InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haarverf brandt op hoofdhuid

Haarverf brandt op hoofdhuid

Haarverf brandt op hoofdhuid Haarverf of haarkleuring is bedoeld om het haar een andere kleur te geven of om grijs haar te dekken. Vrouwen gebruiken het vaker dan mannen, en haarverf wordt op alle leeftijden gebruikt. Het wordt niet geadviseerd om dit bij kinderen jonger dan 18 jaar te gebruiken, maar veel pubers gaan er zelf mee aan de slag. Haarverf kan het haar beschadigen en uitdrogen. Soms ontstaat er een allergische reactie. De stof paraphenylenediamine is hier verantwoordelijk voor. Een veel gehoorde klacht is een brandende hoofdhuid en jeuk op het hoofd.

Wat is haarverf?

Haarverf of haarkleuring is een product dat de natuurlijke haarkleur verandert van kleur. Er zijn zeer veel verschillende kleuren verkrijgbaar waarbij blond, bruin, rood en zwart de meest verkochte zijn. Tussen deze vier kleuren zitten nog veel haarkleuren. Zo is blond onderverdeeld in donkerblond, middenblond en lichtblond. Op haarverf zie je vaak de kleuren goudblond, honingblond of andere benamingen staan.

Daarnaast zijn er haarkleuringen met een niet-natuurlijke kleur. Denk hierbij aan felrood, paars, groen, blauw of geel. Vaak worden deze kleuren gebruikt om een deel van het haar te verven, zoals de pony (kuif) of een aantal haarstrengen. Maar er zijn ook mensen die deze verf gebruiken om het gehele haar ermee te verven, of in twee keuren te verven. Alles is tegenwoordig mogelijk.

Mensen verven hun haar omdat ze een andere haarkleur willen (mode) of om grijs haar te laten verdwijnen (grijsdekking).

Ingrediënten

Haarverf is synthetisch oftewel niet-natuurlijk. Er zitten vaak agressieve ingrediënten in die zowel de hoofdhuid als het haar aan kunnen tasten. Er zijn drie typen haarverven, waardoor de ingrediënten kunnen verschillen.

Permanente haarkleuring

Bevat in ieder geval waterstofperoxide. Dit heeft een oxiderende werking. Verder zit er ook vaak ammonia in (dit is een oplossing van het gas ammoniak in water). Ammonia kennen we als huishoudproduct (schoonmaakmiddel), maar zit dus vaak ook in haarverf!

Semipermanente haarkleuring

Bevat minder ammonia en peroxide, waardoor de kleur ook minder lang blijft zitten. Deze haarverf is dan ook vaak milder voor het haar, vooral bij droog haar. Na vier tot achtmaal wassen is de kleur er weer uit.

Tijdelijke haarkleuring

Bevat helemaal geen ammonia of peroxide. Hierdoor worden de schubben niet geopend en blijft de kleur op het haar zelf liggen. Deze is dan ook gewoon in één keer uit te wassen.

Chemische reactie

Haarverf bestaat dus uit een zuur en een base. Deze twee zitten altijd apart verpakt en worden pas bij elkaar gebracht vlak voor het aanbrengen van de haarverf. Dit is dan ook de reden waarom haarverf zelf altijd vooraf gemengd moet worden. De twee samen zorgen namelijk voor een chemische reactie. Eenmaal op de haar aangebracht, bestaat deze chemische reactie eruit dat de schubben van het haar open gaan staan (de haarvezels zwellen op). Hierdoor kan de kleurstof gemakkelijk in het haar doordringen. Na het uitspoelen wordt een conditioner aangebracht, waardoor de schubben zich weer zullen sluiten.

Haarverf brandt op hoofdhuid

Dit is een veelgehoorde klacht: een brandende hoofdhuid zodra de haarverf op het haar is aangebracht. Omdat de haarverf tot in de haarwortels moet doordringen, is het niet te voorkomen dat de haarverf ook op de hoofdhuid terecht komt. Sommige mensen hebben alleen de eerste minuut of minuten last van een brandende hoofdhuid, terwijl anderen er de gehele behandeling last van blijven houden. Ook de mate van branderigheid verschilt nogal. Deze kan licht zijn tot zeer ernstig, waarbij de gehele hoofdhuid in brand lijkt te staan.

Een branderig gevoel is vaak te herkennen aan jeuk, roodheid (vaak achteraf pas zichtbaar), een branderig gevoel (warm) en/of pijn aan de hoofdhuid. Sommige mensen reageren ook nog eens met prikkende ogen. De stof ammonia (prikkende ogen) of een ander ingrediënt (branderig gevoel) is hier vrijwel altijd verantwoordelijk voor.

Allergische reactie

De meest voorkomende oorzaak is een allergische reactie. Vaak is . PPD (Paraphenylenediamine) hier de oorzaak van. Deze stof vinden we in permanente haarkleuringen. Over het algemeen kan gesteld worden dat deze stof meer of vrijwel altijd in donkere kleuringen zit. De hoeveelheid bedraagt een oplossing van maximaal 2% in de verf. Een klein gedeelte komt via de hoofdhuid het lichaam binnen en wordt binnen 24 uur weer afgebroken. Over het algemeen reageren mensen hier niet allergisch op.

Maar waarom dan toch een allergische reactie? Dit heeft te maken met sommige henna-tatoeages. In buitenlandse oorden worden deze soms (illegaal) gezet bij toeristen. Deze tatoeages bevatten een grote hoeveelheid PPD. Hierdoor reageert het lichaam allergisch, en ontstaat er een hoge gevoeligheid voor deze stof. Er kan ook een allergie ontstaan voor PPD wanneer het haar vaak geverfd wordt. Het lichaam komt dan in afweer tegen PPD.

