InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat kun je doen bij lange oor-, neus- en wenkbrauwharen?

Wat kun je doen bij lange oor-, neus- en wenkbrauwharen?

Wat kun je doen bij lange oor-, neus- en wenkbrauwharen? Bij mannen boven de 30 jaar beginnen de haren op de wenkbrauwen en in de oren en neus te groeien. Ze worden dikker en zijn vaak donker van kleur. Bij oudere mannen zijn deze haren grijs. Haren gaan groeien onder invloed van hormonen. Het mannelijke hormoon dihydrotestosteron is verantwoordelijk voor de ongewenste haargroei. De lange en dikke haren zijn vaak opvallend aanwezig, maar met een speciale neus- en oortrimmer houd je de haartjes kort en voorkom je het ontstaan van infecties. De wenkbrauwharen knip je bij of je epileert ze. Een andere mogelijkheid is laseren. Met een laserbehandeling kun je de haartjes definitief verwijderen.

De invloed van hormonen

Het mannelijke hormoon dihydrotestosteron zorgt voor haargroei. Veranderingen in de hormoonhuishouding zijn van invloed op de haargroei. De hormoonhuishouding verandert in de puberteit en bij het ouder worden. De haargroei stopt, of wordt op sommige plaatsen juist gestimuleerd. Bij het ouder worden reageren de haarzakjes op de hoofdhuid niet goed meer op de hormonen, daardoor worden de haren dunner. Uiteindelijk stopt de haargroei en ontstaan er kale plekken. Erfelijke aanleg speelt een rol bij het ontstaan van kaalheid. Op andere plaatsen worden de haarzakjes juist gestimuleerd. Hier worden de haren dikker en langer. De haren op de wenkbrauwen, in de oren en in de neus zijn gevoelig voor een sterkere groei.

De haargroei

De lengte van een haar wordt bepaald door de periode waarin een haar groeit. Het haar op de hoofdhuid heeft een groeiperiode van jaren, terwijl haren op andere delen van het lichaam maar enkele maanden groeien. Daarom worden deze haren niet zo lang, in tegenstelling tot het hoofdhaar, dat een behoorlijke lengte kan bereiken. De periode van groei wordt korter naarmate we ouder worden. Door de haartjes in neus, oren en wenkbrauwen wat korter te knippen, blijf je er goed verzorgd uitzien en dat is weer belangrijk voor je uitstraling.

De functie van neusharen

De haren in de neus hebben een belangrijke functie. Ze halen stofdeeltjes en ziektekiemen uit de lucht, die anders in de longen terecht zouden komen. De ingeademde lucht wordt opgewarmd en bevochtigd in de neus. Als je teveel neusharen weg haalt, wordt je gevoeliger voor luchtweginfecties, voorhoofdsholteontsteking en allergieën.

Neusharen verwijderen

De haren van de neus worden langer en dikker bij het ouder worden waardoor ze naar buiten komen. Dit ziet er niet zo fraai uit en veel mannen willen hier dan ook wat aan doen. Het verwijderen van de haren door ze te epileren, is niet verstandig. Na het verwijderen van de haar ontstaat er een wondje. Bacteriën in de neus kunnen zich hierin gaan nestelen en infecties veroorzaken. Een infectie in de neus kan gemakkelijk in de hersenen terecht komen, waardoor je erg ziek kunt worden.

Het knippen van neushaar met een gewone schaar, kan door een onverwachte beweging, beschadigingen in de neus opleveren. De beste methode om de haren korter te maken is het gebruik van een neustrimmer. Met een trimmer kun je veilig de haartjes in de neus en oren korter maken. Maak de neus goed schoon voordat je de trimmer gebruikt. Reinig de trimmer na gebruik, zodat hij goed blijft functioneren.

De functie van oorharen

De oorharen bieden bescherming tegen vuil van buitenaf. Oorharen kunnen ook langer en dikker worden naarmate je ouder wordt. Veel haren in de oren kunnen jeuk veroorzaken en verminderen het gehoor. Lange oorharen trekken extra vuil van buitenaf aan. Daarom is het beter om de oorharen te knippen.

