InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Maak futloos en beschadigd haar weer mooi met olijfolie

Maak futloos en beschadigd haar weer mooi met olijfolie

Maak futloos en beschadigd haar weer mooi met olijfolie Mooi haar hebben is fijn, ons kapsel is één van de visitekaartjes voor ons uiterlijk. Wanneer je haar niet goed zit, dan voel je je ook niet lekker in je vel. Olijfolie kan helpen het haar te herstellen.

De verzorging van het haar

Ons haar heeft veel te lijden van invloeden van buitenaf. Luchtvervuiling, haarverf, permanent, de föhn, of de styletang tasten het haar aan. Veel producten waarmee we gewend zijn ons haar te verzorgen en een mooi kapsel mee te maken zijn schadelijk voor ons haar. Wanneer we te veel van deze producten gebruiken wordt het haar futloos, droog en het haar raakt beschadigd. Zelfs het wassen van het haar met shampoo kan nadelig zijn voor het haar. Het wordt wel schoon, maar shampoos bevatten vaak chemische middelen die niet altijd even gezond zijn voor ons haar.

Hoe kun je droog, dof, futloos of beschadigd haar herstellen?

Vaak het haar behandelen met stylingproducten, de föhn, haarverven en dergelijke tast het haar aan. Het haar wordt droog, touwerig, slierterig en het is niet meer gemakkelijk in model te brengen. In de winkel zijn diverse producten verkrijgbaar die beloven dat ze je haar weer herstellen, zoals bijvoorbeeld een haarmasker, maar het resultaat is vaak maar minimaal. De beste methode voor het oppeppen van futloos en beschadigd haar is het gebruik van olijfolie. Veel mensen lijkt het maar vies om zoiets vets als pure olie in je haar te doen, maar het resultaat is de moeite waard.

Hoe pas je olijfolie toe op je haar?

Je kunt zelf een haarmasker maken met behulp van olijfolie. Zorg dat je hiervoor de extra vierge olijfolie in huis hebt. Deze olie is het meest voedzaam voor je haar. Volg de volgende stappen om je haar te behandelen met olijfolie:
  • Je hebt om te beginnen een plastic douchemutsje nodig, leg deze klaar in de badkamer
  • Leg een handdoek klaar
  • Neem een pannetje en giet hier een koffiekop olijfolie in. Wanneer je erg lang haar hebt gebruik je wat meer olie. Verwarm de olie tot iets boven lichaamstemperatuur. Roer de olie tijdens het warmen goed door en voel met de punt van je vinger of deze warm genoeg is. Let op: laat de olie niet te heet worden, anders verbrand je je. Maak de olijfolie nooit warm in de magnetron. De olie wordt dan niet gelijkmatig verwarmd, waardoor bij het aanbrengen van de olie op het haar, toch de hoofdhuid kan verbranden.
  • Giet de verwarmde olie in een bakje en neem dit mee naar de badkamer.
  • Verdeel de verwarmde olijfolie over het haar, totdat het hele haar doordrenkt is met de olie. Let op: sta op een oude handdoek tijdens het aanbrengen en breng de olie boven de wasbak aan. Wanneer er druppels olie op de badkamervloer terecht komen, wordt deze spekglad en kan je uitglijden.
  • Wanneer alle olijfolie over het haar verdeeld is, doe je het douchemutsje over je haar heen. Zorg dat al je haar onder de douchemuts zit.
  • Neem de handdoek en maak deze nat met warm water en wring deze uit. Zorg dat de temperatuur lekker warm is, maar niet heet. De handdoek wikkel je hierna namelijk om je hoofd heen. Dit zorgt ervoor dat de olijfolie op het haar warm blijft en goed in het haar kan trekken.
  • Telkens als je voelt dat de handdoek om je hoofd is afgekoeld, maak je deze weer warm door hem nat te maken met warm water. Wring de handdoek weer uit en wikkel deze weer om je hoofd. Herhaal dit totdat er een half uur voorbij is.
  • Haal de handdoek en de douchemuts van het haar af.
  • Was alle olijfolie uit het haar door middel van het wassen met een gewone shampoo. Wanneer je het gevoel hebt dat na één keer wassen niet al het vet uit je haar is verdwenen, dan was je je haar nogmaals met shampoo.
  • Na het wassen voelt je haar zachter en gezonder aan, je kunt het nu in model brengen zoals je dat gewend bent.
Gerelateerde artikelen
Maak je eigen haarmaskerMaak je eigen haarmaskerJe haren hebben soms een hoop te lijden door bijvoorbeeld zon, chemische bewerking of föhnen. Dan is het heerlijk om een…
Beschadigd haar herstellenStijlen, föhnen, permanenten, verven: je haar krijgt vaak heel wat te verduren. Daardoor is de kans groot dat je haar be…
Hollywood beautygeheimen - Mooi haarWat zijn de beautygeheimen van sterren om hun haar mooi, glanzend, vol en gezond te houden? Beyoncé, Claudia Schiffer, C…
Natuurlijk mooi met AvocadoAvocado's zijn rijk aan vitamine A, B, C en E, aan linolzuur, lecithine, plantaardige olie en mineralen en behoren zodoe…
Hoe maak je dof, grauw en futloos haar weer mooi glanzend?Hoe maak je dof, grauw en futloos haar weer mooi glanzend?Haar kan snel dof en lelijk worden als het niet goed wordt verzorgd. Ook haar dat wel goed wordt verzorgd kan dof raken.…

Reageer op het artikel "Maak futloos en beschadigd haar weer mooi met olijfolie"

Reacties

Berfin, 10-01-2016 21:17 #10
Na hoeveel dagen of weken zie je resultaat, hoe vaak moet je dit blijven doen?

