InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Je haar in topconditie door conditioner

Je haar in topconditie door conditioner

Als je haar in topconditie is, zit het altijd zoals jij wilt en is het mooi vol, glanzend en zacht. In dit artikel lees je meer over hoe je je haar het beste kan verzorgen om het in topconditie te krijgen.

Gebruik conditioner

Het gebruik van een conditioner is een van de belangrijkste dingen om je haar in topconditie te krijgen. Een conditioner zorgt er niet alleen voor dat het haar vochtregulerende bestanddelen opneemt maar biedt ook bescherming. En doordat een conditioner ervoor zorgt dat de haarschubben zich sluiten na het wassen, geeft dat een extra mooie glans. Je hebt conditioners voor gekleurd haar, beschadigd haar, extra glans, een gevoelige hoofdhuid en zelfs tegen roos. Voor ieder wat wils dus, het is kijken welke het beste bij jou haar past.

Optimale verzorging

Alles begint bij de basis, zo ook haarverzorging. Ga regelmatig naar de kapper om je dode punten bij te knippen. Doe dit om de zes tot acht weken. Laat je haar dan ook gelijk in model knippen, dan ziet het er al een stuk beter uit. Was je haar altijd met een shampoo die past bij jou haartype. Door het haar te wassen met shampoo spoel je stylingproducten, vet en vuil eruit en maak je je haar weer fris en schoon. Gebruik na het wassen een conditioner. Het is aan te raden dezelfde conditioner te gebruiken als de shampoo. Doe wat conditioner op je vingers en kam dit door je haar. Masseer vervolgens rustig in. Lekker voor je hoofdhuid. Op deze manier breng je ook je bloedsomloop op gang. Een conditioner zorgt niet alleen voor een betere doorkambaarheid, maar het verzorgd je haar ook optimaal en maakt het zijdezacht. Wees niet bang dat een conditioner je haar verzwaart, het houdt je haar juist licht en luchtig zodat het in het juiste model valt.

Last van schilfers of een gevoelige hoofdhuid?

Heb je weleens last van een gevoelige huid of hoofdhuidschilfertjes? Dan is het extra belangrijk om niet alleen je haar, maar ook je hoofdhuid te verzorgen. Het beste kun je dan een anti-roos shampoo en conditioner gebruiken. De anti-roos producten voeden het haar, verzorgen de hoofdhuid en zorgen ervoor dat de vochtbalans van het haar behouden blijft. Tegenwoordig zijn er ook anti-roos producten te koop voor gekleurd of beschadigd haar.

Hoe goed verzorg jij je haar?

  • Bij gebruik van alleen een shampoo verzorg je je haar goed.
  • Bij gebruik van een shampoo en een conditioner verzorg je je haar beter.
  • Bij gebruik van een shampoo, een conditioner en een haarmasker verzorg je je haar het beste.

Feiten en fabels over conditioner

Hieronder volgen een aantal fabels en feiten over conditioners. Erg handig om te weten en te onthouden.

Een conditioner is voor je haar wat een crème voor je huid is.

Feit

Je haar staat aan allerlei invloeden bloot; warmte en kou, warmte van een föhn of stijltang, stylingsproducten en nog veel meer. Zoals je je huid hydrateert en beschermt met een crème of bodylotion, zo verzorg je je haar met een conditioner.

Een conditioner is alleen nodig als je lang haar hebt.

Fabel

Je haar verdiend altijd een goede verzorging, ongeacht de lengte. Daarbij wordt een kort kapsel juist vaak geföhnd en in model gebracht met stylingsproducten. Een extra goede reden om ook kort haar te hydrateren.

Je kunt het beste een conditioner gebruiken uit dezelfde lijn als je shampoo.

Feit

De ingrediënten van een shampoo en een conditioner uit dezelfde lijn zijn goed op elkaar afgestemd. Het zou toch zonde zijn als je de werking van het ene product teniet doet met het andere?

Van een conditioner wordt je haar glad zodat je het niet meer goed in model krijgt.

Fabel

Een conditioner geeft je haar juist veerkracht. Droog je haar zoals je gewend bent en je kunt het in ieder gewenst model brengen.

Je haar breekt minder snel als je een conditioner gebruikt.

Feit

Een conditioner maakt je haar beter doorkambaar, waardoor je minder kracht hoeft te zetten met je borstel of kam. Daardoor breekt je haar dus minder snel.

Een conditioner maakt je haar slap.

Fabel

Het is een misverstand dat conditioners je haar doen verzwaren en het slap maken. Een conditioner maakt je haar juist zacht en makkelijk doorkambaar, zodat het vol en soepel valt.

Stappenplan voor prachtige lokken

  1. Maak je haar nat en doe wat shampoo op je hand, je hebt hier niet veel van nodig. Masseer dit goed in je haar en spoel goed uit. Nu ga je conditioner gebruiken om je haar te verzorgen en te beschermen. Gebruik een hoeveelheid ter grootte van een walnoot. Breng de conditioner aan van de punten naar de wortels. Op je wortels hoeft niet heel veel te zitten omdat dat je haar sneller vet maakt. Het belangrijkste zijn de punten van je haar.
  2. Laat de conditioner enkele minuten inwerken voor een optimaal resultaat. De actieve ingredienten kunnen zo hun werk goed doen en diep in het haar doordringen, waardoor je haar nog beter gevoed wordt.
  3. Spoel de conditioner uit met lauwwarm water zonder daarbij door het haar te wrijven. Beweeg je vingers langzaam door je haar om het voorzichtig uit elkaar te halen tijdens het uitspoelen.
  4. Knijp je haar uit met je handpalmen of met een schone zachte handdoek. Wring je haar niet uit, dit beschadigd je haar enorm. Nat haar is namelijk heel gevoelig voor breuken. Gebruik daarom een grove kam om nat haar te kammen, of een speciale borstel voor nat haar.
Gerelateerde artikelen
Haarverzorging manIn de supermarkten staan complete rekken met allerlei soorten gel, shampoo en dergelijke. Wat zijn deze producten en wat…
De werking van shampooDe werking van shampooIn de supermarkt en bij de drogist word je doodgegooid met de vele merken shampoo's. De één belooft nog meer dan de ande…
Alternatieve manieren om het haar te wassenAlternatieve manieren om het haar te wassenSteeds meer mensen kiezen ervoor om hun haar op andere manieren te wassen dan met de gebruikelijke shampoos. Deze shampo…
Natuurlijke algemene haarverzorgingNatuurlijke algemene haarverzorgingOns haar is een afspiegeling van onze algehele gezondheid. De basis van mooi haar komt van binnenuit. Dieren met een pra…
Gezond en glanzend haarGezond en glanzend haarGezond en glanzend haar, welke vrouw wil dit nou niet? Het heeft zeker een positief effect op je uiterlijk overkomen, ma…

Reageer op het artikel "Je haar in topconditie door conditioner"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 07-09-2011
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!