InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Kwakzalverij: onbevoegde uitoefening van de geneeskunst

Kwakzalverij: onbevoegde uitoefening van de geneeskunst

Kwakzalverij: onbevoegde uitoefening van de geneeskunst Kwakzalverij: vereniging, dr Frank, betekenis. Kwakzalverij: het bestaat al eeuwen. Het is het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunst. Wat is kwalzalverij precies en hoe is het te herkennen?

Kwakzalverij en de geneeskunst

Het uitoefenen van de geneeskunst, waarbij ook het geven van raad hoort, is alleen toegelegd aan degene die de bevoegdheid volgens de wet hiertoe heeft. Dit kan zijn een (huis)arts, een verloskundige, een tandarts etc. Wanneer er geneeskundige diensten of raadgevingen worden verleend zonder dat men hiertoe een bevoegdheid van de wet heeft, spreekt men van kwakzalverij. Een kwakzalver is een persoon die zich uitgeeft als arts, geneeskundige of geneeskundig raadgever.

Kwakzalverij bestaat al eeuwen, zo lang als de mens wil geloven dat genezing mogelijk is of op een andere wijze kan. Een kwakzalver biedt zijn diensten soms bewust aan, om hiermee geld te verdienen. Deze kwakzalvers zijn zich ervan bewust dat men geen genezing kan uitvoeren. Er zijn ook kwakzalvers die onbewust hun diensten aanbieden. Zij zijn zich er niet van bewust dat hun dienst niet genezend werkt. Vaak zijn ze zelf heilig overtuigd van hun genezende krachten en weten deze overtuiging goed over te brengen op hun patiënten.

Kwakzalverij herkennen

Om kwakzalverij te herkennen, moet men zich bewust zijn van een aantal feiten. Ten eerste zal een kwakzalver zijn diensten of producten aanprijzen op een slinkse wijze. Producten worden aangeprezen als zijnde beter werkende dan geregistreerde medicijnen. Hierbij wordt de werking zelf niet voldoende uitgelegd, wel wordt vaak een ander aspect naar voren gebracht. Bijvoorbeeld de voordeelverpakking van het product, het gebruiksgemak of het niet-goed-geld-terug systeem. Op deze manier wordt de patiënt ervan overtuigd dat dit middel beter is dan een geregistreerd medicijn.

Diensten worden meestal via internet of via huis aan huis bladen aangeboden. Deze diensten kan men ook soms terug vinden via tv-uitzendingen of reclameboodschappen. Een belangrijk verschil is dat de meeste diensten die onder kwakzalverij vallen, niet worden vergoed door de zorgverzekeraar. Toch zijn er de laatste tijd steeds meer zorgverzekeraars die kwakzalverij vergoeden, vooral wanneer deze zijn aangesloten bij de Vereniging voor Geestelijke- en Natuurgeneeswijze (NVGN). Dit is bijzonder, omdat het hier gaat om geneeskunde waarvoor geen bevoegdheid volgens de wet is toegekend.

Lijst van kwakzalverij

Hoewel de benaming kwakzalverij een beladen naam is, kan kwakzalverij voor sommigen wel werken. Een deel hiervan ligt in het feit dat genezing van lichaam en geest positief werkt wanneer men geloof in een bepaald product of dienst. Dat men hiervan overtuigd is, komt veelal door ervaringen van andere gebruikers. Echter moet gezegd worden dat deze ervaringsverhalen soms van familie of vrienden van de kwakzalver afkomt.

De werking van kwakzalverij is nooit wetenschappelijk vast gesteld, toch kan het in sommige gevallen wel degelijk een positieve uitwerking hebben. Belangrijk is om, wanneer men aan kwakzalverij wil deelnemen, te kiezen voor een dienst of product die vergoedt wordt door de zorgverzekeraar.

De volgende diensten die worden aangeboden, hebben geen geneeskundige bevoegdheid volgens de wet:
  • Magnetiseur
  • Handoplegger
  • Paranormale geneeswijze
  • Genezend medium
  • Kruidenhandelaar
  • Antikankerdieëten
  • De Cytotron behandeling
  • Biofotonentherapie
  • Dry Neelding

Er zijn nog veel meer diensten en producten die onder kwakzalverij vallen. Belangrijk is om te bekijken of een genezende dienst of product wel of niet onder de kwakzalverij valt. De website kwakzalverij.nl houdt alle dubieuze praktijken op het gebied van kwakzalverij nauwkeurig bij.

Dr. Frank werd aangeklaagd wegens kwakzalverij. Hij maakte reclame voor zijn dieet, terwijl men vond dat het dieet niet wetenschappelijk is bewezen. Dit zou in strijd met de gedragsregels van de KNMG zijn. Echter werd door de tuchtraad beoordeeld dat dit niet in strijd is met de gedragsregels. Het Dr. Frank dieet is dus géén kwakzalverij.
Gerelateerde artikelen
Het BIG registerHet BIG registerDe Wet op de Beroepen in de individuele gezondheidszorg beschermt patiënten tegen ondeskundig handelen.
Kwakzalverij herkennenKwakzalverij herkennenMensen die pochen met kennis van genezing zonder die kennis te bezitten, worden kwakzalvers genoemd. Tegenwoordig nemen…
Jomanda, genezeres of kwakzalver?Jomanda, genezeres of kwakzalver?Jomanda werd geboren op 5 mei 1948. Haar echte naam is Joke Damman. Haar volledige naam is Johanna Wilhelmina Petronella…
Het belang van een goed functionerende schildklierHet belang van een goed functionerende schildklierMeer dan we ons realiseren hebben mensen in meer of mindere mate last van hun schildklier. Vreemd dat het zo lang onopge…
Gezondheid: HandreflexologieGezondheid: HandreflexologieMet de voetreflextherapie zijn we binnen de alternatieve geneeskunst - zo langzaam maar zeker wel bekend. Voor de hand…
Bronnen en referenties
  • Kwakzalverij.nl

Reageer op het artikel "Kwakzalverij: onbevoegde uitoefening van de geneeskunst"

Reactie

N. Binnendijk, 27-08-2015 16:41 #1
Definities zijn belangrijk. Door de stelling dat alleen wettelijk bevoegden geneeskunst mogen uitoefenen, valt het toepassen van niet wetenschappelijk bewezen geneesmiddelen door wettelijke bevoegden niet onder kwakzalverij. Daarentegen voeren de anti-kwak bewegingen steeds aan dat huismiddelen, die een statisch bewezen goede werking hebben, niet mogen toegepast worden omdat hun werking niet klinisch bewezen is.
Uit een artikel in het British Medical Journal blijkt dat van 2.500 "geneesmiddelen", waaronder veel anti-kanker middelen, met het klinisch bewijs is gefraudeerd. De artsen zijn niet in staat om de werking te beoordelen en worden bewust foutief geinformeerd. Deze middelen zijn nog minder waard dan de huismiddeltjes. Kortom, die artsen kunnen niet eens genezen, maar zijn wettelijk bevoegd om te zeggen dat zij dat door hun diploma's wel kunnen!

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 09-11-2013
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!