InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Waar haarlak goed voor is

Waar haarlak goed voor is

Waar haarlak goed voor is Haarlak kennen we allemaal om het gemodelleerde haar langer mooi op de plaats te houden. Daarbij weten we dat haarlak een kunstmatig middel is wat ook weer uit het haar gehaald moet worden. Maar we gaan er veelal aan voorbij wat haarlak nog meer voor het haar kan doen. Het laagje beschermd als het ware. Haarlak kennen we allemaal om het gemodelleerde haar langer mooi op de plaats te houden. Daarbij weten we dat haarlak een kunstmatig middel is wat ook weer uit het haar gehaald moet worden. Maar we gaan er veelal aan voorbij wat haarlak nog meer voor het haar kan doen. Het laagje beschermd als het ware.

Haarlak voor het haar

Als we over het haar spreken weten we dat we een mooi gemodelleerd kapsel met haarlak langer in model kunnen houden. Je kiest voor een stevige fixatie om het precies zo te houden zoals je het in model gebracht hebt en een mildere fixatie om de natuurlijke bewegingen van het haar meer te laten volgen. En dan zijn er nog allerlei varianten op bedacht die min of meer hetzelfde bieden, met uitzondering van de haarlak die ook een glimmertje in zich heeft en je haar als het ware wat meer laat glanzen.

Hier werkt het ook voor!

  • Waar we vaak aan voorbij gaan zijn de andere toepassingen voor het haar. Denk aan het volumeaspect. Hang je haar ondersteboven en spuit van onderaf aan haarlak in het haar en je krijgt meer volume in je haar.
  • Meer volume krijg je ook door de bovenste laag van je haar op te tillen en dan tussen de lagen haar wat haarlak aan te brengen. Eventueel te combineren met wat touperen.
  • Voller haar krijg je als je bij langer haar, wat onderaan toch vaak al wat dunner lijkt, wat haarlak in de punten te spuiten.
  • We kennen allemaal het statische haar bij een bepaald type weer of als je bepaalde kleding draagt. Als je er niets aan doet, gaat je haar een beetje piekig omhoog staan. Eigenlijk ziet het er niet uit en moet je kunstgrepen uitvoeren om je haar in model te krijgen. Echter, als je wat haarlak op de kam spuit en je haalt deze kam direct door je haar, heb je geen statisch haar meer.
  • Als je slag/krul in je haar wat intensiever wilt, dan kan je ook haarlak gebruiken. Je kunt wat haarlak op je hand/vingers spuiten en direct de krul in model kneden, maar je kunt ook de haarlak direct op je haar spuiten en met de handen direct het model er in brengen.

Haarlak voor andere toepassingen

Het mooie is dat haarlak voor meerdere doeleinden geschikt is. Hoewel mensen het vaak niet durven toe te passen, sta je er versteld van wat haarlak allemaal kan doen om een huishoudelijk probleem op te lossen. Haarlak legt als het ware een laagje over de stof en dat kan beschermen of de stof plakt aan de haarlak. Dit maakt dat het busje haarlak voor het mooie kapsel zomaar op een andere manier gebruikt gaat worden.
Denk maar eens aan:

  • Gepoetste metalen gebruiks- of siervoorwerpen worden na verloop tijd weer vies. Maar spuit er een laagje haarlak overheen en het duurt veel langer voordat het opnieuw gepoetst moet worden.
  • Juwelen die - door de zuurgraad van de huid - verkleuren kan je tegengaan door de juwelen voor het dragen te voorzien van een laagje haarlak.
  • Statische, veelal synthetische, kleding kan tegen je benen plakken en kan er vreemd en ontsierend uitzien. Spuit aan de binnenkant van de rok, jurk of broek wat haarlak en de stof zal niet plakken.
  • Het statische effect kan je ook positief gebruiken door haartjes en pluisjes van kleding of het meubilair te verwijderen. Spuit wat op een doekje of borsteltje en de haartjes en pluisjes blijven er zo aanplakken.
  • Wat haarlak op grote bladeren van de kamerplanten krijgen behalve een beetje glans ook een afstotende laag. Stof krijgt zo minder vat op de bladeren.
  • Vlekje op de muur? Spuit er wat haarlak op en de vlek lost in de meeste gevallen op.
  • Maar het kan ook helpen om gering vocht af te stoten. Denk maar eens aan de kussens in de tuinset die je ís avonds buiten wilt laten. Dan kan er ochtenddamp op de kussens achterblijven. Als dit veel is kan het kringen geven. Spuit de kussens in met een laagje haarlak en het vocht zal er niet indringen.
  • De lichtgekleurde kunststof tuinset kan net iets langer de kleur behouden door er een laagje haarlak over te spuiten.

Tot slot

Haarlak voor meerdere doeleinden dan alleen het haar fixeren en dus is het altijd handig om een busje haarlak in huis te hebben. Ga van de normale fixatie haarlak uit en je hoeft echt geen duur merk te kopen om meer effect te krijgen voor eerdergenoemde doeleinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe maak je krullen in je haar?Hoe maak je krullen in je haar?Veel mensen willen er iedere dag leuk uit zien met hun haar. De ene persoon kan meer met z'n haar dan de andere persoon.…
Wat kan je doen met shampooHet gebruiken van shampoo is een alledaagse gewoonte geworden. Maar we gebruiken de shampoo alleen om ons haar mee te wa…
Meer volume: haar touperenVeel vrouwen willen graag volume in hun haar. Nu is touperen een van de best werkende manieren om volume te creëren in j…
Een patattenkanon of spud gunIedereen kan een simplistisch kanon bouwen, als er maar aardappelen zijn als munitie. Een aardappelkanon, pieperschieter…
Kapsels voor kerst en nieuwjaarKapsels voor kerst en nieuwjaarVeel vrouwen hebben voor kerst of Nieuwjaar al weken van te voren een (gala)jurk en perfect bijpassende pumps uitgezocht…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waar haarlak goed voor is"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!