InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Een statische bos haar

Beauty: Een statische bos haar

Beauty: Een statische bos haar Niets is zo storend als het moment dat je haar netjes zit, althans dat denk je, en je realiseert je plotseling dat je haar statisch is (geworden). Een soort pieken die alle kanten, behalve de goede, uitwijzen. Als je denkt helemaal gereed te zijn met je kapsel, dan is het achteraf “repareren” niet altijd even eenvoudig. Wat zijn de hulpmiddelen om met winterweer aan die statische bos te ontspannen?

Hoe ontstaat het?

Buiten wordt het kouder en binnen gaat de verwarming op een hogere stand. Tel daar de warme föhn bij op en zie daar… je haar springt alle kanten op. Je haar wordt door de lichte uitdroging in verband met al die warmte, eerder statisch geladen. Hoe droger je haar dus is, hoe meer kans je op die statische geladen haarbos je hebt. Doe je er verder niets aan, dan gaat het enig moment vanzelf weer weg, maar het ziet er natuurlijk niet uit.

Wat maakt het erger?

Er zijn nogal wat verkeerde borstels die het erger maken en daar staan we vaak niet eens bij stil. Gebruik dus vooral geen plastic of metaal, maar neem altijd nylon of bij voorkeur varkenshaar. Zeker de varkenshaarborstels zijn meestal iets duurder, maar zijn echt veel beter voor je haar. Verder zijn er ook borstels op de markt die dusdanig werken, dat ze statisch haar helpen voorkomen. Niet alle merken voeren deze borstels.

Wat kan je er aan doen?

Er zijn verschillende middelen die je toe kunt passen om zo’n statische bos te voorkomen. Waarbij er sommige “quick en dirty” zijn en andere met de juiste voorbereiding.

Quick en dirty

Een snelle manier bij opkomend statisch haar is een droogtrommeldoekje, die je gebruikt om je was heerlijk te laten ruiken, over je haar te halen. Haal het van de haarwortelinzet tot de uiteinden over je haar.

Krijg je onderweg plots een “aanval” van statisch haar, neem dan je een beetje handcrème (hebben de meeste vrouwen wel in de tas), smeer dit goed door je handen tot het voor een groot gedeelte is opgenomen in de handen en haal je handen dan door je haar. Het ergste gaat er meestal wel mee weg.

Als je geen handcrème bij je hebt, maak dan je handen een beetje nat en haal dat door je haar. Alleen is dit een oplossing die je, als je nog even onderweg bent, vaker moet herhalen. Maar met een flesje water in de tas, kom je dan ook een heel eind

Krijg je die lekkere statische bol als je een leuke muts op gehad hebt, zorg dan dat de muts – voordat je weg gaat – met haarlak aan de binnenkant “bewerkt” is. Zet je de muts daarna af, dan heb je nergens last van.

Meenemen in de voorbereiding

Natuurlijk is het beter om het tijdens de voorbereiding mee te nemen. Als je je haar toch mooi gaat bewerken, denk er dan meteen aan.

  • Als je droog haar hebt, is het belangrijk dat je een shampoo neemt die hydrateert. Er zijn verschillende merken die in de lijn een speciale shampoo hebben. Verder is het goed om in de lijn van de shampoo een zelfde conditioner te gebruiken. Als je te weinig tijd hebt, zijn er ook conditioners die je in het haar kunt laten zitten.
  • De borstel leg je even in de koeling of maak je een klein beetje nat, voordat je hem gaat gebruiken. Wat je tegen statisch haar ook kunt doen, is je borstel insprayen met haarlak voordat je deze gaat gebruiken.
  • Het is beter je haar niet helemaal droog te föhnen, maar als je dit toch wilt doen gebruik dan een föhn met ionentechnologie.
  • Combineer het föhnen altijd met een product wat je haar beschermd tegen de warmte. Uiteraard geldt dit ook voor krul- en stijltangen. Verder kan je natuurlijk ook allerlei stylingsproducten voor je haar gebruiken. Kijk per product goed, wat he voor je haar doet. Veel producten hebben ook nog wel eens een extra bescherming. Altijd handig!
  • Twijfel je of je zo meteen toch niet met een statische bol rondloopt, doe wat een kleine hoeveelheid glansserum of wax in de punten van je haar.

Tot slot

Leuk gekleed, mooie make-up en dan een statische bos haar… daar zit je niet op te wachten. Voorkom het op een eenvoudige manier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen statisch haarEen veel voorkomend probleem in de winter is statisch haar. Het is natuurlijk geen kijk als je haar rechtop staat en als…
Help, mijn haar is statisch!Help, mijn haar is statisch!Je kent het wel: de herfst is weer ingetreden en de winter staat ook alweer voor de deur. Het wordt buiten steeds kouder…
Beauty: HaarproblemenBeauty: HaarproblemenEr wordt niet voor nets gezegd “als je haar maar goed zit” en dat is ook zo. Want als je haar goed zit, voelt dat om een…
De zin en onzin van stretchen bij krachttrainingDe zin en onzin van stretchen bij krachttrainingWanneer mensen aan krachttraining doen, rekken ze hierbij vaak niet. Is dit terecht, of zou het beter zijn om voor en na…
Hoe kun je een ligger op drie steunpunten doorrekenen?Hoe kun je een ligger op drie steunpunten doorrekenen?Heb je een ligger op twee steunpunten dan kun je het vrij simpel en rechtlijnig uitrekenen, echter bij een ligger op dri…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Een statische bos haar"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!