InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Sneller bruinen / Sneller bruin worden

Sneller bruinen / Sneller bruin worden

Sneller bruinen / Sneller bruin worden Hoe kan je sneller bruin worden en hoe kun je jouw bruine kleur zo lang mogelijk behouden, zelfs in de winter? Er zijn verschillende tips die je kunt toepassen om van nature een bruine tint te krijgen en die er ook voor zorgen dat je sneller zal bruinen en dat die bruine kleur langer behouden blijft. Lees hier alles over voedingssupplementen, voedingsmiddelen en andere truukjes om altijd een gezond kleurtje te hebben.

Rode palmolie

Palmolie bevat maar liefst 10 keer meer bètacaroteen dan wortelen. Vervang bij het koken je boter of olie vanaf nu door rode palmolie. Je kunt pure rode palmolie (bijvoorbeeld van het merk Amanprana) gebruiken, maar je kan ook kiezen voor een mengeling van cocos-, rode palm- en olijfolie (eveneens Amanprana). Houd je niet van de smaak van deze rode palmolie in je gerechten, dan kan je de olie nog altijd met een lepeltje apart nemen.

Je kunt rode palmolie ook rechtstreeks op de huid smeren. Meng wel eerst met een andere olie, want anders ben je letterlijk oranje.

L-Tyrosine

L-Tyrosine is een aminozuur (eiwit) dat u toelaat sneller te bruinen omdat het de productie van melanine stimuleert. L-Tyrosine kunt u als voedingssupplement nemen (bv. Biovea, Super Bruin, Supreme Nutrition, etc). Het is een echt wondermiddel als het op bruinen aankomt.

Wortelen

Het effect van wortelen voor het verkrijgen van een bruine huid is algemeen bekend. Zoveel mogelijk wortelsap drinken is ideaal, maar zorg ervoor dat je per dag minstens één wortel opknabbelt. Dat is een gewoonte die heel snel genomen is en die je gemakkelijk kan volhouden.

Tomaten

Wist je dat tomaten je ook sneller doen bruinen? Zorg er dus voor dat er vanaf nu dagelijks tomaten op het menu staan en neem wat vaker een tomatensapje.

Koper

Koper heeft een ondersteunend effect op de kleursynthese. Het bevindt zich in grote mate in kalfslever, rundlever, hazelnoten, paranoten, havermout, roggemeel, tarwezemelen, volkoren tarwemeel. Eet dus elke dag een kommetje havermout, enkele noten en een volkoren boterham.

Peeling

Zorg ervoor dat je een peeling doet voordat je in de zon gaat. Doe je dit niet, dan beletten de dode huidcellen dat de zonnestralen in de huid doordringen. Het is trouwens een mythe dat je bruine kleur verdwijnt met een peeling. Het bruin bevindt zich namelijk onder de dode huidcellen.

Bewegen

Wie beweegt, wordt sneller bruin. Neem elke gelegenheid die je krijgt om buiten te sporten. Joggen, zwemmen, tennissen… Er is keuze genoeg.

Trager blijft langer

Als je snel bruint, verdwijnt die bruine kleur veel sneller. Probeer dagelijks een klein beetje te zonnen in plaats van slechts enkele dagen heel veel.

Sneeuw, water en zand

Zand, water en sneeuw reflecteren het zonlicht waardoor je veel sneller bruin wordt. Op het strand of in het zwembad word je dus sneller bruin dan op een terrasje. Ter vergelijking: Sneeuw weerkaatst 85% van de UV-stralen, zand 20% en water 5%.

Tip

Door rode palmolie, wortelen, tomaten en havermout dagelijks op het menu te zetten en dit te combineren met capsules L-Tyrosine, krijg je na verloop van tijd vanzelf een licht gebronsde tint en dat zelfs zonder zon. Dagelijks een smoothie van wortelsap, tomatensap en een volle soeplepel palmpitolie zorgt ervoor dat je er zelfs in de winter stralend bijloopt.

