InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Verbranding, bruining en de zonnebank

Verbranding, bruining en de zonnebank

Verbranding, bruining en de zonnebank Veel mensen zitten beter in hun vel wanneer zij een licht gebruinde huid hebben. Echter, de zon schijnt niet altijd. Wat is de oplossing? De zonnebank. Maar ook als je naar de zonnebank gaat is het belangrijk om jouw huid goed te blijven verzorgen. Er zijn nog altijd veel misverstanden over het effect van een zonnebank. Is het gebruik maken van een zonnebank beter dan gewoon liggen te zonnen of is dit even schadelijk? Wat moet je weten over het bruin worden van de huid en hoe kan de zonnebank hierin een rol spelen? Zonlicht bestaat voor het grootste deel uit UVA en voor een klein deel uit UVB. De meest schadelijke vorm van zonlicht UVC bereikt de aarde niet doordat de dampkring deze straling tegenhoudt. UVB dringt door tot in de opperhuid en UVA zelfs tot in de lederhuid. Van deze twee soorten straling word je bruin. Een zonnebank heeft eigenlijk hetzelfde effect als echt zonlicht. Een zonnebank produceert geen UVC, maar vooral UVA en een klein beetje UVB. Ook voor een zonnebank geldt dat je kunt verbranden, dus stel je ook niet te lang aan een zonnebank bloot.

Het gebruik van een zonnebank kan tot een prettig effect leiden, mits je weet waar je mee bezig bent en er verstandig mee omgaat. Enkele voordelen op een rijtje:
  • Door de warmte die de zonnebank afgeeft ontspannen de spieren en wordt de bloedsomloop gestimuleerd. Het gevolg hiervan is dat het lichaam afvalstoffen veel sneller afvoert dan normaal.
  • De zonnebank bevordert de aanmaak van vitamine D. Vitamine D is belangrijk voor goede tanden en sterke botten. Ook heeft deze vitamine een essentiële rol bij het opnemen van belangrijke stoffen zoals calcium, mineralen en fosfor. Bovendien regelt het de instandhouding van het afweersysteem van het lichaam. Verder zorgt vitamine D voor een goede werking van de spieren. Echter niet alle zonnebanken maken gebruik van deze speciale lampen, let hier dus op.
  • Een zonnebankbezoek kan zelfs medische redenen hebben aangezien bepaalde huidaandoeningen waaronder eczeem en psoriasis positief op reageren.

Bruin worden

Veel mensen willen tijdens een zonvakantie vaak zo bruin mogelijk worden. Mensen met een zongebruinde huid worden vaak als gezond gezien omdat men ervan uitgaat dat zij veel buiten geweest zijn en mensen met een bleke huid al snel geassocieerd worden met bloedarmoede of een ziekte of iets dergelijks. Door de tijd heen is zo steeds meer het ideaalbeeld ontstaan dat bleke mensen ongezond zijn of ergens last van hebben en zongebruinde mensen kerngezond zijn. Toch is het bruin worden helemaal niet zo een gezonde zaak. Een gebruinde huid ontstaat als de huid in aanraking komt met zonlicht. De huid begint dan als het ware te ontsteken en huidcellen raken beschadigd. Het bruin worden van de huid is eigenlijk niet meer dan een beschermingsreactie tegen beschadiging door Uv-licht. Een zongebruinde huid kan dus beter een zonbeschadigde huid worden genoemd want bij een bruine huid is er ook altijd sprake van schade aan huidcellen. Een zongebruinde huid is eigenlijk niet zo gezond als er over gedacht wordt.

Zonnebank als bescherming tegen zonnebrand

Er wordt wel eens gezegd dat als je voor het op vakantie gaan en keer onder de zonnebank gaat liggen je minder snel verbrandt. Zonnebanken stralen zoals eerder gezegd bijna alleen maar UVA en vrijwel geen UVB uit. De snelle bruinig geschiedt door UVA. De bruinig na 3 dagen ontstaat door UVB hierdoor wordt de huid dikker en geeft daardoor meer bescherming tegen zonlicht. Zonnebanken stralen te weinig UVB straling uit voor een effect tegen zonverbranding. Bovendien zou je minstens 3 dagen naar de zonnebank moeten gaan om beter beschermd te zijn tijdens vakantie.

