InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Flits en weg: ontharen met laser

Flits en weg: ontharen met laser

Flits en weg: ontharen met laser Scheren, harsen en epileren zijn tijdrovende en soms pijnlijke ontharingsbehandelingen. Met een laserbehandeling kunnen haren voorgoed verwijderd worden en is het vrijwel pijnloos. Dat klinkt natuurlijk goed, maar er hangt wel een flink prijskaartje aan en het keizen van de juiste behandelaar kan moeilijk zijn.

Laserontharen

Wat is laserontharen?

De huidige trend gaat tegen de natuur in: mensen willen geen haren meer. Het liefst nergens meer. Mannen verwijderen haren van de rug, borst of bovenarmen en vrouwen van hun kin, oksel, benen en bikinilijn. Maar scheren moet je telkens weer doen, epileren kost veel tijd en harsen is pijnlijk. Vandaar dat steeds meer mensen zich richten op laserontharen.

Een laser is licht met een bepaalde golflengte. Een hoge golflengte kan op de huid rimpels of littekens wegwerken terwijl een lagere golflengte invloed heeft op het bloed en daarmee kan helpen bij spataderen. Een nog lagere golflengte is effectief tegen haren. De laserstraal verhit het pigment van het haar in het haarzakje. Door verhitting gaat het haarzakje kapot en kan er dus geen haar meer groeien. Aangezien een haar alleen pigment heeft in het haarzakje tijdens de groeifase, moet de behandeling verschillende keren herhaald worden. Op “volwassen” haren of haren in de rustfase heeft de laser namelijk geen effect.

Voor de deelnemer is het laseren niet volledig zonder gevoel. Afhankelijk van het soort laser en de hoeveelheid haren, zul je toch voelen dat er iets gebeurt. Het gevoel is te vergelijken met kleine naaldjes in de huid of een elastiekje wat op de huid schiet. Onprettig dus, maar niet pijnlijk zoals harsen.

Keuze van behandelaar

Momenteel zijn er in Nederland geen regels voor laserbehandelingen. Iedereen kan een apparaat aanschaffen (van 500 euro tot 150.000 euro) en mensen behandelen. Het gebrek aan controle zorgt dus ook voor minder betrouwbare behandelaars. Er zijn laserbehandelaars in alle soorten en maten van dermatologen tot schoonheidsspecialisten. Artsen staan onder controle van de Inspectie voor de Gezondheidszorg, dus dat is betrouwbaarder. Verder kan lidmaatschap bij de DALA (Ducth Aesthetic Laser Association) een goed teken zijn. Zowel een laser met een lagere golflengte (zoals Intense Pulsed Light, IPL) als met hogere golflengte (bijv. klasse IV) kunnen ongemerkt schade toebrengen aan de huid. Klasse IV apparaten zijn medische hulpmiddelen en geen enkele laser moet gebruikt worden door ongetrainde, onervaren mensen.

Een goede behandelaar zal allerlei medische informatie vragen: zorgverleden, medicijnen, vitaminen, eerdere ontharingen en zelfs hoeveel koffie je gedronken hebt. Na het invullen van de lijst hoort de behandelaar goed te kijken naar de huid: diepte van de haarwortel, huidtype, haarkleur, haardikte en de hoeveelheid haartjes er zijn per vierkante centimeter. Met deze informatie kan een goede behandelaar het apparaat instellen op jouw huid en haren.

Zowel jij als de behandelaar horen een bril te dragen tegen het flitslicht. De te ontharen plek wordt gekoeld met gel. Voor dunne en lichtere haren biedt een IPL goed resultaat terwijl een diodelaser als Lightsheer beter werkt op dikkere haren. Een combinatie zou het beste zijn omdat iedereen zowel dikke als dunne haren heeft. Als er problemen ontstaan zoals irritatie, blaren of verkleuring moet de behandelaar nazorg bieden.

