InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Permanente make-up

Beauty: Permanente make-up

Beauty: Permanente make-up Permanente make-up is er al een tijdje en wordt steeds meer toegepast. Toch zijn er wel enkele zaken waar je op moet letten als je besloten hebt permanente make-up toe te willen passen.

Wat wil je?

Belangrijk is je eerst af te vragen wat je exact wil. Zijn het je wenkbrauwen, is het een lijntje onder je oog, een mooie eyeliner op het ooglid of een lijntje om de lippen. Dit is belangrijk, omdat een permanente make-up toch al snel zo’n 3 jaar mee gaat en soms nog wel langer. Lijntjes vervagen langzaam (het wordt onder de bovenste huidlaag aangebracht), maar enkele jaren tegen iets aankijken wat niet (meer) gewenst is, is erg lang.

In geval van twijfel kan je jezelf professioneel op laten maken met datgene wat je in gedachten hebt. Als dat exact en bij je past, een goed advies van een professional kan helpen in het proces, kan je het om laten zetten in permanente make-up (maak een foto). En vergeet vooral de trends niet. Een stevige jaren zestig eyeliner is nu misschien helemaal hot, maar als dat over een jaar niet meer het geval is, loop jij er nog enkele jaren mee.

Goed nadenken dus alvorens te beslissen wat het moet gaan worden.

Wie moet het doen?

Er zijn verschillende gecertificeerde mensen, maar iemand die “het erbij doet” heeft uiteraard ook minder ervaring. Iemand die dit werk enkele uren per dag doet, zit er logischerwijs veel meer in. 100% zekerheid heb je uiteraard nergens. Begin in ieder geval te kijken bij professionals die een GGD-vergunning hebben.

Wel is het zo dat er uiterst zorgvuldig gewerkt moet worden om ziektes als Hepatitis B en C te voorkomen. Vraag bij de beoogde instelling dan ook door hoe er gewerkt wordt.

Wanneer niet?

GGD raad behandeling af bij een van de volgende ziektes:
  • diabetes
  • hemofilie
  • chronische huidziekte
  • contactallergie
  • immuunstoornis
  • hart- en vaatafwijkingen
  • bij het gebruik van antistollingsmiddelen
  • op plaatsen waar plastische chirurgie of radiotherapie is ondergaan
  • op plaatsen waar zich bulten, donkere moedervlekken, zwellingen of andere vormen
  • van irritatie op het lichaam voordoen

Allergische huid? Als je de instructies van degene die het opgebracht heeft goed volgt, zal er geen allergische reactie ontstaan. Hierbij is het dus ook mogelijk permanente make-up op te brengen.

Behandeling

Korstjes ontstaan er altijd na een behandeling, staat los van allergische reacties o.i.d.. Let goed op het nazorgtraject en na een week zullen de korstjes wegvallen en is de definitieve permanente make-up zichtbaar.

Na 3 of 4 weken volgt er dan nog een nabehandeling.

Prijzen

Prijzen variëren, afhankelijk van wat je doet en welk instituut je neemt, tussen de 150 en 350 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beauty: Permanente make-up"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-01-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!