InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Pijn verminderen

Pijn verminderen

Pijn verminderen Wist je dat je pijn op een natuurlijke wijze kunt verminderen? Bepaalde soorten voeding zoals chocolade en cayennepeper hebben dit effect omdat ze de aanmaak van pijnverlagende endorfine bevorderen. Hetzelfde kan gezegd worden van meditatie, yoga en lichaamsbeweging.

Pijn verminderen dankzij endorfine

Waarom beleven sommige mensen pijn intenser dan anderen? Waarom zijn sommige personen kleinzerig terwijl pijn voor andere mensen slechts zelden of nooit deel van hun leven lijkt uit te maken? Wetenschappers hebben hierop het antwoord gevonden: endorfine en oestrogeen. Uit onderzoek is gebleken dat oestrogeen iemand pijngevoeliger maakt terwijl endorfine de pijn vermindert. Dierlijke producten en vet stimuleren de aanmaak van oestrogeen en moeten dus vermeden worden. De aanmaak van endorfine wordt gestimuleerd als reactie op lichaamsbeweging, gevoelens, gedachten, acupunctuur, meditatie, bepaalde voeding, etc.

Pijn verminderen met voeding

Het eten van bepaalde soorten voeding zorgt ervoor dat de aanmaak van endorfine gestimuleerd wordt zodat de pijn op natuurlijke wijze vermindert. Deze voeding kan je eten als voorbereiding op een operatie, bij hoofdpijn, chronische pijn, etc. In geval van ziekte kan je best even aan de arts vragen wat toegestaan is en wat niet. Hier vind je een lijstje met de voornaamste voeding die je kunt gebruiken om de aanmaak van endorfine te stimuleren en de pijngevoeligheid te verminderen:

  • Chocolade
  • Cayennepeper
  • Havermout
  • Hazelnoten
  • Pindanoten
  • Sesamzaad
  • Zonnebloempitten
  • Pompoenpitten
  • Spirulina
  • Sojamelk
  • Tofu

Pijn verminderen met meditatie en yoga

Ervaren yogabeoefenaars hebben zulke controle over hun lichaam dat ze met behulp van gedachten alleen pijn kunnen verminderen en zelfs volledig elimineren. Hetzelfde geldt ook voor meditatie. De ontspanning van lichaam en geest doet de endorfinespiegel immers stijgen waardoor de pijn vermindert en in sommige gevallen zelfs geheel verdwijnt. Amerikaanse wetenschappers hebben nu vastgesteld dat mensen na korte meditatiesessies hun pijnprikkels met ongeveer 57% doen verminderen. Dit pijnstillende effect geldt ook voor mensen die nog maar net beginnen te mediteren. Lachen en goedgehumeurd zijn, hebben een gelijkaardig effect. Positief denken is dus de boodschap.

Het omgekeerde is ook waar. Hoe angstiger en nerveuzer je bent en hoe meer je je tegen de pijn verzet, hoe pijngevoeliger je wordt. Zorg dus voor afleiding.

Pijn verminderen met sport

Ook sporten verhoogt de productie van endorfine in het lichaam. Dat is één van de redenen waarom sport stress vermindert en het humeur verbetert. Duursport die minimum 12 minuten duurt is hiervoor het meest aangewezen: hardlopen, joggen, wandelen, dansen, skiën, zwemmen, etc.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pijn verminderen"

Reactie

Haverkamp, 22-02-2016 22:22 #1
Wie kan mij informatie geven om mijn 24 uur per dag durende pijn te verminderen? Morfine 6 d per dag helpt niet meer. Ook fysio en pijnpoli ook niet. Alles geprobeerd wie kan mij helpen? 8x aan mijn rug geopereerd, laatste x in België.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 15-10-2011
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!