Peggy, 28-10-2014 13:00 #9
Weet iemand van jullie een merk van producten dat je in haarkleuringen moet doen zodat je hoofdhuid niet verbrandt?

Marjorie, 31-10-2013 23:04 #8
Ik heb me haar gepermanent maar er zit geen krul of slag alleen lelijke golven en is helemaal beschadigd. Wat nu?

Greet, 10-05-2013 07:38 #7
Ik heb in mijn haar permanent. wat een ramp het is heel erg droog het lijkt wel stro. ik heb het alweer laten knippen en uitdunnen, van alles al geprobeerd haarmaskers olie allerlei waxen en crèmes. de olijfolie heb ik ook geprobeerd dat help idd wel moet ik eerlijk zeggen alleen als ik het gedaan heb is het de volgende dag weer zo droog. hoe vaak mag je dit doen? word er gek van!

Sara, 05-04-2013 04:41 #6
Het hele verhaal over olijfolie klopt echt! Behandel je haar zeker 1x in de week met olijfolie. Natuurlijk wel pure olijfolie waar geen troep in zit. Ik kom regelmatig in een Turkse supermarkt en daar hebben ze pure olijfolie uit Turkije. Ik ben zelf Turks en gebruik vaak natuurlijke maskers voor mijn haar. Tot vorige week had ik nog lang haar tot aan mijn billen, heb ze nu laten knippen (bobline). Ik ben van mijzelf blond en kleur nu de laatste 4/5 jr. mijn haren zwart. Om ze gezond en sterk te houden gebruik ik regelmatig olijfolie maar ook snake oil. Voor degene die op vakantie gaan naar Turkije koop daar snake oil! Niets helpt beter dan dat! Het kost je bijna niets. Het maakt je haar sterk en gezond en je krijgt letterlijk een dikke bos op je kop. Tevens doet pure argan olie ook wonderen. Pure argan olie kun je bijna niet vinden in NL, maar wel in Marokko. Ik vraag mijn buurvrouw altijd om een paar flessen als zij op vakantie gaat. Kost ook niet veel. Hoop dat jullie hier wat aan hebben. Ow ja, niet te vergeten. Slik elke ochtend 1 knoflook naar binnen. Goed voor haar, huid en nagels.

Iemand, 23-02-2013 20:52 #5
Veel te veel werk, bovendien, ik wil m'n haargroei versnellen. Ik heb gehoord dat je dan iets met olijfolie kon doen alleen ik denk niet dat dit helpt. I'st wel?

Brood de Noot, 16-08-2012 22:30 #4
Ik heb het ook geprobeerd, resultaat is inderdaad wel de moeite waard. Ik moet wel zeggen dat de kleurspoeling die ik een aantal weken geleden had gedaan, bijna volledig weg is (er is wel nog een rode schijn). Dus voor mensen die dat net graag willen, is dit misschien ook een aanrader.

Britt, 16-04-2012 23:17 #3
Ik ga het morgen uitproberen! Na 2 mislukte permanentjes ziet m'n haar er niet uit. Het is erg droog, met hier en daar een krul in m'n stijle haar. Wanneer ik de douche uitkom staat het alle kanten op. Dus hopelijk is dit de gouden tip! Hoevaak moet ik dit herhalen(1x per week?) en na hoeveel keer gebruiken is mijn haar weer zoals vroeger? (voor permanent)

Rachel, 31-08-2011 10:31 #2
Dankjewel, ik heb zelf heel droog en dood haar door het verfen laats is het dode haar van me haar afgeknipt maar het is nog steeds een beetje stro achtig,
ik heb de olie nu in me haar zitte maaar hopen dat het werkt!
hoevaak moet je dit doen 1 keer in de week?

mvg

Karin, 21-04-2011 20:04 #1
Hallo,

extra virgine olijfolie, is toch het puren koudgeperste ollie.
heb zelf olie uit marokko, uit een dorp, die koudgeperst is, is dit goed om het haar te behandelen.
zoniet, welke moet ik nemen

je helpt me hier erg mee.

mvg Reactie infoteur, 22-04-2011
Ik ken de betrteffende olie natuurlijk niet, maar je kunt hier prima je haar mee behandelen. Iedere koudgeperste olijfolie is goed.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 12-03-2010
Subrubriek: Beauty
Reacties: 10
Schrijf mee!