InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haren verven met henna

Haren verven met henna

Haren verven met henna Als je jouw haar wilt kleuren op een zuiver natuurlijke wijze en daarbij ook je haar wilt verzorgen, dan biedt henna een uitkomst. De structuur van het haar beschadigt niet, het is gezond voor de haren en goedkoop. Er zijn meerdere kleuren mogelijk zoals rood, bruin en zwart, maar je kunt je haar er niet mee bleken. Ook kun je zelf op eenvoudige wijze verf aanmaken van henna om je haar te verven. Hoe moet je dit doen en welk resultaat kun je verwachten?

Het product henna

Hanna wordt gemaakt van de struik “Lawsonia inermis”, die groeit in een heet en droog klimaat. De loten en bladeren van deze hennastruik worden gedroogd en tot poeder gemalen. Het is een zuiver natuurproduct waarmee je de huid en haren mee kunt kleuren. Henna zal de structuur van het haar niet beschadigen en het is zelfs gezond voor het haar. Daarnaast is het goedkoop en je haar gaat ervan glanzen.

Welke kleuren zijn er mogelijk?

Er zijn meer kleuren mogelijk dan je misschien denkt. Als je het voor de eerste keer gebruikt, is het moeilijk in te schatten hoe het precies zal uitpakken. De henna uit Iran kleurt het haar donkerrood; Egyptische en Marokkaanse henna geven het en oranjeachtige tint. Hennapoeder is ook te vermengen met andere gedroogde planten, zodat er meer kleurvarianten mogelijk zijn. Behalve rood is er donkerrood, koper, bruin, kastanjebruin, zwart, goudblond en asblond verkrijgbaar. Je kunt je haar overigens nooit echt blonder maken met henna, hooguit wat lichter doordat het roder is geworden. Het haar bleker maken is echter niet mogelijk.

De nadelen

Sommige mensen vinden het een heel gedoe om het haar te verven met henna. Het moet namelijk veel langer in het haar blijven zitten dan chemische verf. De kans op knoeien is groter en je weet ook niet hoe het uitpakt als je het voor het eerst met henna verft. Je kunt henna beter niet gebruiken als je haar chemisch is behandeld. Wacht in dat geval minimaal zes weken voordat je henna gebruikt. Anders kan de behandeling ongewenste resultaten opleveren zoals groen haar.

De voordelen

Het grote voordeel is dat henna in tegenstelling tot chemische verf de structuur van het haar niet aantast. Het is zelfs gezond voor het haar. Het geeft naast de nieuwe kleur ook een stralende glans. Deze ontstaat door de zwak adstringerend werkende looistof tannine, die het haaroppervlak glad maakt en tegelijkertijd ook harder. Daardoor hoeft vet haar niet meer zo vaak te worden gewassen en fijn dun haar krijgt meer volume.

De werkwijze

Om je haren te kunnen verven met henna moet je van de poeder een pasta maken. Gebruik ongeveer 100 gram henna voor halflang haar en voeg er al roerend kokendheet water aan toe totdat je een gladde pasta krijgt. Maak het niet te waterig, omdat dit anders gaat druipen. Maak het ook niet te stevig, omdat het anders niet goed over het haar verdeeld wordt en er kunnen stukjes van je hoofd afvallen. Mocht het te dik of te dun zijn, voeg dan wat henna of water toe.

Toevoegingen aan hennapasta

Er zijn nogal wat mogelijkheden om aan de hennapasta toe te voegen om het kleurproces te beïnvloeden of om het haar extra verzorging te geven. Zo kun je onderstaande uitproberen:

  • Voor rode henna geldt: wil je een minder rood en wat donkerder resultaat dan kun je in plaats van water sterke koffie of thee gebruiken om het mengsel mee aan te mengen. Walnootolie maakt het rood ook minder opvallend en geeft het haar een bruine gloed.
  • Als je het kleurproces wilt versnellen, voeg dan een theelepeltje citroensap toe.
  • Om droog haar te verzorgen, kun je een geklopt ei(geel) toevoegen aan het afgekoelde mengsel. Hierdoor hecht het mengsel ook beter aan het haar. Ook kun je bij droog haar twee eetlepels olijfolie toevoegen.
  • Je zou ook honing kunnen toevoegen. Hierdoor geef je het haar niet alleen kleur, maar ook een compleet haarmasker.

Hoe gaat het in zijn werk?

Hieronder wordt stapsgewijs aangegeven hoe je het haar zelf kunt kleuren met henna:

Stap 1

Was je haar voordat je met henna aan de slag gaat en wrijf het handdoekdroog. Draag plastic handschoenen om je huid te beschermen. Wil je de huid rondom je haargrens en oren beschermen tegen ongewenste kleuring, smeer dit van te voren in met wat crème of vaseline.