Niet allergisch, wel een brandende hoofdhuid

Slechts 1 procent van alle mensen is allergisch voor haarverf. Ammonia veroorzaakt geen allergische reactie, de andere ingrediënten wel. Van ammonia wordt wel vaak gedacht dat het allergisch kan zijn. Ammonia stinkt wel en kan het haar erg uitdrogen. Dit komt omdat ammonia de haarschacht opent. Beschadigd of droog haar wordt hierdoor nog meer beschadigd.

Veel mensen reageren vaak wel met een jeukende of branderig gevoel op de hoofdhuid, zonder daadwerkelijk allergisch te zijn. De oorzaak is een gevoelige hoofdhuid. Vaak merken deze mensen ook op dat hun 'normale' huid ook wel eens gevoelig reageert op producten. In principe wordt geadviseerd om bij jeuk of een branderig gevoel de haarverf direct uit te spoelen. Maar er zijn ook mensen die er alleen de eerste vijf minuten last van hebben. Daarna verdwijnt het gevoel. In de praktijk blijkt dat het dan niet om een allergische reactie gaat. Sommige merken/ producten of kleuren kunnen meer reactie uitlokken dan anderen. Het is daarom raadzaam om verschillende producten uit te proberen bij aanhoudende jeuk of branderigheid.

Uittesten

Haarverf moet altijd 245 uur van te voren getest worden. Een druppeltje van het product wordt op de binnenkant van de elleboog gesmeerd. Na 24 uur is duidelijk of het lichaam allergisch reageert. In principe moet dit voorafgaande bij iedere haarkleuring gebeuren, maar veel mensen laten dit na. Dit is echter niet het advies en de gevolgen zijn dan ook volledig voor de gebruiker zelf.
Gerelateerde artikelen
Je haar verven of een kleurspoeling?Je haar verven of een kleurspoeling?Zin in een andere kleur haar? Je kunt kiezen voor een kleurspoeling of verf. Als je je haar verft is de kleur blijvend,…
Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?Tips als je je haar zelf gaat verven. Hoe ga je te werk?Zelf je haar verven is een stuk goedkoper dan het bij de kapper laten doen. Als je het zelf doet moet je wel met een aan…
Grijs haar voorkomen en behandelen. Help ik word grijs!Grijs haar voorkomen en behandelen. Help ik word grijs!U begint stilaan grijs te worden? Geen nood, u bent niet de enige persoon op deze planeet. Het is nu eenmaal een fenomee…
Felgekleurde haarlokkenOmbre haar is al eventjes in de mode. Om dit mode verschijnsel naar een nieuw level te brengen is het nu modieus om in d…
Je haar zwart vervenJe haar zwart vervenHoe verf je je haar zwart? Beroemde vrouwen als Kim Kardashian en tv-sterretje Snooky, hebben een rage ingezet. Steeds m…
Bronnen en referenties
  • http://forum.viva.nl/forum/mode-beauty/garnier-kleurmousse-niet-fijn-/list_messages/162072
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Haarkleuring
  • http://www.beautyjournaal.nl/2013/11/04/wella-professionals-me-haarkleuring-verf-allergie-ptd-ppd/

Reageer op het artikel "Haarverf brandt op hoofdhuid"

Reacties

Yvonne Vanderauwera, 03-06-2017 19:54 #3
Jaren terug was ik allergisch aan haarverf, dan is dat wel gebeterd. Nu verf ik terug al jaren, maar de laatste keren had ik veel jeuk, en nu verleden dinsdag laten verven, jeuk en het branderig gevoel neemt toe. Reeds gewassen en efkens beter, maar 's avonds staat mijn hoofd precies in brand. Wat kan ik hieraan doen? Zelfs in mijn nek heb ik problemen.

Ria, 19-11-2015 14:39 #2
Verf al 20 jaar mijn haar. Ben 65 jaar. Nu ik grijs aan het worden ben helpt geen verfspoeling meer dus gebruik ik verf. Laat mijn haar altijd door de kapper verven, maar het laatste jaar krijg ik na bezoek aan de kapper 's avonds erg veel jeuk en 's nachts heb ik een erg branderig gevoel op mijn hoofdhuid. Als ik het de volgende ochtend meteen gewassen heb is het branderig gevoel minder en na 2 dagen is het over. Krijg een speciale nabehandeling en een masker maar het helpt niet. Ook verft de kapster het zo dat de verf mijn hoofdhuid bijna niet kan raken. Volgens de kapper zou ik dan toch moeten stoppen met verven. Weet iemand misschien wat voor verf ik nu kan gaan gebruiken want ik wil mijn grijze haren nog niet laten uitgroeien. Misschien een ander merk proberen want de kapper gebruikt al 20 jaar Wella producten. Lees het bericht van Lara over ColourWell 100% natuurlijke haarkleuring maar ik denk dat dit niet geschikt is voor grijs haar.

Lara, 29-07-2015 15:32 #1
Ik heb een tienerdochter die ook haar haren wilde kleuren. Ik werd geadviseerd om natuurlijke haarkleuring te gebruiken. Dat heb ik gedaan en het resultaat was verbluffend. Ik heb ColourWell gebruikt, dit is 100% natuurlijk dus helemaal veilig. Gerbuik het nu zelf ook. Onze haren hebben een prachtige glans gekregen. Ik adviseer iedereen om geen chemische rommel meer te gebruiken het is echt niet goed voor je.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 24-02-2015
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!