InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Een jeugdig uiterlijk

Een jeugdig uiterlijk

Een jeugdig uiterlijk Een jeugdig uiterlijk begint bij een goede huid- en lichaamsverzorging. Het heeft geen zin om rimpels te verdoezelen en de huid vol te smeren met make-up. Het gaat wel om regelmaat en discipline...

PH waarde van de huid

Op de huid bevindt zich een zure beschermlaag. Deze wordt o.a. gevormd door talg en zweet. De zuurgraad wordt ook wel aangeduid als de PH waarde. PH betekent Pondus Hydrogenium. Bij een gezonde huid is de PH waarde ongeveer 5,5. Let er vooral bij het reinigen van de huid op dat deze beschermlaag niet wordt aangetast. Gebruik nooit normale zeep voor het reinigen van het gezicht. Kies voor zachte cleansers of speciale vloeibare reinigingsproducten die zijn aangepast op het huidtype. Vermijd ook sterk uitdrogende lotions die veel alcohol bevatten, want dit tast de zuurgraad aan. Producten die teveel ontvetten zijn niet goed voor het in stand houden van de normale PH waarde. Er zijn waslotions in de handel die de PH waarde van 5,5 respecteren. Dit staat meestal op de verpakking aangegeven.

Dagelijkse routine

Het is belangrijk om de huid elke dag op een milde manier van vuil en make-up te ontdoen. Sla deze stap niet over en ga vooral nooit slapen met make-up op het gezicht. Na de reiniging kan een zachte lotion worden gebruikt om eventuele resten van de cleanser te verwijderen en om de huid voor te bereiden op de dag- of nachtcrème. Het gebruik van een adstringerende lotion worden de poriën enigszins samengetrokken, waardoor de huid er fijner uitziet. Deze lotions zijn meestal alleen geschikt voor een vette of een gecombineerde huid. Pas op dat dit soort lotions liefst weinig of geen alcohol bevatten.

Gebruik goede verzorgingsproducten aangepast aan het huidtype

Kies voor een goed dag- en nachtcrème aangepast aan het huidtype en de leeftijd. De huid van een dertigjarige heeft andere behoeften dan de rijpere huid. Zorg er altijd voor dat de producten de huid niet uitdrogen, is dit wel het geval kies dan voor een ander merk of laat bij de schoonheidsspecialiste een huiddiagnose maken. Soms is het zelf moeilijk te beoordelen of de huid gecombineerd of droog is.

Regelmatig een peeling gebruiken

Ontdoe de huid regelmatig van dode huidcellen, waardoor een egaler huidbeeld ontstaat. Het huidoppervlak wordt gladder en de huid ziet er frisser uit. Ook kunnen verzorgingsproducten beter worden opgenomen en make-up zal beter blijven zitten.

Hydrateer de huid

Zorg voor een goede hydratatie van de huid. Veel fabrikanten spreken over vochtinbrengende crèmes. Echter is de term: vocht vasthouden beter op zijn plaats. Bij huidverzorgingsproducten wordt het vocht in de bovenste huidlaag vastgehouden. Dit is wel belangrijk om de huid soepel te houden en om geen craquelé effect (kleine nerfjes) in het huidoppervlak te krijgen. Vocht inbrengen kan van binnenuit door o.a. voldoende water te drinken, of van buitenaf door het gebruik van een vapozone.

Vapozone of stoomapparaat

Echt vocht inbrengen kan door het gebruik van een stoomapparaat. De fijne waternevel kan wel in de huid doordringen. Ook kan de vapozone worden gebruikt met een ozonlamp. Een dagcrème na de behandeling kan dienst doen om het vocht in de huid te verzegelen, zodat het niet zal verdampen.

Vochtmasker

Gebruik regelmatig een hydraterend masker om het vochtgehalte in de huid op peil te houden of aan te vullen. Ook dit kan een craquelé effect of vorming van fijne rimpeltjes uitstellen of tegengaan.

Teveel crème of masker aanbrengen heeft geen zin

Het is niet zinvol om teveel aan te brengen. Wat na tien minuten niet door de huid is opgenomen kan als teveel worden beschouwd. Meer aanbrengen is dus niet nodig en kost onnodig geld. Het gebruik van teveel crème kan ook de poriën verstoppen.

