InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Unibrow: Samengegroeide, doorlopende wenkbrauwen

Unibrow: Samengegroeide, doorlopende wenkbrauwen

Unibrow: Samengegroeide, doorlopende wenkbrauwen Een samengegroeide wenkbrauw kenmerkt zich doordat twee wenkbrauwen met elkaar samengevloeid zijn, zodat eigenlijk maar één doorlopende wenkbrauw zichtbaar is. De twee aparte wenkbrauwen ontmoeten elkaar in het midden van de neusbrug. Dit verschijnsel treedt geïsoleerd op maar is soms ook het gevolg van een medische aandoening. Er bestaan diverse manieren om de overtollige wenkbrauwharen te verwijderen, al verkiezen sommige mensen om de haren te laten staan. De bekendste personen die samenvloeiende wenkbrauwen hebben, zijn Nicolas Cage en Brad Pitt.

Synoniemen voor samengegroeide wenkbrauw

  • eenbrauw
  • monobrauw
  • monobrow
  • synophrys
  • unibrauw
  • unibrow

Oorzaken van doorlopende wenkbrauwen

Een doorlopende wenkbrauw komt vaak geïsoleerd voor bij mensen zonder dat sprake is van een stoornis of andere symptomen. Wanneer het PAX3-gen aanwezig is bij mensen, verhoogt dit de kans op doorlopende wenkbrauwen.

Maar samengegroeide wenkbrauwen vloeien mogelijk voort uit ontwikkelingsstoornissen. Medische aandoeningen die geassocieerd zijn met een samengegroeide wenkbrauw omvatten

Behandeling van unibrow

Uit cosmetische redenen laten veel personen de overtollige wenkbrauwharen verwijderen of anders verwijderen ze deze zelf. Sommige personen opteren echter voor het behoud van de haren als ‘handtekening’, of omdat het bij hen hoort en ze het juist mooi en uniek vinden. Verder behandelt de arts de eventueel onderliggende symptomen van het syndroom.

Overtollige wenkbrauwharen verwijderen

Er bestaan erg veel methoden voor het verwijderen van een samengegroeide wenkbrauw

Elektrolyse

Elektrolyse is de veiligste en meest effectieve manier om ongewenst haar zoals bij een samengegroeide wenkbrauw, te verwijderen. Het verwijdert haar van elke kleur en werkt op elke huidskleur. Eerst worden één voor één elektrodes aangebracht in de haarzakjes van de zichtbare haren. Daarna wordt een kleine elektrische shock gegeven, waardoor de haarzakjes schade oplopen. Het behandelde haar groeit hierdoor niet meer terug. De patiënt krijgt ook een behandeling bij nieuwe haargroei. Minimaal vijf sessies met regelmatige interval zijn hierbij nodig.

Epileren met draad

Epileren met draad gebruikt 100% verweven katoen om ongewenst gezichtshaar te verwijderen. Met de draad is het mogelijk om het haar uit het follikel (haarzakje) los te trekken. Deze methode is ontwikkeld in India en het Midden-Oosten. Dit gaat sneller dan plukken. Het is ook nauwkeuriger dan harsen. Het is veilig voor iedereen, zelfs voor mensen met een gevoelige huid. Een voorbeeld van het epileren van een wenkbrauw met een touwtje is te vinden via Youtube.

Harsen (waxen)

Harsen is de populaire en goedkope manier om een samenvloeiende wenkbrauw te verwijderen, omdat het snel gaat en weinig pijn oplevert. Het zorgt voor een mooi en verzorgd uiterlijk van de wenkbrauw gedurende enkele weken. Harsen is zowel thuis als in een salon mogelijk. Het is bij thuisgebruik wel belangrijk om alle instructies goed te lezen zodat er geen fouten gemaakt worden.

