InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Mooi verzorgde voeten zijn voor iedereen bereikbaar

Mooi verzorgde voeten zijn voor iedereen bereikbaar

Mooi verzorgde voeten zijn voor iedereen bereikbaar We vinden het niet meer dan normaal om aandacht te schenken aan de verzorging van ons gezicht. Ook manicures horen tot het beautyritueel. Onze voeten verzorgen wij echter nauwelijks. Omdat onze voeten het grootste deel van het jaar in schoenen en laarzen zijn verpakt, springt het niet zo in het oog als ze onverzorgd zijn. Bij de eerste lentestralen denken we weer eens aan de staat van onze voeten, vooral in cosmetisch opzicht. Voetverzorging is echter het hele jaar door onontbeerlijk, in de eerste plaats omdat ze dag in dag uit zwaar belast worden, waardoor voetklachten op de loer liggen. Daarnaast is een goede voetverzorging van belang omdat je voeten er daardoor beter uitzien, en je ze dus op elk moment zonder gene kunt tonen.

Inhoud:

Houd het simpel

Als je het goed bijhoudt, hoeft je voetverzorging niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn. Volg regelmatig onderstaande tien stappen, en je kunt op ieder moment van het jaar je blote voeten tonen.

In tien stappen naar mooi verzorgde voeten

Badderen

Omdat je voeten elke dag zware arbeid verrichten verdienen ze op zijn tijd een lekker voetbad. Een voetbad maak je door aan een teiltje met warm water (38 graden is een ideale temperatuur) een paar eetlepels soda toe te voegen. Laat je voeten er ongeveer 10 minuten in weken.

Als je last hebt van pijnlijke voeten is een voetbadje van Rozemarijn- of lavendelolie een verademing. Zorg er wel voor dat je je voeten - ook tussen je tenen - na afloop goed droog maakt. Als je daarbij een niet te dikke zachte handdoek gebruikt, kun je de huid tussen de tenen gemakkelijker afdrogen.

Stimuleren

Loop zo veel mogelijk op blote voeten; in huis maar ook buitenshuis. Om je voeten te stimuleren is het goed om op verschillende soorten bodems (hard, zacht, ruw, glad) te lopen. Je krijgt er ook sterkere voeten van.

Trainen

Als je veel op hoge hakken loopt, worden de spiervezels in je kuiten korter, en worden je pezen dikker en stijver dan als je op platte schoenen zou lopen.

Om een verkorting van de kuitspiervezels te voorkomen, kun je rekoefeningen doen. Een zon oefening gaat als volgt. Ga met blote voeten op een traptrede staan, houd je vast aan de leuning en duw de hak van je voet naar beneden. Houd dit een paar seconden af, en wissel van voet. Verder helpt het om het dragen van hoge hakken af te wisselen met platte schoenen.

Masseren

Na een lange dag is het heerlijk om je voeten even te masseren. Dit neemt ongeveer vijf minuten in beslag. Breng wat olie op je voeten aan, en masseer je voeten terwijl je met je duimen cirkels maakt van je tenen naar je hielen. Masseer hierbij langs drie lange banen. Beëindig de massage met het zachtjes een voor een aan je tenen trekken.

Eelt verwijderen

Als je het eelt onder je voeten wekelijks verwijdert, krijgt het niet de kans om tot een dikke laag uit te groeien. Ga hierbij niet de rigoureus te werk. Je kunt hiervoor een puimsteentje gebruiken, dat je eerst met zeep insmeert voordat je er zachtjes meer over de eeltplekken wrijft.

Verwennen

Doe af en toe iets extra's voor je voeten. Er zijn speciaal voor de voeten diverse rijke vocht inbrengende maskers in de handel. Na een lange wandeling of na het sporten kun je je voeten met een verkoelende gel verwennen.

Scrubben

Door te scrubben geef je de huid van je voeten als het ware een peeling. Scrub je voeten tijdens het douchen of baden met een handje zeezout of een speciale voetscrub. Hiermee verwijder je op een milde wijze huidschilvers en een dunne eeltlaag van je voeten. Als je ook over je tenen scrubt, dan verwijder je ook verdikte nagelriemen.

Insmeren

Als je elke avond voor het naar bed gaan een romige voetcrème opsmeert, houd je je voeten lekker zacht en voorkom je dat het verwijderde eelt weer snel terug komt. Als je last hebt van erg droge voeten, breng dan een dikke laag vaseline op je voeten aan en trek vervolgens sokken aan. De crème krijgt zodoende de tijd om gedurende de hele nacht in te trekken, met als resultaat dat je 's ochtends met poezelige voeten wakker wordt. Indien nodig herhaal je dit een paar nachten lang, totdat je voeten zacht zijn.

Nagelverzorging

Houd je teennagels op de juiste lengte; laat ze niet langer worden dan 3 millimeter. Om de kans op gespleten nagels te voorkomen, is het beter om je nagels met een vijl te verkorten dan met een nagelknipper. Vijl de nagels van je tenen in ieder geval recht af, opdat ze geen kans hebben om in te groeien.

Lakken

In de zomer hoort een kleurtje op de teennagels er natuurlijk gewoon bij. Om te voorkomen dat je nagels geel worden van de kleurstoffen die in gekleurde nagellak zitten, kun je eerst kleurloze nagellak aanbrengen vóórdat je de tweede gekleurde laag aanbrengt.

Als je toch bezig bent

Als je tijd hebt, kun je net zo goed ook je knieën en ellebogen even onder handen nemen. Ook deze plekken op je lichaam krijgen niet de aandacht die ze verdienen, omdat ze vaak verstopt zitten onder één of meerder lagen kleding.

Lees verder

© 2014 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe geef je jezelf een pedicure? Inclusief handige tipsHoe geef je jezelf een pedicure? Inclusief handige tipsEen pedicure bij een salon kost al snel veel geld. Je kan dit ook heel gemakkelijk thuis doen. Je heb niet heel veel spu…
Beauty: Verzorgde voetenBeauty: Verzorgde voetenHet nieuwe seizoen waar de voeten weer meer getoond worden wil ook meteen zeggen, goed naar de voeten kijken en extr…
Maak je voeten klaar voor de zomer!Maak je voeten klaar voor de zomer!Wie wil er nou geen mooie voeten in slippers? Lees snel dit artikel waarin leuke en makkelijke tips staan om je voeten t…
Beauty: Verwennen van de voetenBeauty: Verwennen van de voetenSommige mensen vinden het vervelend als iemand anders aan de voeten zit, maar de meeste mensen stellen een lekkere massa…
Beauty: VoetverzorgingBeauty: VoetverzorgingDe voeten zijn letterlijk de uiteinden van je lichaam, maar zo worden ze ook in figuurlijke zin vaak gezien. Ver weg en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nosheep, Pixabay (bewerkt)
  • Vital, augustus 2014
  • Auteursrecht: <a href='http://nl.123rf.com/profile_falaterphotog'>falaterphotog / 123RF Stockfoto</a>
  • http://www.elsevier.nl/Stijl/nieuws/2010/7/Onderzoek-verklaart-kuitpijn-bij-hoge-hakken-ELSEVIER270877W/

Reageer op het artikel "Mooi verzorgde voeten zijn voor iedereen bereikbaar"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 20-01-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!