InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Deel van het gezicht: De wenkbrauw

Deel van het gezicht: De wenkbrauw

Een wenkbrauw is het makkelijkst te omschrijven als een dun reepje haar op een ietwat uitstekende botrand. Ze helpen je onder meer met communiceren en bieden bescherming voor je ogen. Naast de functionaliteit van de wenkbrauwen hebben ze ook een groot aandeel in je uiterlijk. Niet voor niks besteden vrouwen veel tijd aan het modelleren van hun wenkbrauwen.

Functies van de wenkbrauwen

Wenkbrauwen hebben een aantal verschillende functies, namelijk:

Bescherming

Wenkbrauwen bieden bescherming aan een van onze belangrijkste zintuigen, namelijk de ogen. Doordat de haartjes dicht tegen elkaar aan geplaatst zijn houden de wenkbrauwen huidschilfers en andere kleine vuiligheidjes tegen. Daarnaast zorgen de wenkbrauwen met hun aflopende vorm voor een afvoer van vocht (zoals transpiratie of regen) langs de ogen.
Ook zorgen de wenkbrauwen, doordat ze ietwat naar voren staan in vergelijking met de rest van het gezicht, voor schaduw voor de ogen.

Herkenning

Niet de ogen, maar de wenkbrauwen zorgen ervoor dat je iemand sneller herkent. Voor een onderzoek werden er foto's uitgedeeld van beroemdheden zonder wenkbrauwen en op andere foto's diezelfde beroemdheden maar dan zonder ogen. Uiteindelijk bleek dat maar liefst 60% van de tijd de beroemdheden zonder ogen werden herkend terwijl dit maar 46% was wanneer de wenkbrauwen waren weggehaald.

Uitdrukkingen & communicatie

Ook worden veel uitdrukkingen aangezet door de wenkbrauwen. Het optrekken van de wenkbrauwen gaat bijvoorbeeld gepaard met verbaasd zijn en het samenknijpen van de wenkbrauwen met boos. Dit helpt dus ook bij het communiceren van bepaalde emoties.

Bijwerken van de wenkbrauwen

Veel vrouwen (en ook een aantal mannen) willen tegenwoordig zelf de hand hebben in de vorm van hun wenkbrauwen. Vaak wordt er hierbij gebruik gemaakt van epileren, verven of bijknippen.

Epileren

Epileren is het uittrekken van de wenkbrauwhaartjes die niet op de 'juiste' plek zitten. Dit wordt gedaan met behulp van een pincet of een draadje. Doordat je de haartjes inclusief wortel verwijdert duurt het langer voordat ze teruggroeien.
Door het epileren kan je zelf een vorm creëren in je wenkbrauwen. Wel is het van groot belang om beide kanten gelijk te epileren anders kan het leiden tot een ietwat vreemde uitdrukking op je gezicht.

Verven

Wenkbrauwen verven kan in alle kleuren waarin je haar ook geverfd kan worden. Zo kiezen veel mensen ervoor hun wenkbrauwen mee te kleuren met hun haar omdat dit het natuurlijkst is. Donkere wenkbrauwen met blond haar wordt vaak ook als een mooie combinatie gezien.

Als minder drastische stap kan je je wenkbrauwen ook bijkleuren met behulp van een wenkbrauwpotlood. Dit moet je wel iedere ochtend opnieuw aanbrengen maar je zit niet vast aan een bepaalde kleur.

Bijknippen

Sommige mensen die niet willen epileren of vinden dat de vorm van hun wenkbrauwen prima is kiezen ervoor om de wenkbrauwen bij te knippen. Het is pijnloos en je kan alsnog het model van je wenkbrauwen aanpassen naar jouw smaak. Wel groeien de haren sneller terug.

De beroemde wenkbrauwen van Cara Delevingne

Waar vroeger de wenkbrauwen van Audrey Hepburn en Elizabeth Taylor een waar fenomeen waren staat nu Cara Delevingne toch wel aan de top. Haar volle, ronde en natuurlijke wenkbrauwen zijn haar handelsmerk geworden. Haar typerende wenkbrauwen hebben haar zeker geholpen bij de start van haar modellencarrière. Veel ontwerpers zijn onder de indruk van haar handelsmerk. Zelf zegt ze er weinig aan te hoeven doen, ze groeien vanzelf en de vorm zit er van nature in. Waar de wenkbrauwen een aantal jaar geleden nog zo dun mogelijk moesten zijn mag het nu, onder meer door de bekendheid van Cara, wat voller en borsteliger zijn.
© 2015 - 2019 Yvette001, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het epileren van de wenkbrauwHet epileren van de wenkbrauwBij het epileren van wenkbrauwen is het belangrijk om te weten wat de vorm van je gezicht is, zodat de vorm van je wenkb…
Wenkbrauwen aanvullen met haartransplantatieDe mode verandert snel. Was het in het verleden mode om de werkbrauwen te epileren en in plaats daarvan een potloodstree…
Wat wenkbrauwen je zoal vertellenWat wenkbrauwen je zoal vertellenDe wenkbrauwen spelen een belangrijke rol bij de uitdrukking van het gezicht. De vorm van je wenkbrauwen zou bovendien o…
Wenkbrauwen verzorgenWenkbrauwen verzorgenWenkbrauwen zijn er om je ogen te beschermen. Maar rond 1920 is het scheren, afknippen of epileren van wenkbrauwen bij v…
Zelf wenkbrauwen vervenHet verven van de wenkbrauwen is erg populair onder vrouwen. Het verven en kleuren van wenkbrauwen is dan ook heel goed…
Bronnen en referenties
  • https://www.psychologytoday.com/blog/love-sex-and-babies/201107/the-real-purpose-eyebrows
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Eyebrow

Reageer op het artikel "Deel van het gezicht: De wenkbrauw"

Infoteur: Yvette001
Gepubliceerd: 13-08-2015
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!