InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haarverzorging man

Haarverzorging man

In de supermarkten staan complete rekken met allerlei soorten gel, shampoo en dergelijke. Wat zijn deze producten en wat is er allemaal te koop?

Producten om het haar in model te brengen

Er zijn diverse producten beschikbaar om het haar van een man in model te brengen. Elk product heeft zijn eigen specifieke kenmerken

Gel

Gel is een stof die in de basis bestaat uit plastic waar water aan is toegevoegd, wanneer je dit product aanbrengt in je haar laat dit een dun laagje plastic achter waardoor het haar aan elkaar gaat plakken en uiteindelijk droog en hard wordt. Doordat dit product hard wordt kan je het haar maar één keer in model brengen.

Pomade

Pomade is een vette substantie die je haar een wetlook geeft en niet hard wordt. Doordat dit product niet hard wordt kan je het haar meerdere malen in model brengen. Een nadeel waar veel mensen tegen aan lopen is dat pomade zeer moeilijk uit het haar te wassen is. Vaak moet het haar meerdere malen worden gewassen met shampoo voordat het volledig schoon is. Er is wel pomade op waterbasis te koop, deze zal alle goede eigenschappen van pomade moeten hebben zonder dat het haar vet en moeilijk uitwasbaar wordt.

Wax

Wax is in de basis hetzelfde als pomade. Echter met het verschil dat wax een matte look geeft in plaats van een glanzende look.

Haarspray

Ook wel haarlak. Haarspray is een substantie die in een spuitbus gekocht kan worden. De bedoeling is dat de spray gelijkmatig over het haar verdeeld wordt zodat er een een dun laagje op komt dat hard wordt. Dit geeft het kapsel extra bescherming om in model te blijven zitten.

Producten om het haar te wassen

Naast het in model brengen en houden van het kapsel wil je ook graag dat het haar goed verzorgd en schoon is. In de gemiddelde supermarkt zie je vele producten die je daar bij moeten assisteren, maar wat zijn nou de belangrijkste producten die je als man in de badkamerkast moet hebben?

Shampoo

Shampoo is een reinigingsmiddel dat veel schuim ontwikkelt wat vervolgens stof en vuil opneemt. Bij het uitspoelen van het haar verdwijnt het stof en het vuil samen met het schuim uit je haar. In de basis bestaat dit product grotendeels uit water, aangevuld met een reinigingsmiddel en geur- en kleurstoffen. Een nadeel van te vaak het haar wassen met shampoo is dat dit voor een gedeelte de natuurlijke oliën uit je haar wast. Je haar met shampoo wassen daarom niet dagelijks nodig. Eens in de 3 à 4 dagen is aan te raden.

Conditioner

Conditioner is een product dat bedoeld is voor de verzorging van het haar. Het zorgt ervoor dat je haar vocht kan opnemen en vaak zitten er stoffen in als vitamines, plantenextracten en zogenoemde reparerende bestandsdelen. Het zorgt er voor dat het haar wat zwaarder en glanzender wordt. Dit product kan goed worden gebruikt in combinatie met de shampoo en hoeft dus ook niet dagelijks aangebracht te worden. Uiteraard dien je het haar altijd eerst te wassen voordat je de conditioner aanbrengt.

Water

De meest makkelijke en meest gebruikte manier is met gewoon kraanwater! Water kan goed gebruikt worden om het haar dagelijks uit te spoelen. Bij het uitspoelen gaat er veel stof en vuil uit het haar, tevens is dit niet schadelijk voor de natuurlijke oliën in het haar.

Lees verder

© 2014 - 2019 Veelwetend, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Pellè kapselHet Pellè kapselGraziano Pellè, voetballer, topscorer van Feyenoord Rotterdam en tevens een stijlicoon is misschien nog wel beroemder va…
Je haar in topconditie door conditionerAls je haar in topconditie is, zit het altijd zoals jij wilt en is het mooi vol, glanzend en zacht. In dit artikel lees…
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
Alternatieve manieren om het haar te wassenAlternatieve manieren om het haar te wassenSteeds meer mensen kiezen ervoor om hun haar op andere manieren te wassen dan met de gebruikelijke shampoos. Deze shampo…
Bronnen en referenties
  • www.gelkoning.nl
  • www.beautydiscover.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pommade
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Shampoo
  • http://www.beautygloss.nl/2012/02/16/shampoo-en-conditioner-wat-is-het-precies/

Reageer op het artikel "Haarverzorging man"

Infoteur: Veelwetend
Laatste update: 20-06-2014
Subrubriek: Beauty
Special: Haar mannen
Schrijf mee!