Vijf dingen waar je op moet letten als je verstandig wilt zonnen. Deze richtlijnen zijn opgesteld door de Nederlandse
Gezondheidsraad, je doet er goed aan hier niet vanaf te wijken.
  1. Het is niet verstandig om voordat je 18 jaar bent naar de zonnebank gaan. Er kleven zeker risico’s aan het gebruik van een zonnebank, begin hier dus niet te vroeg mee.
  2. Je moet zeker niet overdrijven met de zonnebankbezoeken door dagelijks of meerdere keren per dag te gaan. Het is belangrijk om de huid rustig te laten wennen aan de straling waaraan het wordt blootgesteld. Bouw de bezoeken rustig op en neem af en toe een rustdag. Op het moment dat er zich geen ongewenste effecten van het blootstellen aan de Uv-straling voordoen kun je de bezoeken voortzetten.
  3. Als de huid rare reacties begint te vertonen na een zonnebrandkuur moet je zeker niet doorduwen, het kan zelfs verstandig zijn om even af te bouwen. Als last krijgt van jeuk, snelle verbranding of iets dergelijks is het aan te raden om een arts te bezoeken. Er zijn namelijk aandoeningen die flink kunnen verergeren door blootstelling aan Uv-straling, kijk hiermee uit.
  4. Het is erg belangrijk om als je onder de zonnebank ligt de ogen te beschermen. Het is daarom aan te raden om gebruik te maken van het meestal bijgeleverde beschermbrilletje. Is deze niet bijgeleverd zorg dan dat je er een koopt voordat je begint met zonnen, doe je dit niet dan loop je de kans om vervelende oogaandoeningen op te lopen.
  5. Een andere advies die de Nederlandse Gezondheidsraad meegeeft is om nooit vaker dan 50 keer per jaar naar de zonnebank te gaan.

Versneld bruin worden

Om sneller bruin te worden onder de zonnebank is het aan te raden om te kiezen voor producten die een versnellende werking hebben op het bruin worden. Dit is beter, sneller en gezonder. Je hoeft dan minder lang onder de zonnebank voor hetzelfde resultaat wat beter is voor de huid. Tegenwoordig zijn er verscheidene producten verkrijgbaar die een extra toevoeging geven aan een zonnebankkuur. Zo zijn er verkoelende producten, niet-plakkende en gezichtsproducten.

Als je al de gewenste bruine tint hebt kan het gewenst zijn om jezelf in te smeren met een natuurlijke olie voor een extra uitstraling van frisheid. Na het zonnen moet de huid wel met water en zeep gewassen worden voor het verwijderen van de olie.
Gerelateerde artikelen
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeZonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeGoed beschermt zonnen vraagt om een verstandig gebruik van zonnebrand en van de zonnebrandcreme. Over het gebruik van zo…
Zonnebrand (verbranden)Zonnebrand (verbranden)Als je verbrandt krijg je een rode pijnlijke reactie op de huid. Dit ontstaat wanneer de huid teveel UV-straling (ultrav…
UVstraling - wat is het?Naast het licht dat wij kunnen waarnemen, straalt de zon ook een ander licht uit; ultraviolet licht, voor ons niet met h…
Bronnen en referenties
  • http://www.eucerin.com/nl/de-huid/informatie-over-de-huid/bescherming-tegen-zonlicht/basisaanbevelingen-voor-bescherming-tegen-de-zon/
  • http://www.huidarts.info/documents/?v=2&id=16
  • www.biodermal.nl
  • http://www.milieucentraal.nl/themas/klimaat-en-milieuproblemen/gezondheid-en-milieu/elektromagnetische-velden-en-straling/uv-straling
  • http://www.choosebeauty.nl/index.php/informatie-en-tips-veilig-zonnen-onder-de-zonnebank.html

Reageer op het artikel "Verbranding, bruining en de zonnebank"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 08-03-2018
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!