InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Epileren met draad, hoe doe je dat?

Epileren met draad, hoe doe je dat?

Epileren met draad, hoe doe je dat? Het klinkt misschien wat vreemd, om te epileren met draad, maar het is een techniek die best vaak wordt toegepast. De techniek is vooral bekend in het Midden-Oosten en er wordt vooral gebruikt bij het epileren van wenkbrauwen. Hoe kun je deze techniek zelf toepassen en epileren met draad? Waar moet je op letten?

Wat is epileren met draad?

Wanneer je last hebt van ongewenst haar, dan kun je dit epileren met draad. Met een draad kun je heel secuur epileren en is het gemakkelijker om rechte lijnen te ontharen. Hierdoor is het ideaal om haar in het gezicht te epileren, bijvoorbeeld de wenkbrauwen. De techniek om met draad te epileren is niet gemakkelijk, maar wel te leren. Het komt uit het Midden-Oosten, maar er zijn ook steeds meer Europeanen die de techniek leren. Het is mogelijk om het zelf te doen, maar je kunt natuurlijk ook terecht bij een schoonheidsspecialist.

Wat voor een draad gebruik je?

Niet alle draden zijn geschikt om te gebruiken voor het epileren. Je kunt het beste een stevige draad gebruiken. Denk aan katoen of garen. Een draad van nylon is geen goed idee, omdat deze veel te glad is. Het maakt niet uit of je een dikke of een dunne draad gebruikt. Iedereen heeft hier zo zijn eigen voorkeuren in. Al is het wel zo dat je met een dunnere draad in het algemeen makkelijker de fijne haartjes weg kunt halen.

Hoe epileer je met een draad?

Epileren met een draad is niet gemakkelijk en vergt veel oefening. Het beste kun je eerst oefenen op een plek waarbij het niet direct zichtbaar is als het misgaat. Hierbij kun je denken aan een been. Het is zonde als je te veel van bijvoorbeeld je wenkbrauwen afhaalt en vervolgens voor schut loopt. De volgende stappen kun je nemen om te epileren met draad:

  • Maak van de draad een cirkel, door de twee uiteinden aan elkaar te knopen
  • Doe de draad om je vingers en houd de draad aan twee kanten vast. Houd de draad op zon manier vast zodat je de draad kan bewegen met je duim en wijsvinger.
  • Draai de draad meerdere keren, zodat er kleine lusjes in ontstaan
  • Houd de draad op de huid waar je wilt epileren en beweeg met je duim en wijsvinger, waardoor de haren tussen de lusjes komen te zitten.
  • Haal de draad nu van de huid af en herhaal dit proces.

Op YouTube kun je erg veel voorbeelden vinden van deze techniek. Dit kan erg leerzaam zijn, omdat je dan ook echt kunt zien hoe je het moet doen. Dit kan een stukje praktischer zijn dan een geschreven tekst.

Zijn er ook nadelen?

Epileren met draad is geen gevoelloze behandeling. Het kan dus best pijn doen en de huid kan na afloop ook nog even rood zijn of behoorlijk geïrriteerd raken. Ook kan het even duren tot je de techniek goed door hebt. Pas daarom op dat je niet per ongeluk te veel haren epileert.

Zijn er voordelen?

Omdat je de huid niet met je vingers aanraakt, is het een erg hygiënische manier om van ongewenst haar af te komen. Een ander groot voordeel is dat je hele strakke lijnen kunt epileren en dat je dit niet haartje voor haartje te doen. Dit maakt het allemaal wat minder pijnlijk, omdat je er sneller van af bent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Diverse filmpjes op YouTube

Reageer op het artikel "Epileren met draad, hoe doe je dat?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 19-06-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Beauty tips
Schrijf mee!