InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haarverf en haarkleuren, wat is er allemaal mogelijk

Haarverf en haarkleuren, wat is er allemaal mogelijk

Haarverf en haarkleuren, wat is er allemaal mogelijk Veel mensen, vooral veel vrouwen verven geregeld hun haar. Meestal verven ze hun haar in natuurlijke kleuren, maar soms gebeurt het ook wel extremer met allerlei felle kleuren en haarextensions. Toch wordt meestal gekozen voor natuurlijke kleuringen. Deze natuurlijk ogende haarkleurtechnieken hebben allerlei verschillende benamingen zoals omber, balayage en hair strobing.

Haar verven

Je haar verven kan je natuurlijk zelf doen, maar voor het beste resultaat ga je naar de kapper. Wanneer je zelf je haar wilt verven begin je altijd bij de haarwortel en werk je verder naar de punten toe. Houd de inwerktijd in de gaten en spoel de verf niet te snel uit, want dan kan de kleur wel eens anders uitpakken. Te lang laten intrekken is ook geen goed idee, want dat is heel slecht voor je haar. Spoel je haar na afloop grondig uit zodat er geen resten van de verf blijven zitten en was het met een milde shampoo.

Het is wel handig om voordat je je haar gaat verven vaseline rondom en over je oren, op je voorhoofd en in je nek te smeren. Zo valt eventueel geknoeide verf makkelijker te verwijderen. Je haar wassen doe je na het verven en niet daarvoor. Wanneer de schubben van je haar openstaan door het wassen, kan de verf je haar te veel beschadigen.

Bron: Festland, PixabayBron: Festland, Pixabay

Verzorging fel gekleurd haar

Je haar in felle kleuren verven wordt colombre genoemd. Een nadeel van deze felle kleuren, is dat ze na ongeveer drie weken vervagen. Ook moet je haar eerst geblondeerd worden voor een goede felle kleur. Haar verven in felle kleuren kan je het beste bij de kapper laten doen. Zwemmen in chloorwater en het gebruik van een anti-roosshampoo en zonnebaden kan je bij fel gekleurd haar het beste achterwege laten. Je haar wassen doe je met een kleurshampoo.

Kleine waarschuwing: experimenten met haarverf is leuk, maar tast wel de gezondheid van je haar aan. Het is dus niet verstandig je haar te gaan verven als het toch al in een slechte conditie is.

Haar laten verven

Je kan natuurlijk zelf met haarverf aan de slag, maar voor een echt natuurlijk ogende look kan je het beste naar de kapper gaan. Deze kan je haar verven in allerlei kleurschakeringen van licht naar donker, waardoor het natuurlijker oogt. Hiervoor bestaan een aantal verschillende haarverftechnieken.

Balayage: een haarverftechniek

Bayalage is een frans woord voor vegen en dat is ook precies wat het is. Er worden vegen van donker bij de haaraanzet tot lichter naar het uiteinde door het haar aangebracht. Hierdoor krijg je een natuurlijk ogend resultaat met meerdere kleurschakeringen in je haar. Het wordt meestal toegepast met verschillende blondtinten of verschillende bruintinten waarbij meestal de eigen haarkleur als basis wordt gebruikt en er vegen lichtere kleuren worden aangebracht op het haar.

Bron: Emily Love, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Emily Love, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Ombre: een haarverftechniek

Ook ombre komt uit het frans. Hierbij krijgt het onderste deel van het haar een dip met een lichtere en soms met een donkere kleur. Er is dus een duidelijk kleurverschil tussen de onderkant en de bovenkant van het haar. Er zijn wel wat kleurschakeringen maar deze lopen minder natuurlijk in elkaar over dan bij de balayage-techniek. Meestal worden bij deze techniek naar je eigen haarkleur, twee andere kleuren gebruikt voor het gewenste resultaat.

Hair strobing: een haarverftechniek

Bij deze techniek worden highlights en lowlights in je haar aangebracht op strategische plaatsen, zodat je haar je positieve punten accentueert.
  • Een rond gezicht: dan worden de lichtere plukken aangebracht bij de jukbeenderen en de kaak.
  • Een diamantvorming gezicht: dan worden de lichtere plukken aangebracht bij de slapen.
  • Een vierkant gezicht: dan worden de lichtere plukken aangebracht bij de kaak en slapen.

