InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Het verhaal achter de parfums van Chanel

Het verhaal achter de parfums van Chanel

Het verhaal achter de parfums van Chanel De Chanel parfums zijn de beroemdste parfums ter wereld. Het parfum staat al jarenlang in de top 3 van meest gekochte parfums. Marilyn Monroe deed ooit zelfs de uitspraak dat het Chanel parfum het enige was dat ze 's nachts droeg. Maar wat maakt Chanel parfums nu zo speciaal?

De bloemen(geur)

Chanel heeft voor zijn parfums het exclusieve kweken van de meiroos en jasmijn hersteld. Gedeeltelijk om de bloemencultuur in ere te herstellen, maar ook om zich te verzekeren van de beste grondstoffen om de Chanel parfums net dat tikkeltje extra te geven. Omdat Chanel hoge eisen en strenge voorwaarden stelt aan zijn parfums worden de bloemen zorgvuldig met de hand geplukt en de beste kwaliteit van bloemen gezocht tot in de verste hoeken van de wereld.

Het fabricageproces

Het maken van een parfum vraagt om speciale handelingen; van de deskundige bewerking door de handwerksman tot de technische verwerking bij het fabricageproces. De grandeur en kwaliteit van een parfum wordt bepaald door de zorg die aan elke fase wordt besteed, direct vanaf het begin. Een dergelijk proces is uniek en vereist veel wilskracht en de nodige kennis. Vooral een kwaliteitsparfum zoals Chanel wordt gecreëerd met een feilloze intuïtie, en veel aandacht en toewijding. Nadat alle ingrediënten zijn geselecteerd en elke geur noot van het parfum zorgvuldig is uitgewogen, begint het creëren, het testen, het controleren en het verpakken. Tijdens alle fasen wordt het fabricageproces nauwlettend bewaakt door een man in een witte jas die, als een apotheker, heel zorgvuldig alle grondstoffen doseert. Deze “essences” zijn het meest waardevol voor de compositie van het parfum. Om de aromatische grondstoffen steeds dichter te kunnen benaderen en ze beter te leren kennen heeft Chanel een eigen onderzoeks-laboratorium opgezet. Hierin heeft de chemicus de belangrijke rol om de formules voor de parfums te herleiden en te onderzoeken en te fabriceren. De allerbelangrijkste rol is echter nog steeds weggelegd voor de parfumeur die de relatie tussen het parfum en de betovering van de verbeeldingskracht van een parfum moet weten te doseren.

De directeur en de createur (neus) van Chanel

Het bewaken van het prestige dat Chanel heeft als Grand Parfumeur, is de taak van Jacques Helleu, de directeur van Artistique en hiermee ook het Chanel –imago. Hij is onder andere verantwoordelijk voor het ontwerpen van een flacon, het aanpassen van de vormgeving en het mondiaal uitdraging van het beeld van Chanel in de vorm van audiovisuele presentaties. Chanel heeft een exclusieve createur (ook wel “de neus” genoemd) in dienst die de geur van de parfums ontwikkeld. Deze createur heet Jacques Polge en hij heeft als de laatste grote parfum createur die verbonden is aan een enkel parfumhuis een zeldzame positie. Hij is de persoon die de parfums van Chanel interpreteert en aanpast aan de snelle veranderingen op het gebied van smaak en mode.

De nieuwe technieken van Chanel parfums

Om de wetenschappelijke vooruitgang op de voet te volgen en om in de spelen op de revolutionaire ontwikkelingen die technische vernieuwingen met zich mee brengen, heeft Chanel vele investeringen gedaan in de onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen en technische mogelijkheden. Om de zintuigelijke waarneming van de zenuwen vast te leggen, is Chanel erg actief op het gebied van het meten en beoordelen van de reukzin van de mens. Door voortdurend vergelijkende tests te doen op de intensiteit van een bepaalde geur, kunnen ze zo beter de grenzen van het reukvermogen vaststellen. Het beter doseren van een essence/extract en het bijstellen van een parfumage techniek zijn nodig om een geur echt te houden, waardoor vrouwen die het parfum dragen zich zeker kunnen voelen van hun sensualiteit en verleidelijkheid.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Arz, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • www.wikipedia.org/chanel
  • www.chanel.com

Reageer op het artikel "Het verhaal achter de parfums van Chanel"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 03-03-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!