InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haarverf voor vrouwen en mannen: zelf verven of de kapper

Haarverf voor vrouwen en mannen: zelf verven of de kapper

Haarverf voor vrouwen en mannen: zelf verven of de kapper De meeste mensen zijn zeer tevreden met hun haarkleur totdat het moment aanbreekt van vergrijzing. Vooral vrouwen maar tegenwoordig ook veel mannen grijpen dan naar een haarverfmiddel en gaan aan de slag of laten het karweitje door een kapster of kapper opknappen. Maar er zijn ook mensen die om hele andere redenen hun haar verven en daarbij dikwijls een erg persoonlijk, om niet te zeggen opvallend, uiterlijk verkrijgen. Voor al die haarververs bestaan talrijke producten.

Verven door Romeinen en in renaissance

Het haar verven is overigens niet alleen van deze tijd. De Romeinen veranderden de kleur van hun haar al met natuurlijke ingrediënten. Zij waren echter alleen in staat om het haar donkerder te maken. Later in de renaissance bestond wel de techniek om te blonderen en raakte dit erg in de mode.

Chemische ingrediënten in haarverf

Tot 1907 werd alleen gebruikgemaakt van natuurlijke producten voor het verven van het haar. Maar in dat jaar vond de oprichter van L'Oréal, genaamd Eugène Schueller, synthetische haarverf uit. Aanvankelijk werd dat product weinig verkocht maar tegenwoordig zijn het vooral verfsoorten die chemische ingrediënten bevatten die over de toonbank gaan. Soms kan dat tot huidirritatie leiden. Bij vermoeden daarvan is het goed om eerst een druppel van het product een tot twee dagen op de huid te laten inwerken. Dit kan bijvoorbeeld aan de binnenkant van de pols. Als zich na die periode geen reactie voordoet kan de verf meestal wel veilig worden gebruikt.

Motivaties om haar te verven

Het haar verven kan zowel bij vrouwen als bij mannen verschillende motivaties hebben waarbij in alle gevallen de oorspronkelijke kleur, of de kleur die het haar in de loop van de jaren heeft gekregen, niet meer bevalt. Een drietal redenen zijn:

Grijs worden verbloemen

Dikwijls is de reden om het haar te verven gelegen in het feit dat het haar grijs is of langzaamaan grijs wordt. Grijs wordt door velen gezien als een teken van ouderdom waar op zich uiteraard niets mis mee is. Toch willen veel ouderen zich verzetten tegen dat teken en verven het haar zoveel mogelijk in de oorspronkelijke kleur. Overigens zijn er culturen waar grijs haar juist gezien wordt als teken van wijsheid die verkregen is in de loop van de jaren.

Onderscheiden door haarkleur

Een andere motivatie, die vooral bij jongeren voorkomt, is zich door middel van de haarkleur te onderscheiden van anderen. Het zijn dan ook niet altijd natuurlijke kleuren waarmee het haar wordt geverfd. Helemaal bont maken degenen het die het haar letterlijk bont kleuren waarbij de combinatie van rood en blauw zelfs voorkomt.

Mooier dan oorspronkelijke kleur

Nog een motivatie is een andere kleur willen hebben dan de oorspronkelijke omdat iemand vindt dat dit mooier staat.

Drie verschillende tijdsduren van verven

Er bestaan drie manieren om het haar al dan niet blijvend te verven namelijk tijdelijk, semi-permanent en permanent.

Tijdelijk

De pigmenten die worden gebruikt in de producten voor tijdelijke haarkleuring kunnen niet in de haarschacht doordringen maar blijven op de haren liggen. Op die manier kan de kleur al na één wasbeurt weer verdwijnen. Slechts in een enkel geval kunnen kleurdeeltjes achterblijven als het middel is gebruikt op zeer droog of beschadigd haar. De verf voor tijdelijke kleuring is in verschillende vormen verkrijgbaar zoals gel, schuim, shampoo en spray. De kleuren zijn vaak fel en worden hoofdzakelijk toegepast bij speciale gelegenheden om op te vallen.