Sun Protection Factor

Zorg ervoor dat de dagcrème een SPF, oftewel Sun Protection Factor, bevat. Zonlicht is schadelijk voor de huid en werkt huidveroudering in de hand. Neem dus geen risico en bescherm de huid goed.

Gekleurde dagcrème of BB cream

Teveel make-up is niet goed voor de huid. De poriën kunnen verstopt raken en door het gebruik van teveel poeder of make-up kan de huid er juist ouder uitzien. Vooral bij een rijpe huid worden rimpels er door benadrukt, dus teveel is nooit goed. Ook wordt de huid teveel afgedekt door dikke lagen make-up. Kies er regelmatig voor om geen foundation of poeder aan te brengen, zodat de huid kan ademen. Een gekleurde dagcrème of BB cream kan dienen als alternatief.

Antioxidanten

Ook het gebruik van antioxidanten in voeding werkt veroudering tegen. Bijvoorbeeld groene thee, vitamine E of het enzym Q10 zijn goede voorbeelden hiervan. Ook het eten van bosbessen en walnoten zouden een bijdrage kunnen leveren aan een jeugdig uiterlijk.

Wees matig met alcohol en nicotine

Alcohol en nicotine zijn uitermate slecht voor de huid, gebruik het dus matig of liefst helemaal niet. Naast huidveroudering worden bij het gebruik van nicotine ook de bloedvaatjes vernauwt. De doorbloeding wordt hierdoor verslechterd en de huid zal er niet fris uitzien.

Voldoende beweging

Zorg dat het lichaam voldoende beweging krijgt, zodat afvalstoffen beter worden afgevoerd. En het komt natuurlijk ook de conditie en het figuur ten goede. Een goede ademhaling zorgt ook voor een frissere aanblik van de huid.

Ontgiften

Ontdoe het lichaam van giftige stoffen en gebruik regelmatig een ontslakkingskuurtje. Doe dit bijvoorbeeld in het weekend en neem voldoende rust tijdens de sapdag (of sapdagen). Volg geen kuur op een inspannende dag met drukke werkzaamheden, maar probeer te ontspannen.

Let op de lichaamshouding

Sta of zit rechtop en trek de schouders naar achteren. Een ingezakte houding met kromme rug en afgezakte schouders maken onnodig ouder. Met een positieve instelling en vrolijke uitdrukking zie je er jonger uit dan iemand met een tobberig, afgezakt gezicht.

Het totaalplaatje

Alleen een goed verzorgde, jonge huid zorgt er nog niet voor dat iemand jong overkomt. Het is een optelsom van meerdere factoren. Behalve een goede lichaamshouding en een positieve instelling is ook het kapsel en de kledingkeuze belangrijk. Het gaat tenslotte om het totaalplaatje.
Gerelateerde artikelen
Biologische cosmetica en gezichtsverzorging - ErvaringenBiologische cosmetica en gezichtsverzorging is in. Het is niet alleen goed voor de huid (geen synthetische kleurstoffen,…
Altijd een jeugdig uiterlijkIn de verre toekomst is het misschien mogelijk om door het toedienen van een chemisch stofje je jeugdige uiterlijk terug…
Zuurstofbehandeling tegen rimpels, werkt het?Zuurstofbehandeling tegen rimpels, werkt het?Zuurstofbehandeling of O2 voor de huid, of oxygen therapie, is de nieuwste trend op het gebied van rimpels bestrijding.…
Jonger met yoga!Jonger met yoga!Yogi´s staan bekend om de hoge leeftijd die zij bereiken terwijl ze hun jonge uiterlijk behouden. Hoe komt dat? Wetensch…
De zintuigen en cosmeticaDe zintuigen en cosmeticaDe zintuigen zijn min of meer “ontdekt” door Aristoteles (hij leefde van 384 tot 322 voor Christus). Uiteraard is dit ni…

Reageer op het artikel "Een jeugdig uiterlijk"

Infoteur: Ymannee
Laatste update: 28-07-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!