Kosten

Hoe meer huid je wilt ontharen, hoe duurder het wordt. Oksels kosten tussen 50 en 130 euro, uitgebreide bikinilijn 95-195 euro, onderbenen 175-355 euro en de rug 275-450 euro. Dit zijn de kosten per behandeling en je moet tussen zes en acht keer terug komen. Een oksel ontharen kost dus minimaal 300 euro, terwijl een rug kan oplopen tot 3600 euro. Een zorgverzekeraar vergoedt deze kosten alleen in het gezicht bij medische noodzaak, zoals gezichtsbeharing voor vrouwen. Vraag hiervoor informatie bij de verzekeraar en zorg dat je toestemming hebt voordat je aan de behandeling begint.

Probleemgroepen

Laseren is niet voor iedereen geschikt. De volgende groepen mensen hebben minder baat bij de behandeling of het wordt zelfs geheel afgeraden:
  1. Mensen met grijze, heel lichtblonde of rode haren. Zonder pigment werkt het licht niet.
  2. Mensen die antidepressiva, antibiotica, Sint Janskruid of andere lichtgevoelige producten of medicijnen gebruiken.
  3. Mensen met sommige pigmentafwijkingen (moedervlekken), herpes, psoriasis en sommige littekenvorming.
  4. Mensen met chronische ziekten, auto-immuunziekten of allergieën.
  5. Mensen die pas nog geëpileerd of geharst hebben.
  6. Mensen met een zonnig kleurtje, want er is dan kans op verbranding of verkleuring van de huid.
© 2009 - 2019 Jantrao, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Permanente ontharing: Elektrische ontharing, laser en IPLWanneer mensen last hebben van overbeharing, zijn er tal van methoden beschikbaar. Scheren, epileren, ontharingscrème of…
Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Jezelf blijvend ontharen met een laserapparaat, kan dat?Veel mensen hebben last van overbeharing. Daarnaast willen we op plaatsen waar we normale beharing hebben, daar geen har…
Beauty: Weg met die beharing!Beauty: Weg met die beharing!De lente en de zomer staan onder andere voor het laten ontwaken van de huid. Bij het ontwaken van de huid hoort ook het…
Permanent ontharen: toestellen voor thuisgebruikPermanent ontharen: toestellen voor thuisgebruikIPL-ontharen, laserontharen of permanent ontharen. Iedereen heeft er de mond vol van. Schoonheidsinstituten slaan je om…
Bronnen en referenties
  • Evelyn de Waal (2009). Flits! Weg lelijke haren. In: Limburg Gezond Noord- en Midden-Limburg januari 2009, pagina 5. Bijlage bij Dagblad de Limburger en het Limburgd Dagblad.

Reageer op het artikel "Flits en weg: ontharen met laser"

Reacties

Anoniem, 23-03-2011 16:31 #2
Ik zou heel graag een laserbehandeling willen doen, want het maakt niet uit hoe ik onthaar, ik krijg altijd hele vieze bultjes en ingegroeide haren onder mijn oksels.
ik doe er alles aan om mij oksels hygienisch te houden en heb er verschillende middeltjes voor maar niks helpt. ik ben er ook al mee naar de dokter geweest.
Maar krijg je bij laseren ook geen bultjes puistjes ect? Ik heb sinds kort de diagnose add, hiervoor krijg ik binnekort ritalin, kan dit kwaad bij een behandeling?

Goffin, 21-09-2009 10:26 #1
De meeste brillen zijn zo donker dat de schoonheidsspecialist hier niet door kan zien dus vaak wordt er geen gebruik gemaakt van een bril tijdens de IPL behandeling, kan dit kwaad? Vroeg ik me af. Reactie infoteur, 22-09-2009
Eerlijk gezegd, geen idee. Maar het lijkt mij dat die brillen er niet voor niets zijn. Het licht kan misschien schade veroorzaken op lange termijn.

Jantrao

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 21-01-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!