zag op een gegeven moment een mooi meisje, in het wit gehuld naar de tempel gaan. Bacchus kon zo veel vroomheid van dit meisje Amthysta niet uitstaan. Zij moest gestraft worden, en verscheurd door wilde dieren. Amethysta bad tot godin Diana en vroeg om bescherming. Die kreeg ze: Diana veranderde haar in een violetkleurige amethist, zodat de wilde dieren haar niet lusten. Geschrokken goot Bacchus zijn wijn over de steen uit en die veranderde meteen van kleur. De steen nam de kleur van de wijn aan. Dit voorval zou volgens de Grieken de steen de beschermende werking tegen dronkenschap geven.

Dronkenschap voorkomen met de amethist?

Niet voor niets is het woord amethist afgeleid van het Griekse amethystos, wat “niet dronken” betekent. Niet voor niets werden later vele drinkbekers van amethist gemaakt. Tegen dronkenschap, maar ook tegen vergiftiging. De amethist verandert namelijk van kleur, zodra hij in aanraking komt met bepaalde plantaardige gifstoffen. De steen verliest ook zijn kleur door blootstelling aan licht of hitte.

Geschiedenis

Zoals aangegeven is de amethist bekend uit de mythologie, maar ook van de Romeinen en de Etrusken. De amethist komt bovendien sinds jaar en dag voor in ringen van bisschoppen, Germaanse koningen en hertogen. Met de amethist riep de heraut de vazallen op om ten strijde te trekken. In de Middeleeuwen was de amethist even duur als de kostbare diamant. Grote vindplaatsen van amethist zijn Brazilië, de Oeral, Uruguay, Mexico, Roemenië, Slowakije en Madagaskar. Aardig om te weten is ook dat de amethist de steen is van St. Valentine.

De amethist versterkt en geeft rust

Vele eigenschappen gaan met de amethist samen. Het zijn er zeer veel, deze zullen zeker uw interesse wekken:
  • De steen werkt als je hoofdpijn hebt en tegen migraine.
  • Hij versterkt het hart en de zenuwen.
  • Hij kalmeert, geeft innerlijke rust en evenwichtigheid.
  • Helpt tegen verslaving.
  • Helpt tegen slapeloosheid.
  • Hij is goed voor de maag, lever, ogen.
  • Hij helpt bij brandwonden.
  • Hij helpt bij een hersenschudding.
  • Hij helpt bij het verminderen van zwellingen in pols en knie.
  • Hij helpt tegen bloedziekten, huid oneffenheden, kleurenblindheid, venerische ziekten en waterzucht.
  • Helpt tegen dronkenschap en de roes werking van wijn.
  • Hij is het symbool van de verliefden en geeft geluk.
  • Hij beschermt tegen tovenarij en hekserij.
  • Hij zuivert en ontspant.
  • Hij bevordert de concentratie en is ook geschikt voor meditatiedoeleinden.
  • De steen helpt bij het overwinnen van verdriet, rouw en verlies.
  • De lichte variant hoort bij de kroon chakra. De donker getinte amethist hoort meer bij het derde-oogchakra.

Slot

Natuurlijk zijn er nog andere prachtige stenen, zoals de agaat of de lapis lazuli. Ook deze worden gekenmerkt door een aantal opvallende eigenschappen en geschiedenis. Vele generaties lang doen mensen hun voordeel met deze stenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diana Ross de zangeresDe carriere van Diana Ross als soulzangeres is een Amerikaanse droom. Ze is een wereldster, een diva en een van de succe…
Wat betekent de kleur paarsWat betekent de kleur paarsPaars is blauw en rood of rood en blauw. Paars is koninklijk, keizerlijk maar ook een kabinet. De kleur paars is magisch…
Prinses Diana, haar liefdes: Charles, Hasnat Khan en DodiPrinses Diana, haar liefdes: Charles, Hasnat Khan en Dodi31 augustus 1997 verongelukte prinses Diana in Parijs. Het hoofdstuk rond de dood van de people’s princess, zoals ex-pre…
Klimop, de mythische klimmerKlimop, in onze tijd een gewone, wat woekerende grondbedekker, was ooit een plant met spirituele betekenis. Hoe kunnen p…
Diana Ross solocarriere als soulzangeresDiana Ross, beroemd geworden bij de legendarische amerikaanse meidengroep The Supremes en vervolgde haar indrukwekkende…

Reageer op het artikel "De amethist versterkt en geeft rust"

Reacties

B., 11-08-2011 12:21 #2
Goedemiddag,

een vraag voor een vriendin die migraine heeft, ik heb amethist steentjes maar daar zit geen haakje aan om aan een ketting te dragen, het klopt toch dat je ze voor migraine om je nek moet dragen, hoe kan ik dit oplossen?

en voor haar zoontje die slecht slaapt voldoet het dan onder het kussen of onder het matrasje?

alvast bedankt groet Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste B.,
Het kan ook met een speciaal leertje om de nek. En voor haar zoontje: onder kussen of matras is prima, maar doe het in een zakje zodat hij het niet kan inslikken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. van Laar, 25-04-2011 19:13 #1
Sinds ik een Amethist draag heb ik geen bier meer in huis… dat was het eerste wat veranderde.Ik ben ervan overtuigd dat als dat niet gebeurde ik nu een alcoholist was geweest! Mijn agressie ben ik ook kwijt en voel me erg rustig! Ik heb bij deze steen een enorm veilig gevoel! Groeten. Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste J. van Laar,
Fijn om te lezen en bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-09-2015
Subrubriek: Alternatief
Special: Gezond leven
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!