InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergie door cosmeticaproducten altijd gelijk melden!

Allergie door cosmeticaproducten altijd gelijk melden!

Allergie door cosmeticaproducten altijd gelijk melden! Cosmeticaproducten kunnen allergische reacties veroorzaken, zoals jeuk, uitslag, rode ogen of andere overgevoeligheidsreacties. Het betreft soms niet alleen de cosmetica die je zelf gebruikt, maar ook de deodorant of parfum van personen in je omgeving. Pas ook goed op voor Henna en haarverf, want daar zit een stof in waardoor een ernstige allergische reactie kan ontstaan. Er is een meldpunt van de overheid waar je klachten kunt deponeren, zodat de regelgeving kan worden aangescherpt.

Geurstoffen

Geurstoffen zijn de grootste veroorzakers van allergische reacties. Ook kunnen conserveermiddelen de oorzaak zijn. Ze worden in vrijwel elk cosmetisch product verwerkt. Namelijk niet alleen in make-up en lekkere geurtjes, maar ook in bijvoorbeeld bodylotions en shampoos. De allergische reactie die cosmetica teweeg kan brengen is vaak huidirritatie of contactallergie.

Reacties

Een allergische reactie op de huid kan verschillende uitingsvormen hebben. Vaak als eerste jeuk, maar bij een heftiger reactie ook roodheid, bobbeltjes (papels) en eventueel zelfs blaasjes. In het ergste geval zelfs zwellingen en blaren. In het algemeen duurt het twee dagen voordat de allergische reactie op gang komt, maar soms kan dat veel sneller gaan. Geen enkel middel is dusdanig veilig dat het geen klachten kan veroorzaken.

Dermatologisch getest

De aanduiding “Dermatologisch getest” is geen wettelijk beschermde term en zegt daarom niet zoveel. De middelen die zogenaamd dermatologisch zijn getest of als “hypoallergeen” worden bestempeld bieden dus geen garantie tegen allergische reacties. Dermatologisch getest houdt in dat het product is getest op vrijwilligers, en dat het met de allergische reacties wel zal zijn meegevallen, maar het zegt verder niets over de kwaliteit van het product. Het feit dat iemand een intelligentietest ondergaat, betekent immers ook niet dat de persoon daardoor automatisch een hoog IQ heeft?!

Let op voor Henna en haarverf

Wist u dat in henna en haarverf en henna de allergene stof PPD zit die allergische reacties kan veroorzaken? Let vooral op als u bij de eerste keer een (milde) allergische reactie krijgt, bijv na het laten zetten van een henna-tatoeage ('black henna tattoo'). Als u hierna uw haar verft bijvoorbeeld, kunt u met een ernstige allergische reactie te maken krijgen.

Wat te doen bij allergische reacties

Bij een allergische reactie kun je naar de huisarts gaan, die wellicht een hormoonzalf voorschrijft. Door testen kan duidelijk worden tegen welke grondstof de patiënt precies allergisch is en door vervolgens het contact te vermijden met cosmetica waar die grondstof in is verwerkt kun je het probleem aardig indammen.

Meldpunt en meldprocedure

  • Meldpunt voor cosmeticaklachten: Huidklachten na gebruik van cosmetica kunt u melden door te bellen naar de Warenklachtenlijn 0900-0388 (7 dagen per week, 24 uur per dag).
  • Ook kunt u gebruik maken van de website van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA | Melden en vragen voor burgers/consumenten, klik bij op ‘Formulier melden en vragen bij klantcontactcentrum NVWA’). https://www.nvwa.nl/organisatie/contact/melden-en-vragen-voor-burgers-consumenten

Melden is belangrijk ! Ook indien u geen last meer heeft van de klacht. Met uw melding helpt u alle huidklachten en de mogelijke oorzaken ervan in kaart te brengen. U kunt ook klachten melden voor bijv. uw kind of een familielid. Melden kan tot 3 maanden na het ontstaan van de klacht.

Maatregelen tegen cosmetica-allergie

  • Probeer een nieuw product altijd eerst uit op een klein stukje huid. Vraag dus een monstertje in de winkel in plaats van gelijk zo’n duur product te kopen.
  • Stop bij klachten meteen met het gebruik.
  • Bewaar het product en ook de verpakking.
  • Ga bij ernstige klachten naar de huisarts.
  • Laat eventueel een uitgebreide allergietest doen
  • Meld de klacht bij cosmeticaklachten.nl

Nuttige info bij allergie

Gegevens die van belang zijn ingeval van allergie:
  • Productnaam
  • Toepassingen
  • Fabrikant/importeur
  • Contactadres van de leverancier
  • Lijst met stoffen
  • Houdbaarheid
  • Streepjescode

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeuk aan of in de neusJeuk aan of in de neusJeuk in of aan de neus kan heel vervelend zijn. Je bent geneigd om constant aan je neus te zitten of te gaan niezen. Jeu…
Soja-allergie: oorzaken en behandelingSoja-allergie: oorzaken en behandelingAllergieën komen in verschillende soorten en maten voor. De één heeft een hele erge allergie voor een bepaalde stof en d…
Wordt je huiduitslag veroorzaakt door hooikoorts?Wordt je huiduitslag veroorzaakt door hooikoorts?Hooikoorts komt voor bij 12% tot 28% van alle Nederlanders en Belgen, en bij zo'n 10% van de Westerse bevolking. Hooikoo…
Allergisch voor latexAllergisch voor latexAllergie voor latex komt regelmatig voor. Mensen die met latex handschoenen werken of mensen die condooms gebruiken kunn…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Allergie door cosmeticaproducten altijd gelijk melden!"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 27-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Schoonheid en gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!