InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Dagcrème met zonnefactor: Is een crème met SPF echt nodig?

Dagcrème met zonnefactor: Is een crème met SPF echt nodig?

Veel vrouwen hebben het al tot hun dagelijkse routine gerekend: een crème of gezichtscrème met een zonnefactor. Zelfs in de winter gebruiken sommige mensen een dagcrème met een beschermingsfactor tegen de zon. Maar is dit wel echt noodzakelijk? Wat voor beschermingsfactor is dan nodig? Wat betekent SPF? Wat is het verschil tussen UVA en UVB stralen?

Wat is het verschil tussen UVA en UVB?

Deze ultraviolette straling die de zon afgeeft heeft verschillende varianten. Voor ons zijn de belangrijkste soorten type A en type B. UVB-straling geeft het grootse effect op korte termijn. Deze straling zorgt voor de roodheid die we ook wel zonnebrand noemen. Ook beschadigt deze straling ons DNA. De UVA-stralen zijn niet voelbaar maar wel aanwezig. Deze zorgen voor schadelijke effecten op lange termijn. Snelle huidveroudering en huidkanker horen bij deze langetermijneffecten.

Wat betekent SPF?

SPF is een afkorting voor het Engels Sun Protection Factor. Deze factor vertelt je hoe lang je in de zon kunt zitten zonder te verbranden van de UVB-straling.

Een klein voorbeeld. Normaal verbrandt een persoon met een lichte huid ongeveer na 10 minuten blootstelling aan de zon. Wanneer die persoon een crème met SPF 3 gebruikt, kan hij drie keer zo lang in de zon zitten. 30 minuten dus. Met een beschermingsfactor 15 kan deze persoon 150 minuten in de zon zitten zonder te verbranden.

Een SPF in een crème vertelt je alleen hoeveel het beschermt tegen UVB-straling. Het vertelt je niets over de bescherming tegen de UVA-straling! Een SPF beschermt minder goed tegen UVA-straling dan UVB-straling. UVA-stralen zijn ultraviolette stralen van het type A. UVA-straling kan grote schade berokkenen, en op langere termijn zelfs het DNA beschadigen. Hoewel veel crèmes claimen een bescherming te geven tegen zowel UVA- als UVB-straling, is dit niet altijd het geval. Sommige crèmes met een factor van 30 of hoger geven geen genoeg bescherming tegen UVA-straling. Wanneer de crème de beste bescherming tegen UVA-straling wil geven, moet het enkele essentiële ingrediënten bevatten. Dit zijn onder andere zinkoxide, avobenzone (butyl methoxydibenzoylmethane), titanium dioxide, mexoryl SX, tinosorb en ecamsule. Voordat je een crème koopt is het daarom verstandig eerst goed naar de lijst met ingrediënten te kijken. Alleen wanneer het product één of meer van deze ingrediënten bevat kan het genoeg bescherming geven.

Is deze schadelijke UVA- en UVB-straling altijd aanwezig?

UVA- en UVB-straling is altijd aanwezig. Zelfs al is het bewolkt of mistig. Ook denken heel veel mensen dat de schaduw hen beschermt tegen de stralingen, maar niets is minder waar. Ook in de schaduw bereiken deze stralingen je lichaam. Dit komt mede doordat de stralingen reflecteren van je omgeving op je lichaam. Het is dus nodig je altijd te beschermen tegen de zon. Niet alleen mensen met een lichte huid ondervinden schade van de zon. Het maakt niet uit welke huidskleur je hebt, de straling blijft even schadelijk op lange termijn.

Nooit gehele bescherming

Een crème met een goede zonnefactor zal nooit helemaal bescherming bieden tegen UV-straling. Ongeveer 3% van de UV-straling bereikt altijd het lichaam. Blijf daarom zo veel mogelijk uit de zon in de piekuren, en bescherm jezelf met een zonnebril of ruime kleding.

Dagcrèmes en make-up met SPF

Het is dus duidelijk dat een crème met een SPF geen luxe is, maar een noodzakelijk goed. Onderzoek heeft uitgewezen dat veel mensen niet genoeg bescherming hebben tegen de schadelijke stralen. Ook is het belangrijk dat de crème royaal aangebracht wordt, het liefst meerdere malen per dag. Veel mensen gebruiken maar een klein deel van de hoeveelheid crème die nodig is voor een optimale bescherming. Breng altijd als laatste de crème met de beschermingsfactor op. Wanneer je over de crème met SPF een andere crème gebruikt, kan de effectiviteit sterk afnemen. Je kunt wel make-up over de dagcrème met zonnefactor gebruiken. Het meest aan te raden is een make-up te gebruiken die ook een zonnefactor heeft. Gelukkig is er al veel make-up met een beschermingsfactor op de markt. Er bestaan al veel foundations met een SPF.

Niet overbodig

Veel mensen zoeken meestal naar de perfecte dagcrème tegen huidveroudering en rimpels. Niets is dan zo belangrijk als een crème met een bescherming tegen de zon. Ook beschermt zo’n crème tegen couperose en pigmentvlekken. Bovendien houdt de SPF rook, stof en luchtvervuiling tegen. Er is dus geen betere crème dan een crème met een zonnefactor.
© 2009 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beauty: zin en onzin creme voor decolleteBeauty: zin en onzin creme voor decolleteJe hebt tegenwoordig overal crème voor, dus zo gek is het niet dat het decolleté ook een ‘eigen’ crème krijgt. Hoe zinvo…
BB crème, het geheim voor een mooie huidBB crème, het geheim voor een mooie huidIn Azië is het al jaren een van de best verkochte beautyproducten en sinds kort is het ook in Nederland verkrijgbaar: BB…
Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Hoe kun je het beste huidveroudering voorkomen?Huidveroudering is niet te voorkomen, wel te vertragen. Begin daarom vroeg met smeren en let op waar je je huid aan bloo…
Veranderingen van de ouder wordende huidVeranderingen van de ouder wordende huidOnze huid is uitgerust met systemen om zichzelf te verzorgen en te vervangen. Al na je twintigste levensjaar begint dit…

Reageer op het artikel "Dagcrème met zonnefactor: Is een crème met SPF echt nodig?"

Reacties

Rosy, 27-05-2012 20:45 #3
Wat is het verschil tussen spf en uv filter?

Doreen Canne Meijer, 01-04-2011 19:56 #2
L.S. Smeer eerst dagcreme op mijn gezicht, daarna foundation met SPF 15 factor. Heb nu huidkanker en moet huid extra beschermen. Factor 50 gekocht; kan dit over de make-up?
Zonnige groeten,
Doreen Canne Meijer

Y. Moerkerken, 01-03-2010 22:58 #1
Ik heb een droge huid. Sinds kort gebruik ik dagcreme van het merk CLINIQUE met SPF 15. Is dit voldoende zonder de UV straling bij. Bestaat er van dit merk met UV filter.

Infoteur: Papillon
Laatste update: 04-06-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!