InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Verzorgende olie voor je haar en je hoofdhuid

Verzorgende olie voor je haar en je hoofdhuid

Verzorgende olie voor je haar en je hoofdhuid Met uitzondering van lippen, handpalmen, voetzolen en uitwendige geslachtsorganen is het hele lichaam bedekt met haar. Het grootste deel daarvan bevindt zich op de hoofdhuid (zo'n 100.000 tot 200.000 haren), de conditie ervan weerspiegelt je algehele gezondheidstoestand. Om nieuw haar te laten groeien is het belangrijk om het haar goed te verzorgen. Met de huismidddeltjes is dit een fluitje van een cent, aangezien je sommige ingrediënten zelfs al in huis hebt. Een bad hair day is nu echt verleden tijd!

Olie voor je haar en je hoofdhuid

Glanzend haar dat goed valt willen we allemaal wel. Want als je er goed uitziet voel je je ook goed. In dit artikel drie huismiddeltjes met olie. Leuk om zelf te maken, sommige ingrediënten heb je zelfs al in huis. Bovendien bestaan de ingrediënten uit natuurlijke grondstoffen zonder toevoegingen en conserveringsmiddelen. Een bad hair day is nu echt verleden tijd! En als je toch bezig bent neem dan voor de finishing touch ook je wimpers en wenkbrauwen mee.

Olie voor droog en beschadigd haar: een kuurtje van drie dagen

Amandelolie is een heerlijk ruikende olie die wordt verwerkt in dure gezichtscrèmes. De olie voedt de huid en houdt haar soepel. Datzelfde geldt voor de wonderolie. Rozenolie wordt ook vaak verwerkt in crèmes voor de rijpere en drogere huid. Natuurlijke oliën die een uitstekend alternatief zijn voor de dure verzorgingsproducten uit de winkel en eveneens geen agressieve grondstoffen bevatten.

Verzorgende olie voor droog of beschadigd haar

Gepermanent haar of gekleurd haar is vaak droog en onhandelbaar. Regelmatig bleken of verven kan de structuur van het haar aantasten, zodat het bros wordt en snel afbreekt. Met olie breng je je haar weer in topconditie en bovendien wordt het zacht, vol en makkelijk doorkambaar. Bovendien bestaan de ingrediënten uit natuurlijke grondstoffen zonder toevoegingen en conserveringsmiddelen.

Benodigdheden

  • 50 gram olijfolie
  • 50 gram amandelolie
  • 50 gram wonderolie
  • 5 gram rozenolie

Vermeng bovenstaande ingrediënten goed met elkaar en masseer het mengsel vóór het slapen gaan in je haar. Omdat het haar hier vettig van wordt, kun je het beste een handdoek om je hoofd knopen. De volgende morgen wassen met kamillethee of met alkalivrije zeep zoals Sebamed die de natuurlijke beschermingslaag van huid en haar niet aantast. Herhaal dit de volgende dag en de dag daarop. Eventueel kun je de kuur na een maand weer opnieuw doen.

Olie bij dun haar

Wonderolie zorgt voor meer volume en brandewijn stimuleert de haargroei rechtstreeks in de haarzakjes.

Benodigdheden

  • 1 eierdooier
  • 1 theelepel wonderolie
  • 1 eetlepel brandewijn
  • een paar druppels citroensap
  • 1 flesje bier om uit te spoelen

Vermeng alle ingrediënten en masseer het mengsel in de hoofdhuid. Laat dit een kwartiertje intrekken. Vervolgens uitspoelen met bier en naspoelen met water. Bij regelmatig gebruik zie je dat het haar meer volume krijgt en beter valt. Was het haar niet elke dag, kijk uit met te hete stylingtangen en vergeet ook de strakke elastiekjes niet. Het haar kan daardoor afbreken.
Het spreekt vanzelf dat ook aan de voeding van binnenuit moet worden gedacht, zorg er dus voor dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt om je haar in goede conditie te houden.

En nu we het toch over haar hebben, wimpers en wenkbrauwen zijn ook haren en kunnen heel goed met olie worden behandeld.

Olie voor wimpers en wenkbrauwen

Benodigdheden

  • 1 eetlepel wonderolie
  • 1 eetlepel afkooksel van brandnetelbladeren

Voor het afkooksel kook je 30 gram brandnetelbladeren in ¼ liter water. Na een half uurtje moet je de bladeren goed uitdrukken in een zeef. Laat de vloeistof afkoelen en vermeng met de wonderolie. Doop een dot watten in het mengsel en ga hiermee over wimpers en wenkbrauwen. Doe dit dagelijks. Draag bij het plukken van de brandnetels handschoenen, zo voorkom je pijnlijke blaasjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maak futloos en beschadigd haar weer mooi met olijfolieMaak futloos en beschadigd haar weer mooi met olijfolieMooi haar hebben is fijn, ons kapsel is één van de visitekaartjes voor ons uiterlijk. Wanneer je haar niet goed zit, dan…
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Weleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWeleda Rozemarijn en Kastanje shampoo en haarolieWelke shampoo is perfect tegen vet haar? Welke shampoo helpt tegen vet haar? Welke shampoo op natuurlijke basis werkt go…
Natuurlijke haarverzorging: Vet, droog en beschadigd haarNatuurlijke haarverzorging: Vet, droog en beschadigd haarGlanzende, sterke en gezonde haren zijn het gevolg van goed werkende talgklieren in de hoofdhuid en van gezonde haarwort…
Arganolie: gezond voor je huid en je haarArganolie: gezond voor je huid en je haarHet gebruik van arganolie voor de huid en het haar is erg in opkomst. Deze van oorsprong uit Marokko afkomstige olie is…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzorgende olie voor je haar en je hoofdhuid"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 23-05-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Huismiddeltjes met olie
Schrijf mee!