InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wat is micellair water?

Wat is micellair water?

Wat is micellair water? Je kunt het bij iedere drogist van bijna ieder huidverzorgingsmerk wel kopen: micellair water. Het lijkt in het flesje gewoon op water, maar het is veel meer dan alleen water en het wordt gebruikt om de huid te reinigen, eventueel in combinatie met andere reinigingsproducten. Het is dus niet zomaar water! Wat is en wat doet micellair water nou precies?

Wat is micellair water?

Micellair water is een reinigingsproduct, dan kan worden gebruikt om make-up van het gezicht te verwijderen en om vuil van de huid te verwijderen. In het flesje lijkt micellair water eigenlijk gewoon op kraanwater, maar er zitten veel meer verschillende ingrediënten in, ook is het echt niet verstandig om uit zo'n flesje te drinken. Micellair water kan het best gebruikt worden in combinatie met een wattenschijfje, waarmee het gezicht afgenomen wordt. Micellair water wordt ook wel een micellaire oplossing of reinigingswater genoemd. Het product bestaat uit water met daarin micellen. Deze micellen hebben een hydrofiele kop, wat inhoudt dat deze kop water aantrekt en vet afstoot. Hiernaast hebben deze micellen een lipofiele staan, dit houdt in dat deze staart juist vet aantrekt en water afstoot. De combinatie van deze twee eigenschappen maakt micellair water zo'n uniek reinigingsproduct.

Wat doet micellair water?

Fabrikanten geven op de verpakking van het flesje meestal aan dat je met micellair water alle make-up kunt verwijderen die met gewoon water niet eraf te krijgen is en dat je zelfs de meest hardnekkige waterproof make-up ermee kunt verwijderen. De moleculen in het micellaire water helpen het vet van make-up te combineren met water, waardoor het ineens wel af te voeren is.
De lipofiele staart van de micel hecht zich in het vuil in de huid en de hydrofiele kop steekt automatisch naar buiten. Hierdoor ontstaat een bolletje, de micel, hier middenin zit het vuil en deze micel kan makkelijk weggespoeld worden met water, of weggeveegd worden met het micellaire water op een wattenschijfje.

Waarom micellair water?

Micellair water kan je als het ware gebruiken als een reinigingsmelk en een tonic in één, je hebt er dus in principe geen andere producten meer naast nodig. Door de micellen kan er met micellair water ook een stuk meer vuil worden opgenomen en van het gezicht afgehaald worden, waardoor er een schonere huid achterblijft. Ook bevat micellair water geen of een kleine hoeveelheid alcohol, waardoor je het product makkelijk voor alle delen van je gezicht kunt gebruiken. Zo heb je bijvoorbeeld geen apart product nodig om je ogen zonder irritatie te kunnen reinigen.

Waar kun je micellair water kopen?

Sinds 2013 is micellair water op de huidverzorgingsmarkt een soort trend geworden. Langzaam maar zeker hebben vrijwel alle huidverzorgingsmerken wel één of meerdere varianten van micellair water op de markt gebracht. Micellair water kun je bij vrijwel alle drogisterijen en parfumerieën kopen. De prijzen variëren van een paar euro tot tientallen euro’s, dit hangt vooral heel erg af van het merk en de eventuele verzorgende bestanddelen. Er zijn bijvoorbeeld varianten met aloë vera, met verzorgende olie of met kamille er in.

Voorbeelden ingrediëntenlijst micellair water

  • Garnier: Aqua, Hexylene Glycol, Glycerine, Disodium Cocoamphodiacetate, Disodium EDTA, Poloxamer 184, Polyaminopropyl Biguanide.
  • Nivea: Aqua, PEG-40 Hydrogenated Castor Oil, Vitis Vinifera Seed Oil, Panthenol, Glyceryl Glucoside, Glycerin, Sorbitol, Decyl Glucoside, Poloxamer 124, Polyquaternium-10, Disodium Cocoyl Glutamate, Citric Acid, Sodium Chloride, Sodium Acetate, Propylene Glycol, 1,2-Hexanediol, Trisodium EDTA, Phenoxyethanol
  • Kruidvat: Aqua, Glycerin, Poloxamer 184, Panthenol, Cestrum Latifolium Leaf Extract, Boswellia Serrata Gum Extract, Butylene Glycol, Allantoin Decyl Glucoside, Xanthan Gum, Tetrasodium EDTA, Citric Acid, Phenoxyethanol, Sodium Benzoate.
  • l’Oreal: Aqua, Hexylene Glycol, Glycerin, Poloxamer 184, Disodium Cocoamphodiacatate, Disodium EDTA, Polyaminopropyl Biguanide.

Zoals je ziet zitten er veel dezelfde ingrediënten in de verschillende merken micellair water. Wat opvalt is dat de ingrediëntenlijst van Nivea een stuk langer is dan de anderen, maar dat dit ook de enige is waar verschillende soorten olie (oil) inzitten. Deze oliën hebben vaak een verzorgend en hydraterend effect op de huid, maar zijn minder geschikt voor mensen met een hele vette of gevoelige huid, omdat dit puistjes en talgproductie kan veroorzaken. De ingrediëntenlijst van Garnier is de kortste, en voor verzorgingsproducten geldt vaak hoe simpeler hoe beter, dus hoe minder ingrediënten hoe beter omdat er dan meestal ook minder parfum en andere onnodige toevoegingen bij zitten.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt zeep?Je wast je haar met shampoo, doet de afwas met afwasmiddel en was je handen met handzeep. Zeep maakt schoon, dat weet ie…
Spijsvertering; vertering en opname van vettenVetten zijn een belangrijke brandstof voor het lichaam. Vetten leveren in een klein volume veel energie (1 gram vet leve…
Tips om van acne af te komenTips om van acne af te komenVeel mensen denken dat puistjes of acne alleen voorkomen bij tieners, maar niets is minder waar. Ook volwassenen hebben…
Water: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcWater: geld besparen op (drink) water, douche, bad en wcGemiddeld gebruikt één persoon 50.000 liter water in een jaar. Daar kan op bespaard worden. Zo kan je ongemerkt tijdens…
Zacht water zonder kalk: energiebesparingWater waar kalk in zit zorgt voor meer energieverbruik. Bovendien heb je met hard water ook veel meer shampoo, wasmiddel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ronymichaud, Pixabay
  • http://www.chemieisoveral.nl/micellair-water
  • http://www.beautylab.nl/garnier-micellair-reinigingswater/
  • http://www.nivea.nl/producten/Gezichtsverzorging/Essentials/sensitive-skin/gentle-caring-micellar-water
  • http://www.bellitudo.nl/review-kruidvat-micellair-water-3-in-1/

Reageer op het artikel "Wat is micellair water?"

Reactie

A. van Weeghel, 22-10-2017 08:55 #1
Alcoholfree micellar water, moet het met gewoon water afgespoeld worden?

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 23-11-2015
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!