InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Nail Art, hét boek voor de creatieve nail artist
recensie

Nail Art, hét boek voor de creatieve nail artist

Nail Art, hét boek voor de creatieve nail artist Misschien is het nog wel leuker om te doen dan om te dragen: kunstwerkjes op je nagels. Hoe gek kun je het maken! In het boek Nail Art staat beschreven hoe je te werk gaat. Nagels als versierde cupcakejes, 3D-bloemen mani in de Japanse Harajuku stijl, velvet nagels met een fluweelachtige structuur, buitenaardse nagels voor een alien-look, nagels met veertjes, pied-de-poule, kaviaar nagels etc. etc. Kunst of kitsch, wie zal het zeggen!

Nail Art

Bij Blossom Books verscheen in september 2013 het boek Nail Art, ISBN 9 789020 679212 € 14,95, een boek vol tips en ideeën voor de meest originele nail art. Bij verschijning is dit het enige leverbare Nederlandse boek op dit gebied. De meeste designs kunnen ook door beginners worden nagemaakt dankzij een handig stappenplan en duidelijke illustraties. Daarnaast besteedt het boek ook aandacht aan de verzorging van handen en nagels, waardoor het een complete nagelgids is geworden. Het boek is geschreven door de twee Amerikaanse zussen Donne en Ginny Geer, die een nagelsalon runnen in Long Beach, Californië. Het 'recept' voor Nail Candy is terug te vinden in het boek. Oefening baart (nagel)kunst: de zusjes geven in het voorwoord van het boek ruimhartig toe dat het ze heel wat flesjes nagelremover en verzopen nagelriemen heeft gekost om echte nagelkunstenaars te worden.

Materiaal voor Nail Art

Dottingpennen, nail artkwastjes, dappen dish, striping tape, nail art stempelset, maar ook plakband en aluminiumfolie; in het boek Nail Art staan alle benodigdheden afgebeeld, die je voor je nail art nodig hebt en bovendien worden bij elk design apart de specifieke materialen vermeld. Je hoeft maar even te googlen en je vindt allerlei websites en webshops over nail art, waar je deze producten kunt kopen. Op de website van Nail Art Fun zijn tevens uitgebreide informatie en instructies over nail art te vinden. Wie het professioneel wil aanpakken, kan zelfs een cursus Nail Art bij het LOI volgen; in het studiepakket zitten dan de benodigde materialen.

Voorbereiding voor de nail art

Voorafgaand aan de nail art moet een manicure plaatsvinden, zodat de nagels er tip-top uitzien. De nagelriemen moeten ook in perfecte staat verkeren. Vormen en vijlen is een apart verhaal. Je nagels moeten per definitie droog zijn, als je gaat vijlen omdat ze anders eerder scheuren. Bij het vijlen moet je ook weten in welke vorm je de nagels wilt hebben: rond voor een natuurlijke look, ovaal voor langer ogende vingers, vierkant voor een stoere en sterke uitstraling, squoval: lang en vierkant, spits voor een spectaculaire verlenging van de vinger. Na de manicure, het vormen en vijlen kan de basecoat worden aangebracht. Lakken is en blijft een secuur werkje: hoe je je nagels perfect lakt, staat in het boek Nail Art nog eens uitgebreid beschreven. Kies je voor een design, dan is het uitgangspunt een transparante basecoat op schone, ongelakte nagels.

De designs

Als je het boek doorbladert, word je vrolijk van alle kleurtjes en designs en als je niet oppast krijg je trek in zoet snoep. Dat is het geval bij de zoete look van velvet nagels, waarbij je o.a. donkerroze en witte nagellak, wit fluweelpoeder en 10 gouden studs gebruikt. Waar ga je verder aan beginnen: kleine colbertjes, hartjes, palmboompjes, strikjes, lingerie of snorretjes op je nagels. De uitdaging is groot! Maar het is pietepeuterig werk en het advies is om - als je nog geen vaste hand hebt - met nagelstempels te beginnen. Kaviaar nagels en crackle nagellak zijn feitelijk de eenvoudigste designs en je hebt er de minste materialen voor nodig. Maar om Delfts Blauw, Glas in Lood en Cleopatra nagels te creëren, komt er meer om de hoek kijken. Of je nu zelf met nail art aan de slag gaat of niet: het boek met meer dan 50 originele nail art designs levert in ieder geval veel kijkplezier en inspiratie op!
Gerelateerde artikelen
Konad Nail Art, simpel en snel prachtige design nagelsDroom jij ook van mooi versierde nagels, maar vind je naar een nagelsalon gaan te duur? Dan is misschien Konad Nail Art…
Krant-nagels, super gave en originele manier van nailartEen nieuwe en populaire trend onder de nail arts is Newspaper Nail Art, oftewel krantnagels! Probeer het nu en en ga ori…
Bronnen en referenties
  • www.blossombooks.nl
  • www.heynicenails.com
  • www.nailart-fun.nl

Reageer op het artikel "Nail Art, hét boek voor de creatieve nail artist"

Infoteur: Plato
Laatste update: 13-10-2015
Subrubriek: Beauty
Recensies…
Schrijf mee!