Oorharen verwijderen

Ook hier geldt, dat door het verwijderen van haartjes wondjes kunnen ontstaan. Het is daarom beter om oorharen met een trimmer korter te maken, zodat ze niet meer opvallen.

Wenkbrauwharen

Wenkbrauwen beschermen de ogen. Ze houden stof, vuil en transpiratie tegen. Daarnaast bepaalt de vorm van de wenkbrauwen je gezichtsuitdrukking. Wenkbrauwen blijven in model door overtollige haartjes te epileren. Doe dit wel zorgvuldig om de vorm van de wenkbrauwen te behouden. Trek niet zomaar haartjes uit de wenkbrauwboog, er kunnen dan kale plekjes ontstaan. Lange haartjes knip je voorzichtig korter met een schaartje of een speciale wenkbrauwschaar.

Laserontharing

Ongewenste of overtollige haargroei kan met laserontharing definitief worden verwijderd. Er zijn ongeveer 3-5 behandelingen nodig voor een blijvend resultaat. Het licht van een laser is sterk geconcentreerd op een klein oppervlak. Daarom is het licht zo krachtig dat het een haarzakje weg kan branden. Het laserapparaat geeft pulsen af, die door de haren naar het haarzakje worden geleid. Dit vernietigt het haarzakje en de haarwortel, waardoor de haargroei stopt.

Voor de behandeling

Bij het epileren van ongewenste haartjes kunnen de haarzakjes beschadigen. De laser kan de haarzakjes dan niet goed meer vernietigen. Daarom is het beter om vanaf zes weken voor de behandeling geen haartjes meer te epileren. Bij een gebruinde huid werkt een laserbehandeling ook minder goed omdat het pigment de energie van de laser gedeeltelijk opneemt. Daarom wordt aangeraden om vanaf twee weken voor de behandeling de zon zoveel mogelijk te vermijden.

Haarkleur

Een laserbehandeling werkt het beste bij donker haar en een lichte huid. Donker haar neemt de lichtgolven beter op.
Bij lichtgekleurde haren en dunne haren werkt een laserbehandeling met lichtgolven minder goed. Mensen met een lichte haarkleur hebben meer baat bij een behandeling met radiogolven.

Is een laserbehandeling pijnlijk?

Nee, het laseren is nagenoeg pijnloos. Je voelt hooguit lichte speldenprikken. Op sommige plekken is de huid gevoeliger en daar kun je het laseren vaak wel voelen. Na de behandeling is de huid gevoeliger. Dit is meestal maar van korte duur.
Gerelateerde artikelen
Neushaar verwijderen: knippen, trimmen, epileren of waxen?Veel mensen hebben last van overtollig neushaar. Overtollig neushaar kun je op verschillen manieren verwijderen. Je kunt…
Wenkbrauwen aanvullen met haartransplantatieDe mode verandert snel. Was het in het verleden mode om de werkbrauwen te epileren en in plaats daarvan een potloodstree…
Wenkbrauwen verzorgenWenkbrauwen verzorgenWenkbrauwen zijn er om je ogen te beschermen. Maar rond 1920 is het scheren, afknippen of epileren van wenkbrauwen bij v…
Deel van het gezicht: De wenkbrauwEen wenkbrauw is het makkelijkst te omschrijven als een dun reepje haar op een ietwat uitstekende botrand. Ze helpen je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Primitivestudios, Unsplash (bewerkt)
  • http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/waarom-krijgen-oudere-vrouwen-snor-en-baardharen~a3328622/
  • https://neushaarenmeer.wordpress.com/
  • http://www.kapsels.net/advies/hoe_neushaar_verwijderen.htm
  • http://lasaludfamiliar.com/familieleren/persoonlijke-verzorging/de-functie-van-de-neus-haren.php
  • http://www.shavemen.nl/scheer-tips/de-5-beste-neushaartrimmers-test/
  • http://www.adversus.nl/beauty/lichaamsverzorging/wenkbrauwen.html
  • http://www.medicinfo.nl/%7B10AB8B3D-0EB5-4034-99C7-1F7D0D57B063%7D

Reageer op het artikel "Wat kun je doen bij lange oor-, neus- en wenkbrauwharen?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 04-11-2018
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!