InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Shea butter, de kracht van natuurlijke huidverzorging

Shea butter, de kracht van natuurlijke huidverzorging

Shea butter, de kracht van natuurlijke huidverzorging De natuur biedt prachtige middelen voor de verzorging en bescherming van onze huid. Een voorbeeld daarvan is shea butter, ofwel sheaboter. Het wordt gemaakt van noten van de shea tree of karité. In Afrika wordt sheaboter al honderden jaren gebruikt. En lang niet alleen voor de natuurlijke verzorging van de huid. Het wordt ook toegepast bij kloven, als anti-rimpelcrème, bij psoriasis, eczeem, huidirritatie, om striae te voorkomen en bij schaafwonden, brandwonden en oppervlakkige snijwonden. Shea butter is dus een zeer veelzijdige boter en een puur natuurproduct.

Wat is shea butter?

Sheaboter is een crème tot lichtgeel kleurige boter, die gemaakt wordt van noten van de karitéboom. Daarom wordt shea butter ook wel karitéboter genoemd. De boom groeit in de Sahel in Afrika en kan meer dan honderd jaar oud worden. De pure boter heeft een typische geur, waar mensen vaak even aan moeten wennen. Het bevat een hoge dosis vetzuren, vitamine A en E.

Hoe wordt sheaboter gemaakt?

Dit natuurlijke verzorgingsproduct wordt onder meer gemaakt in Ghana en Burkina Faso. Het kan wel twintig jaar duren voordat de karitéboom voor het eerst noten produceert. Na de oogst in de zomermaanden worden de noten gekookt, in de zon gedroogd, gepeld en gemalen. De pasta die daaruit ontstaat, wordt gekarnd, gewassen en dan weer gekookt. Vervolgens gaat de substantie nog één keer door een zeef om eventuele overgebleven nootresten eruit te filteren. Wat dan overblijft is pure, ongeraffineerde shea butter.

Geschiedenis

Volgens de overlevering liet Cleopatra al shea butter bezorgen voor cosmetisch gebruik. Duizenden jaren geleden was deze boter dus al bekend om zijn natuurlijke verzorging en bescherming tegen huidveroudering. Het stond in het oude Egypte bekend als een luxe product en werd ook gebruikt om het haar en de huid te beschermen tegen de felle zon.

Wat doet shea butter voor je huid?

De boter voedt de huid met de vitamines A en E. Daarmee helpt het om de huid gezond, glanzend en egaal te houden. Het werkt ook goed als verlichting bij een (licht) verbrande huid. En het helpt om huidveroudering en rimpels te voorkomen.

Waar kun je shea butter voor gebruiken?

De boter is zeer veelzijdig in gebruik. Hoewel nog niet elke werking wetenschappelijk is bewezen, hebben Afrikaanse vrouwen al generaties lang zeer goede ervaringen met shea butter. Dit zijn een aantal toepassingen:
  • Het hydrateren van de huid, het verbeteren van de elasticiteit en het verminderen van rimpels (tegen huidveroudering dus)
  • Als bescherming tegen de zon. Uit onderzoek blijkt dat sheaboter een SPH tot maximaal 6 heeft. Het is dus te vergelijken met een zonnebrand met een lage factor.
  • Als lippenbalsem
  • Ter voorkoming van striae en om striae minder te laten opvallen
  • Bij brandwonden en snijwonden
  • Bij eczeem en psoriasis
  • Het kan ook gebruikt worden bij inwendige problemen, zoals stijve spieren, zwellingen of artritis. Masseer de boter dan zachtjes in op de pijnlijke plek
  • Als haarmasker, voor het herstellen en voeden van droog haar
  • In Afrika wordt het soms ook gebruikt om mee te koken

Hoe gebruik je het?

Pure shea butter is een vrij dikke substantie met een geur waar je soms even aan moet wennen. Door het te verwarmen wordt het zachter. Omdat de boter zeer vet is, smeer je het in kleine hoeveelheden op je huid, je lippen of in je haar. Pure sheaboter is als je het koel en donker bewaart 12 tot 24 maanden houdbaar. Door de hypoallergene werking kan shea butter ook op de gevoelige huid gebruikt worden.

Sheaboter, doe je huid een plezier!

Een aantal merken verkoopt 100% pure sheabutter. In sommige gevallen is daar een geur, zoals vanille of lavendel aan toegevoegd. Een prima oplossing als de natuurlijke geur van shea butter je tegenstaat. Probeer het eens. Je doet je huid er sowieso een plezier mee, alleen al vanwege de voedende, hydraterende werking. Maar het is natuurlijk helemaal fijn als zo'n puur natuurproduct je ook nog eens kan helpen bij vervelende huidproblemen.
© 2016 - 2017 Lonica, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afrikaanse schoonheid geheimen: Shea butter en Baobab olieAfrikaanse vrouwen verzorgen hun huid en haar goed, ondanks de barre omstandigheden. Ze hebben een gave, elastische huid…
Beauty: Body ButtersBeauty: Body ButtersDe body butters doen het goed de laatste jaren, steeds beter eigenlijk. Maar toch denken veel mensen bij body butter aan…
Smeer gerust maar SPF bewustSmeer gerust maar SPF bewustAl geruime tijd is het gebruik van chemicaliën in zonnebrandcrèmes heel gebruikelijk. Minuscule schadelijke nano-deeltje…
Extra aandacht voor je huid in de winterHet is een veelgehoorde klacht in de winter: door de weersomstandigheden buiten en door de droge atmosfeer binnen, kan j…
Vernieuwd Beauty System van DouglasDe populaire huidverzorgingslijn Douglas Beauty System is vernieuwd met als doel om nog beter aan de specifieke behoefte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marco Schmidt[1] / Wikimedia Commons
  • http://www.natuurlijkeolie.nl/informatie/Shea-Butter-Eigenschappen.php (geraadpleegd op 09/08/2016)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Shea_butter (geraadpleegd op 09/08/2016)
  • http://www.karite.nl/nl/over-ons (geraadpleegd op 09/08/2016)
  • http://www.africansheabutter.org/ (geraadpleegd op 10/08/2016)

Reageer op het artikel "Shea butter, de kracht van natuurlijke huidverzorging"

Infoteur: Lonica
Laatste update: 29-08-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!