Stap 2

Smeer de hennapasta in je haar. Begin dicht bij de haarinplant en werk vanaf de haarwortels naar de haarpunten toe. Verdeel bij langer haar je haar in verschillende plukken. Eventueel kun je de plukken vastzetten met een haarklem. Is de henna goed verdeeld door het haar, masseer het dan nog een paar minuten goed door. Doe het haar boven op het hoofd.

Stap 3

Verwijder het henna dat op je oren, nek en voorhoofd is gekomen. Dit kun je doen met een nat washandje dat is natgemaakt in warm water.

Stap 4

Doe een stuk plastic of badmuts over het haar. Je kunt ook aluminiumfolie gebruiken. Dit werkt sneller omdat het warmer blijft. Daarna kun je er een (oude) handdoek omheen slaan.

Stap 5

Hoe langer je de henna laat intrekken, hoe intenser de kleur zal worden. En hoe donkerder je haar, des te meer tijd heeft de henna nodig om in te werken. Een richtlijn voor de inwerktijd is drie kwartier tot anderhalf uur. Hoe het resultaat zal zijn hangt af van de eigen haarkleur, de soort hennapoeder en de conditie van het haar. Als je haarpunten wat poreus zijn, zullen die bijvoorbeeld feller oplichten. Smeer ze daarom eventueel wat later in met henna. Let ook op grijze haren. Die zullen roder uitvallen dan de andere haren.

Stap 6

Spoel de henna na afloop uit het haar met warm water. Was het vervolgens met een milde shampoo. Een verzorgend haarmasker daarna maakt de schoonheidsbehandeling af.

Het haar is te rood geworden

Als de kleur te rood is uitgevallen, omdat de henna wat te goed haar best heeft gedaan kun je het volgende doen: masseer wat olijfolie door je haar. Laat dit ongeveer tien minuten inwerken terwijl je een badmuts op hebt of aluminiumfolie. Was het daarna uit en je zult zien dat het ergste rood weg is. Doe dit nog een keer als dat nodig is. Een haarmasker is dan niet meer nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Grijs haar kleuren met hennaHeb je grijs haar maar ben je er nog niet aan toe om het uit te laten groeien? Dan ben je gedoemd de rest van je leven j…
Haar rood verven met hennaWil jij graag eens een ander kleurtje in je haar, maar heb je geen zin die chemische haarverf in je haar te smeren? Dan…
Wat kun je doen tegen gespleten haarpunten?Met name mensen met lang haar kunnen last hebben van gespleten haarpunten. Haarpunten kunnen splijten bijvoorbeeld door…
Plantaardige haarverf kiezenUit eerdere testen is gebleken dat de conventionele haarverven slecht uit de bus kwamen omdat er teveel schadelijke chem…
Maak je eigen haarmaskerMaak je eigen haarmaskerJe haren hebben soms een hoop te lijden door bijvoorbeeld zon, chemische bewerking of föhnen. Dan is het heerlijk om een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AdinaVoicu, Pixabay
  • Boek: Schoonheid 360 graden. ISBN 9789022992838

Reageer op het artikel "Haren verven met henna"

Reacties

Lenny, 06-04-2015 14:35 #3
Ik verf mijn haar al jaren met rode henna! De avond ervoor maak ik het papje (gewoon met water!) en laat het tot de volgende ochtend afgedekt staan en ga er dan mee aan de slag! Door het haar masseren, anderhalf uur in laten trekken en voila: succes verzekerd! Bovendien was ik mijn haar met een speciale shampoo + kleurspoeling voor rood haar, daarmee blijft de kleur lang mooi! Zo ingewikkeld is het allemaal niet!

Danny, 08-03-2015 10:05 #2
Deze informatie is niet echt goed hoor!
Henna bestaat maar in een kleur, dat is oranje/rood.
Het komt namelijk van een plant.
Je moet het altijd mengen met iets zuurs, zoals citroensap of sinaasappelsap.
Niet met warm water, en zeker niet met kokend heet water!
Dit maakt de kleurmoleculen kapot.
Het beste kun je het de avond ervoor klaarmaken.
Zodat het ongeveer 12 uur kan ontwikkelen voordat je het op je haar brengt.
Laat het dan minimaal 2 uur inwerken, maar voor een intenser resultaat kan het ook nog veel langer inwerken.
Gebruik geen aluminiumfolie, dit kan een reactie geven met de henna waardoor er verkleuring optreed.
Ook alleen maar bereiden in een plastic of glazen kom.
Afdekken met een deksel of plasticfolie.
Geen ijzeren kom of spatel gebruiken!
Heel veel succes!

Eline, 11-11-2013 15:46 #1
Bij stap 4 wordt gesproken over aluminiumfolie over het haar te doen voor het intrekken. Ik heb begrepen dat dit met henna een echte don't is! Omdat de henna reageert op ijzer of metalen.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 11-10-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijk verbeteren
Reacties: 3
Schrijf mee!