Bron: LoggaWiggler, PixabayBron: LoggaWiggler, Pixabay

Avondje uit, kleur in je haar

Wasco

Met een beetje creativiteit kan je voor een avondje uit zelf je haar kleuren. Dit doe je met gewone wasco. Je haalt het papier eraf zodat je de lengte van de wasco kan gebruiken. Dan draai je niet te dikke strengen in je haar en je haalt de wasco erover heen. Het resultaat is afhankelijk van je geduld (hoe vaker je over een deel van je haar gaat, hoe intensiever de kleur), maar die avond zie je er spectaculair uit en na een wasbeurt is alles weer verdwenen. Helaas is dit alleen mogelijk met licht gekleurd haar. Op zwart of donkerbruin haar zie je de kleurtjes niet of nauwelijks.

Haarmascara en haarlak

Een andere mogelijkheid is het gebruik van haarmascara. Dit is te koop bij sommige drogisterijen en kapperszaken. Ze hebben deze haarmascara in alle mogelijke kleuren, gewoon en glittervariaties voor een trendy kapsel. Verder zijn er ook verschillende kleuren haarlak te koop, waarbij je streng na streng in een andere gekke kleur kan spuiten. Wel goed laten drogen, voordat je de verschillend gekleurde strengen weer los laat vallen.

Haarextensions

Verder zijn er ook haarextensions te koop in extreme kleuren die je zelf kan aanbrengen. Al deze mogelijkheden om je haar voor één avondje een opvallend kleurtje te geven maken het pas echt leuk. Zo kan je haarkleur gebruiken bij speciale gelegenheden waarbij het ook echt past. Wanneer je haarextensions bij de kapper laat aanbrengen blijven ze drie tot vijf maanden zitten. Het voordeel van deze haarextensions is dat de kleur niet vervaagd. Clip-in haarextensions kan je vaak vinden in een afro shop & toko.

Celebrities

Ook veel celebs zijn ooit eens gezwicht voor een trendy haarkleur.
  • Denk aan Gwen Stefani met blauw haar (1998) en roze haar (2011)
  • Rihanna met knallend rood (2010)
  • Kelly Osbourne met grijs haar (2011)
  • Nicki Minaj's haar werd in 2013 zo groen als gras
  • Lily Allen in 2008 met roze en in 2015 met neon groen en roze haar gesignaleerd
  • Katy Perry wisselt bijna iedere week van haarkleur. Ze bezit dan ook vele pruiken en werd gezien met roze, blauw, blond, zwart en groen haar.
© 2017 Katinka900, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Balayage voor zomers haarMet balayage kun je een prachtig zomers kapsel creëren, het lijkt net alsof je een tijdje op vakantie bent geweest naar…
Felgekleurde haarlokkenOmbre haar is al eventjes in de mode. Om dit mode verschijnsel naar een nieuw level te brengen is het nu modieus om in d…
Blond haar bij een getinte of donkere huidHet is leuk om je kapsel van tijd tot tijd te veranderen. Een knipbeurt is daar geschikt voor, maar soms willen vrouwen…
Vele manieren om je haar te vervenVele manieren om je haar te vervenJe haar verven kan je uiterlijk behoorlijk veranderen. De blijvende verfbehandelingen kun je het beste bij de kapper lat…
Welke haarkleur past bij mij?Welke haarkleur past bij mij?De kleur van je haren kan je gezicht en je uiterlijk doen opleven. Wanneer je toe bent aan een nieuwe haarkleur, is het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Claudioscot, Pixabay
  • http://blog.robpeetoom.nl/nl/2016-03-06/al-mikas-tips-over-highlights-balayage-en-meer/
  • http://www.styletoday.nl/beauty/hair/haar-tutorial-hair-strobing/
  • Afbeelding bron 1: Festland, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Emily Love, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: LoggaWiggler, Pixabay

Reageer op het artikel "Haarverf en haarkleuren, wat is er allemaal mogelijk"

Infoteur: Katinka900
Gepubliceerd: 03-05-2017
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!