InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Gezondheid: EFT-therapie

Gezondheid: EFT-therapie

Gezondheid: EFT-therapie Als je op zoek bent naar nieuwe mogelijkheden naast de reguliere geneeskunst, kom je soms bij heel onbekende methodes terecht. Door deze uit te diepen kom je tot de kern en blijken ze vaak heel effectief te zijn. Mijn ervaring is wel dat je er voor open moet staan, open in de zin van openminded, je niet laten leiden door vooroordelen. EFT is zo’n methode die heel effectief kan zijn voor allerlei aandoeningen (variërend van depressie tot gewrichtspijn of oorpijn).

Basis

De basis van EFT, wat staat voor Emotional Freedom Technique, is heel eenvoudig, kloppen. Zo laat je je lichaam zien wat er werkelijke aan de hand is. Met twee vingers klop je op het lichaam. Natuurlijk komt er meer bij kijken, maar dit vormt wel de basis.

Hoe werkt het precies?

Terug gaan naar de basis is belangrijk. Teruggaan naar het moment dat de klachten begonnen zijn en mensen moeten daar soms diep voor graven. Maar is ook vaak het beginpunt en de oorzaak. De pijn die iemand voelt is vaak de uitwerking van de diepliggende oorzaak. Een voorbeeld is lage rugpijn, dit heeft vaak te maken met een last die je met je meedraagt of oorpijn of oorsuizen kan te maken hebben met het je afsluiten van iets. Er ontstaat een blokkade en je krijgt lichamelijke klachten.

Lichamelijk alles goed

Logisch ook dat veel mensen doorverwezen worden na een traject als er lichamelijk niets gevonden wordt. Maar de man of vrouw voelt wel die pijn. Een EFT-behandeling is een van de mogelijkheden die dan onderzocht kunnen worden. Vaak blijkt ook dat de betreffende persoon er helemaal niet bij stil heeft gestaan dat de pijn door heel iets ander veroorzaakt wordt.

Behandeling

De behandeling start dus al bij de vragen die je toegeworpen krijgt over het moment dat de pijn ontstaan is.
Vervolgens worden de veertien punten gestimuleerd. Deze zijn gebaseerd op het systeem van meridianen uit de acupressuur. Je heft de blokkades op en brengt de energiestroom weer in balans.

Tijdens deze klopsessie ga je door op het oorspronkelijke punt waar de pijn ontstaan is. Het moet duidelijk hardop benoemd worden, je moet het accepteren en wat het ook is, je moet van jezelf houden. Tijdens een sessie kunnen mensen heel emotioneel worden. Er komt vaak meer los dan waar je oorspronkelijk denkt voor te komen. Het klinkt heel basaal, maar als je het ondergaat ervaar je dat niet zo.
Meestal zijn er enkele sessies nodig om het op rit te krijgen en kun je vervolgens zelf verder.

Thuis aan de slag

Als de sessies met de therapeut klaar zijn, is een vorm van “onderhoud” niet verkeerd. Je krijgt hier instructies voor mee, maar is niet meer of minder dan een dagelijkse routine van een paar minuten. Het helpt om de emotionele huiskamer op orde te houden, want als je dan toch je lichamelijke huishouding op orde houdt, waarom dan niet je emotionele.

Kosten

EFT wordt niet vergoed door de ziektekostenverzekering. Een sessie van pakweg een half uur kost tussen de 70 en 90 euro.

Tot slot

Er zijn veel therapieën en de een ziet en voelt nog meer vreemd dan de ander, maar waar het om gaat is dat je je er prettig bij voelt en dat je er baat bij hebt. Dat sommige mensen het vreemd vinden is dan eigenlijk niet meer dan een gegeven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektroconvulsie therapie (shock therapie)Elektroconvulsie therapie (shock therapie)Een depressie wordt doorgaans behandeld met antidepressiva. Er zijn echter ook niet-farmacologische behandelingen van de…
Verschil coaching en therapie: een vergelijkingVerschil coaching en therapie: een vergelijkingTussen coaches en therapeuten bestaan duidelijke overeenkomsten, beiden werken met mensen, werken met de problemen van a…
Gestalt therapie, ervaren in plaats van pratenGestalt therapie, ervaren in plaats van pratenGestalttherapie is ontstaan na onvrede van Fritz en Laura Perls over psychoanalyse. Fritz was zelf psychiater en vond da…
Rationeel-Emotieve TherapieRationeel-Emotieve TherapieIedereen komt in zijn leven hindernissen tegen. De reactie hierop verschilt echter van mens tot mens. Deze reactie kan r…
Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?Wat is manuele therapie? Wie mag zichzelf manueel therapeut noemen? Wanneer is het verstandig manuele therapie te volgen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezondheid: EFT-therapie"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-06-2011
Subrubriek: Alternatief
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!