InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zelfbruiners uit een potje

Zelfbruiners uit een potje

Je zongebruinde huid komt anno 2008 uit een potje. Veel gezonder voor je huid dan liggen bakken in de zon of onder de zonnebank. Kleurde vroeger je huid nog wel eens oranje met de zelfbruiners, nu mag je rekenen op een mooi, gezond en sexy zomers kleurtje. Mits je het product goed gebruikt. Wie wil dat nou niet?

Gemak

Voor slechts een paar euro heb je al een potje zelfbruiner bij de drogist. Het aanbod is groot, voor zowel mannen als vrouwen. Crèmes, lotions, speciaal voor de benen en sprays, keuze genoeg. Gemak dient de mens, want binnen enkele uren kan jij al een gezond bruin kleurtje hebben! Zonder de schadelijke effecten van de zon of van de zonnebank!

Veilig en gezond

De milde zelfbruiner DHA is niet schadelijk voor de huid. Sterker nog, in vrijwel alle zelfbruiners zit zoveel meer. Extra vochtinbrengende en hydraterende stoffen, extra vitamines en mineralen, alles om je huid maar soepel en gezond te houden.

Hoe krijg je het beste resultaat en waar moet je op letten?

Scrubben

Scrub je huid goed en grondig voordat je met zelfbruiners aan de slag gaat. Je verwijdert alle dode huidcellen en je voorkomt vlekken en oneffenheden.

Droge huid

Breng de zelfbruiner aan op een droge huid! Heb je net gedoucht en is je huid nog klam en vochtig? Wacht totdat je huid absoluut droog is! Een vochtige huid kan vlekken veroorzaken.

Zorgvuldig uitsmeren

Breng de zelfbruiner aan op je huid door zorgvuldig uit te smeren. Verdeel het gelijkmatig.

Witte kleding

Heb je net de zelfbruiner opgebracht? Trek niet onmiddellijk daarna je witte kleding aan en ga al helemaal niet op een witte bank zitten. Zelfbruiners geven af, zeker als het pas net op je huid is aangebracht. Geef het even de tijd tot het is ingetrokken, binnen de 30 minuten moet het goed in je huid zijn ingetrokken.

Vermijd haargrens en wenkbrauwen

De zelfbruiner, DHA, werkt ook in op je haren!

Gezicht

Gebruik je zelfbruinende bodylotion nooit voor op je gezicht! Lotions voor benen op de benen en speciale zelfbruiners voor het gezicht, alleen op het gezicht aanbrengen!

Voor het slapen gaan

Sommige zelfbruiners geven een apart luchtje af. Niet elk merk is er in geslaagd te geur te verdoezelen. Zodra de DHA in contact komt met je huid kan er een vreemd luchtje om je heen hangen. Heb jij een zelfbruiner die inderdaad wat apart ruikt, smeer je dan in voordat je gaat slapen. Laat je lotion even intrekken voordat je onder de witte lakens kruipt wegens het gevaar op afgeven.

Knieën en ellebogen

Deze plekken zijn gevoeliger voor vlekken. Wees zuiniger met het aanbrengen van de zelfbruiner op deze plekken.

Gebruiksaanwijzing

Voor gebruik van een zelfbruiner altijd goed en aandachtig de gebruiksaanwijzing doorlezen!

Handen wassen

Om je handpalmen niet een ongebruikelijke verkleuring mee te geven is het van belang om na het aanbrengen van een zelfbruiner je handen te wassen!

Zelfbruiners beschermen niet tegen de zon!

Ondanks je bruine kleur door de zelfbruiner, kan je niet zonder gevaar de zon in. In zelfbruiners zitten geen beschermingsfactor. Behalve dat heeft je huid geen natuurlijke bescherming tegen de schadelijke stralen van de zon opgebouwd. Ga de zon in met een zonnebrandcrème met een beschermingsfactor!

Resultaten van de zelfbruiners

Resultaten onder gebruikers zijn zeer wisselend. Na gemiddeld 5 dagen smeren, moet je een optimaal resultaat hebben bereikt. De bruine kleur verdwijnt vanzelf met het vernieuwen van je huid. Over het algemeen krijgt men een mooie gezonde bruine huid van de zelfbruiners. Er zijn echter resultaten bekend dat mensen vlekken krijgen, of een oranje kleur en bij een enkeling werkt het nauwelijks. De resultaten heeft niets te maken met de oorspronkelijke huidskleur, mensen die snel bruin worden kleuren niet sneller en/of mooier bruin dan mensen met een lichte huidskleur die snel verbranden.

Huidspecialist of de schoonheidspecialiste

Als je twijfelt over de werking van een zelfbruiner op jouw huid, ga eens langs bij de huidspecialist en/of de schoonheidspecialist. Laat je deskundig informeren over jouw huidtype en over de verschillende soorten zelfbruiners.
Gerelateerde artikelen
Mooi bruin worden met een zelfbruiner is eenvoudigMooi bruin worden met een zelfbruiner is eenvoudigGeen zonnetje, geen schadelijke uv-straling, maar toch bruin. Wie wat gebruind is, ziet er meteen stukken beter uit. En…
Zonnebank als voorbereiding op de vakantieOnder de zonnebank gaan als voorbereiding op een vakantie Het is nuttig maar dat is nog niet alom gekend. De bedoeling…
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Waarom is een zonnebank gevaarlijk?We horen steeds meer berichten in het nieuws dat zonnebanken gevaarlijk zijn. Wat is er nou zo gevaarlijk aan en kun je…
Beauty: Mooi bruin is niet lelijkAls je veel moeite gedaan hebt om tijdens de vakantie een mooi kleurtje op te bouwen dan is het doodzonde als je dit na…
Bronnen en referenties
  • Kassa! Vara

Reageer op het artikel "Zelfbruiners uit een potje"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 30-07-2008
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!