Bekendste bruiningspillen / bruiningscapsules

  • Super Bruin bruinpillen: Capsules met L-Tyrosine en koper die ervoor zorgen dat u rapper zult bruin worden.
  • Bronz Care: Bruinpillen met bètacaroteen, vitamine C, vitamine E, bioflavonoïden uit citrusvruchten, wijnpit OPC, lycopeen, zink, selenium, en capsorubine en capsanthine uit rode paprika.
  • Easysun Zonnebrand Bruiningscapsules
  • Melanotan: Product in poedervorm dat er binnen de kortste keren voor zorgt dat je van binnenuit een blijvende bruine kleur krijgt. De huidige versie van Melanotan heeft vooral bekendheid verworven omdat het ook een positief effect zou hebben op een laag libido. Bestaat ook in injecteerbare vorm.
Gerelateerde artikelen
Sneller bruin worden in de zonSneller bruin worden in de zonIn de zomer rennen we massaal naar buiten, gewapend met zonnebril, zonnebrandcrème en handdoek. Bruin worden willen we,…
Snel en veilig bruinen in de zonWanneer de zomer eraan komt, heeft iedereen de neiging al zijn kleren uit te trekken, terecht natuurlijk. Maar sommigen…
Een zonnebank kopen: waar moet je op letten?Wil je er constant met een vakantiebruin tintje bijlopen en overweeg je de aankoop van een zonnebank? Zonnebanken zijn e…
Selftan: bruinen zonder zonBruinen zonder zon is met een selftan voor iedereen geschikt die graag een bruin kleurtje wil tijdens de winter of voor…
De risico’s van de zonnebankDe risico’s van de zonnebankSommige mensen willen het hele jaar door een bruine huid en gebruiken daarvoor kunstmatig zonlicht van de zonnebank. Maa…

Reageer op het artikel "Sneller bruinen / Sneller bruin worden"

Reacties

Irma Wijers, 18-02-2016 21:01 #8
Hoi had een vraagje. ik hoorde dat ik rode palmolie met l-tyrosine moest mengen om bruin te worden, klopt dat?
groetjes Irma

Anne, 07-08-2014 19:33 #7
PALMOLIE: Aan je bruine kleurtje zit een luchtje… T.b.v. de winst van palmolie worden grote delen natuur verwoest, met daarin allerlei diersoorten, waaronder bedreigde apensoorten. Gebruik a.u.b. geen palmolie meer als de aarde en de dieren u lief zijn!

Water +. Zon, 07-05-2013 22:37 #6
Wat ik doe is mezelf af en toe gewoon insmeren met water en in de zon gaan liggen. zo word ik sneller bruin.

Carola, 08-06-2012 09:23 #5
Beste,
Al jaren gebruik ik enkele weken voordat ik op vakantie ga bruiningscapsules ter voorbereiding op de zon. Het gaat niet om sneller bruin worden, maar als voorbereiding. Voorheen kreeg ik altijd last van zonne-allergie. Sinds ik dit slik heb ik daar geen last meer van. Nu zou ik dit graag ook bij mijn (roodharige) dochter van 7 jaar zou ook als voorbereiding willen geven. Welke capsules of tabletten kan ik dan het beste kopen? Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Groet,
Carola

Mvr I., 28-05-2012 12:54 #4
Ik ga gewoon veel wortelsap drinken en olijfolie met citroen op me zelf smeren dan komt alles weer goed voor elkaar.

Rudy, 17-08-2011 13:54 #3
In het artikel gebruik je eerst rode palmolie, daarna heb je het over palmpitolie? Ik heb gelezen dat dit totaal verschillende dingen zijn, welke moet je nu gebruiken?

Petra Postma, 04-05-2011 15:49 #2

Janet van Schaik, 18-09-2010 19:28 #1
Ik heb het alternatief voor de schadelijke zon en zonnebank ontdekt. Ga sinds een tijdje naar een spraytan salon in Venray in 10 min. geheel en egaal bruin nog nooit zo mooi bruin en VEILIG bruin geworden… een aanrader! Jammer dat het niet de hele zomer blijft zitten…

Infoteur: Avalon
Laatste update: 12-08-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 8
Schrijf mee!