InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Trend: ombre haar

Trend: ombre haar

Trend: ombre haar Ombre haar is het laten overlopen van je natuurlijke haarkleur in een lichtere haarkleur in de punten. De afgelopen jaren komt dit elke zomer overal weer terug en is ook erg populair onder de celebs. Hoe kun je dit nou zelf doen? Een ombre effect maakt je haar interessanter zonder gelijk je hele haar te kleuren. Hierdoor krijg je ook geen uitgroei bij de wortels. Natuurlijk kun je dit bij de kapper laten doen, maar dan ben je al gauw 100 euro kwijt. Hier een paar manieren waarop je het zelf kunt doen voor minder dan 15 euro.

Ombre haar

Dit werkt op alle haarkleuren. Je kunt hiervoor blondering kopen bij de drogisterij. Je kunt zelf kiezen of je een goedkoop of een duurder merk neemt. Uiteindelijk doet het allemaal hetzelfde: blonderen. Bij het pakje blondering zitten vaak plastic handschoenen inbegrepen. Het is erg aan te raden om deze te gebruiken, want de waterstofperoxide die in de blondering zit is slecht voor je huid. Volg altijd goed de instructies op het pakje!

Je kunt op twee manieren een ombre effect bereiken

Manier 1

  • Maak de verf klaar volgens de instructies op het pakje. Zorg dat je oude kleding draagt, want het bleekt ook je kleding. Je kunt je haar verdelen in een paar plukken en ze vast zetten, zodat je ze een voor een kunt doen.
  • Begin nu met de verf aanbrengen in de punten van je haar. Concentreer je vooral in de punten van je haar en werk dan steeds verder op in je haar zodat daar minder verf komt dan in de punten. Ga zo ver omhoog in je haar als je wilt. Smeer het goed uit en probeer een mooie overloop te maken voor een natuurlijk effect.
  • Je kunt nu de plukken in aluminium folie wikkelen voor een sneller effect. Laat de verf er in zitten volgens de tijd op het pakje. Je kunt ook tussendoor de kleur controleren. Houd wel in gedachten dat je haar donkerder is als het nat is en dus blonder kan uitvallen dan je in eerste instantie dacht. Spoel daarna de verf er goed uit.

Manier 2

  • Maak de verf klaar net als bij manier 1 en draag ook oude kleding.
  • Breng nu de verf aan in de punten van je haar. Dit keer smeer je het niet te veel uit naar boven, maar concentreer je je echt alleen op de punten.
  • Dit wikkel je nu in aluminium folie en laat je zitten voor de helft van de tijd dat op het pakje staat.
  • Spoel dit daarna uit.
  • Hierna breng je weer de verf aan in je haar. In je punten, maar ook in het stuk daarboven, tot hoever je zelf wilt. Laat dit ook weer zitten voor de helft van de tijd dat op het pakje staat.
  • Spoel dit uit. Door deze methode worden de punten van je haar dus langer gebleekt dan het stuk erboven en zul je een mooie overloop in je haar krijgen.

Manier 3

  • Pak nu telkens een plukje in je haar en smeer het in met verf. Smeer het verder naar boven, maar zorg dat er meer verf aan de onderkant van het plukje zit dan erboven en zorg dat er een mooie overloop ontstaat.
  • Wikkel elk apart plukje in aluminium folie. Maak plukjes van verschillende hoogtes en laat ook plukjes je eigen haarkleur.
  • Laat de verf intrekken volgens de tijd op het pakje en spoel daarna uit. Deze manier is het meeste werk, maar geeft wel het meest natuurlijke effect.

Bij bruin of zwart haar kan het effect oranje uitslaan. Dit komt doordat de blondering je haar niet echt blond maakt maar alleen maar bleekt. Dit probleem is makkelijk op te lossen. Hiervoor kun je een speciale zilvershampoo of paarse shampoo kopen bij de drogist. Dit trekt de oranje of gelige tint uit je haar waardoor het meer een asblonde kleur wordt.

Vaak wordt je haar ook erg droog door het bleken. Hiervoor kun je na het wassen van je haar een paar keer per week een haarmasker of conditioner gebruiken. Deze kun je ook gewoon bij de drogist kopen.

Ook kun je de punten van je haar een kleurtje geven. Dit heet dip-dye.

Dipdye

Als je lichtblond haar hebt hoef je je haar niet meer te bleken. Bij donkerder haar moet je het wel bleken, want anders pakt de kleur niet op het haar. Het beste kan je uitwasbare verf kopen, bijvoorbeeld van de merken: La Riche Directions of Manic Panic. Deze merken haarverf kun je vaak op internet bestellen, je hebt dan allerlei kleuren. Bij lichtblond haar kun je gewoon de instructies op de gekleurde verf volgen. Je moet eerst bepalen tot hoe hoog je de kleur wil hebben. Breng dan de verf tot daar aan en vervaag het naar boven zodat je niet een rechte lijn krijgt. Bij donker haar moet je dus eerst de punten bleken. Daarna kan je je haar op dezelfde manier dip-dyen als voor lichtblond haar.
© 2013 - 2019 Simonek, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Felgekleurde haarlokkenOmbre haar is al eventjes in de mode. Om dit mode verschijnsel naar een nieuw level te brengen is het nu modieus om in d…
Balayage voor zomers haarMet balayage kun je een prachtig zomers kapsel creëren, het lijkt net alsof je een tijdje op vakantie bent geweest naar…
Blond haar bij een getinte of donkere huidHet is leuk om je kapsel van tijd tot tijd te veranderen. Een knipbeurt is daar geschikt voor, maar soms willen vrouwen…
Huidpijn - Saskia NoortrecensieHuidpijn - Saskia Noort‘Huidpijn’ (2016), is een van de boeken van de succesvolle thrillerschrijfster Saskia Noort. Het gaat over Anne; de popu…
Kapsels voor kort haarKapsels voor kort haarKort haar is makkelijk te behandelen en het is erg comfortabel. Daarnaast heb je niet snel een bad hairday als je kort h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Trend: ombre haar"

Infoteur: Simonek
Gepubliceerd: 16-06-2013
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!