InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Mineralen in verzorgingsproducten

Beauty: Mineralen in verzorgingsproducten

Beauty: Mineralen in verzorgingsproducten Is het een hype of is het werkelijk goed om mineralen in de make up verwerken? Natuurlijk zijn natuurlijke materialen in make up helemaal hot en zal de commercie daar graag gebruik van maken, maar mineralen doen daadwerkelijk iets voor je, dus helemaal overbodig is het zeker niet.

Mineralen

Om te weten wat mineralen voor je huid doen, moet je eerst weten wat mineralen zijn.
De exacte uitleg is “homogeen bestanddeel van de aardkorst”. Dat zegt nog niets, maar mineralen zijn stoffen die letterlijk “uit de grond komen” en essentieel voor het lichaam. Zelf maak je ze niet aan en ze moeten dus via de voeding komen.
Enkele voorbeelden:
  • magnesium is goed voor de spieren
  • calcium is goed voor de botopbouw
  • ijzer is goed voor het transport van zuurstof

Wat is er zoal?

Het voordeel van mineralen in make up, gezichts- en lichaamsverzorging en haarverzorging is dat er over het algemeen dus geen conserveermiddelen, parfum of olie is toegevoegd en we het dus over “pure” producten hebben.

Enkele voorbeelden

  • Bij gezichtsverzorging is barnsteen een stof die collageen stimuleert en dus graag in gezichtsverzorgingsproducten voor de gevorderde huid toegepast wordt.
  • Magnesium is een stof die de huid kalmeert en ontspant en uitmate geschikt is voor de gevoelige huid.
  • Voor de lichaamshuid is koper en ijzer weer uitermate geschikt, want het rent de aanmaak van histamine.
  • Voor de haren is jodium geschikt, want een tekort droogt de hoofdhuid uit en kan leiden tot haaruitval.

Merken

Enkele merken die dit soort producten in het assortiment hebben.
  • L’Oreal
  • The Body Shop
  • Balmain
  • Dr. Swaab
  • Rituals

Tot slot

Natuurlijk hebben de verschillende merken ook producten die tot hetzelfde resultaat moeten kunnen leiden, maar we spreken dan over stoffen die in het laboratorium gecreëerd zijn. Het kan dus een bewuste keuze zijn om het resultaat te bewerkstelligen met natuurlijke materialen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yves Rocher: cosmetica met een plantaardige basisYves Rocher: cosmetica met een plantaardige basisDe winkelketen van Yves Rocher verkoopt vele artikelen op het gebied van gezichtsverzorging, make-up en heeft ook schoon…
Dr. Hauschka Cosmetica: producten en verkooppuntenDr. Hauschka Cosmetica: producten en verkooppuntenDe verzorgingsproducten van Dr. Hauschka Cosmetica omvatten producten voor gezicht, lichaam, mond en lippen, haren, bene…
Korres Natural Products: 'groene', trendy huidverzorgingKorres Natural Products: 'groene', trendy huidverzorgingWereldwijd al met heel wat awards overladen, is Korres Natural Products nu eindelijk ook in Nederland gemakkelijk verkri…

Reageer op het artikel "Beauty: Mineralen in verzorgingsproducten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 11-10-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!