Laserontharing

Het ontdoen van de overtollige wenkbrauwharen is mogelijk via lasertherapie. Deze snelle en effectieve methode biedt een permanente oplossing voor de overtollige haren, alsook voor eventuele andere ongewenste gezichtsbeharing. Hierbij wordt een krachtige lichtstraal net onder de huid gestuurd. De warmte van de laser wordt geabsorbeerd door de haarzakjes. Het veroorzaakt schade aan de haarzakjes en vertraagt de haargroei. Om permanent van het haar af te komen, zijn circa zes sessies nodig met een interval van enkele weken. Deze procedure is echter het meest effectief bij het verwijderen van donker haar bij mensen met een lichte huid. Bij lichtgekleurde wenkbrauwharen werkt lastertherapie niet zo goed. Bovendien is laserontharing niet aanbevolen bij mensen met een gebruinde of donkere huid, omdat dit mogelijk schade aan de huid veroorzaakt.

Plukken

Een doorlopende wenkbrauw is via de plukmethode te verwijderen. Hiervoor gebruikt de persoon warm water dat hij over de hoek van een washandje bevestigt. Hij plukt meteen daarna het overtollige haar weg van de wenkbrauw met behulp van een epileerveer of pincent. Het is eveneens gemakkelijk om de wenkbrauw te epileren wanneer een persoon net uit de douche komt, omdat de poriën van de huid dan geopend zijn. Deze optie is vooral eenvoudig voor personen waarbij slechts weinig samengegroeid wenkbrauwhaar aanwezig is. Bij de aanwezigheid van veel wenkbrauwharen is de plukmethode mogelijk wel pijnlijk. Het duurt bij het plukken veelal meerdere weken vooraleer het haar weer terug groeit.

Suikerontharing

Suikerontharing is vergelijkbaar met harsen, maar dan zonder de hitte. Deze oude methode om ongewenst haar te verwijderen is ontstaan in Egypte. Bij suikerontharing wordt gebruik gemaakt van een verwarmd mengsel van citroensap, kristalsuiker en water. Dit afgekoeld mengsel wordt aangebracht op de huid. Na het aanbrengen van het mengsel op de huid, is het mogelijk om de haren te verwijderen door een katoenen doek aan te brengen op de huid en daarna de doek te verwijderen. Commerciële suikerontharingspaketten zijn beschikbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wenkbrauwen aanvullen met haartransplantatieDe mode verandert snel. Was het in het verleden mode om de werkbrauwen te epileren en in plaats daarvan een potloodstree…
Wat wenkbrauwen je zoal vertellenWat wenkbrauwen je zoal vertellenDe wenkbrauwen spelen een belangrijke rol bij de uitdrukking van het gezicht. De vorm van je wenkbrauwen zou bovendien o…
Wenkbrauwen bepalen het gezichtWenkbrauwen bepalen het gezichtWenkbrauwen geven het gezicht zoveel expressie en toch maakt menig vrouw zich fraai op, maar neemt de wenkbrauwen er nie…
Beauty: Wenkbrauwen gezichtsbepalendBeauty: Wenkbrauwen gezichtsbepalendDat de wenkbrauwen gezichtsbepalend zijn realiseren we ons vaak niet. Los van de functionaliteit (transpiratie uit de og…
Mooie wenkbrauwen zijn echte blikvangersMooie wenkbrauwen zijn echte blikvangersGoed gevormde wenkbrauwen kunnen bijdragen aan een verzorgd uiterlijk. Hou de wenkbrauwen goed in vorm door ze regelmati…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • Geraadpleegd op 18 december 2017:
  • 16 Most Epically Famous Unibrows, https://www.buzzfeed.com/spenceralthouse/16-most-epically-famous-unibrows?utm_term=.thP0y2G4Lp#.yyD6V0JdnP
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Embracing the unibrow, https://www.nytimes.com/2017/05/02/fashion/mens-style/embracing-the-unibrow.html
  • Epileren met draad - Menataupe Beauty Care, https://www.youtube.com/watch?v=2IOxASPmuL0
  • Synophrys, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20152950
  • Unibrow, http://healthfixit.com/unibrow/
  • Van een monobrauw afkomen, https://nl.wikihow.com/Van-een-monobrauw-afkomen
  • Verklaard: daarom heb je een ‘unibrow’, https://www.hln.be/nina/verklaard-daarom-heb-je-een-unibrow~ad31aa31/

Reageer op het artikel "Unibrow: Samengegroeide, doorlopende wenkbrauwen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 18-11-2019
Subrubriek: Beauty
Special: Syndromen
Schrijf mee!