Semi-permanent

De moleculen van semi-permanente haarverf zijn kleiner dan bij de tijdelijke en kunnen daardoor wél doordringen tot de haarschacht. De kleur houdt echter slechts tijdelijk stand en is na vier of vijf keer goed wassen geheel verdwenen. In deze producten wordt geen of nauwelijks ontwikkelvloeistof toegepast zoals waterstofperoxide of ammonia maar wel het giftige bestanddeel P-Phenylenediamine of een vergelijkbaar ingrediënt. Door het ontbreken van ontwikkelvloeistof zijn deze verfsoorten geschikter voor zeer droog en beschadigd haar.

Permanent

Verfsoorten voor permanente kleuring bevatten meestal waterstofperoxide en ammonia die apart zijn verpakt en vermengd moeten worden met de inhoud van een tube die pigmenten en de base bevatten. Bij het verwerken van het mengsel ontstaat een chemische reactie waardoor het haar opzwelt en de kleurstof in het haar kan binnendringen. Deze verfsoort is niet uitwasbaar waardoor over permanent wordt gesproken. De kleur kan wel vervagen in de loop van de tijd en door de haargroei kan bij de haarwortel haar zichtbaar worden in de oorspronkelijke kleur wat uitgroei wordt genoemd.

Zelf doen of kapper

Zelf doen of toch naar de kapper? Dat vraagt menigeen zich af. De kapper heeft ervaring waardoor je gerust kunt zijn op het resultaat. Maar toch is zelf doen ook een goede optie. In de verpakking van de verven zit altijd een eenvoudige handleiding. Wie die secuur volgt zal weinig problemen hebben met zelf doen. Na het mengen van de inhoud van de tube, met de apart meegeleverde waterstofperoxide en ammonia, kan de stof over de haren worden uitgesmeerd. Ter bescherming van de handen worden daarbij plastic handschoenen gedragen en ter bescherming van het gezicht kan bijvoorbeeld naast de haarlijn vaseline worden gesmeerd en getracht worden de verfstof niet overtollig te smeren. Als de stof een half uur heeft ingewerkt kunnen de haren worden gewassen waarbij moet worden opgelet dat er geen vervuild water in de ogen komt.

Just For Men

Het merk Just For Men heeft prima ingespeeld op het populairder worden van het verven van haren door mannen. Maar bij mannen moet zoiets sneller gebeuren heeft de maker van het product kennelijk gedacht. Het product moet op het droge haar worden aangebracht en worden ingemasseerd zoals ook shampoo wordt behandeld. Al na vijf minuten inwerken van het product kan het haar grondig uitgespoeld worden. Just For Men bevat geen ammonia en wel vitamine. Het maakt het haar dikker en voller en de kleur blijft ongeveer zes weken behouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?Zelf je haar verven is een stuk goedkoper dan het bij de kapper laten doen. Als je het zelf doet moet je wel met een aan…
Haarverf brandt op hoofdhuidHaarverf brandt op hoofdhuidHaarverf of haarkleuring is bedoeld om het haar een andere kleur te geven of om grijs haar te dekken. Vrouwen gebruiken…
Vele manieren om je haar te vervenVele manieren om je haar te vervenJe haar verven kan je uiterlijk behoorlijk veranderen. De blijvende verfbehandelingen kun je het beste bij de kapper lat…
Mooi geblondeerd haarMooi geblondeerd haarEr zijn veel vrouwen die dromen van een mooie, gezonde bos blond haar. Blond haar heeft altijd aantrekkingskracht gehad,…
Je haar verven of een kleurspoeling?Je haar verven of een kleurspoeling?Zin in een andere kleur haar? Je kunt kiezen voor een kleurspoeling of verf. Als je je haar verft is de kleur blijvend,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Katyandgeorge, Pixabay
  • http://www.haarimport.nl/haarproducten/haarverf.html
  • http://www.haarimport.nl/mannen/haarverf/just-for-men-zwart.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Haarkleuring

Reageer op het artikel "Haarverf voor vrouwen en mannen: zelf verven of de kapper"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 16-11-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Cosmetische producten
Schrijf mee!