InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wimpers, functioneel en mooi

Wimpers, functioneel en mooi

Wimpers, functioneel en mooi Wimpers kunnen de ogen ‘open’ doen lijken en je kunt door de manier van opmaken dat meegeven wat je uit wilt stralen. Mogelijkheden te over, maar hoe ga je met de wimpers om en wat zijn de mogelijkheden.

Functie

De functie is kort en simpel, deze moeten de ogen beschermen. Beschermen tegen stofdeeltjes en bij de kleinste aanraking sluit het oog zich dan ook (vanuit een reflex). De bovenwimpers zijn beduidend langer dan de onder wimpers en de haartjes zijn vaak wat stugger om de functie zoals genoemd uit te kunnen oefenen. De wimpers vernieuwen zich regelmatig. De haarzakjes kunnen ontstoken raken, zo krijg je de zogenaamde ‘strontjes’ (klein rood knobbeltje op de rand van het ooglid). Over het algemeen gaan ze na verloop van tijd vanzelf weg, werkt dit niet dan is er een zalf via de huisarts te verkrijgen.

We vergeten vaak wat de functie is, want we kunnen zoveel met de wimpers in de zin van verfraaiing van de ogen.

Verfraaiing

Mascara wordt al tientallen jaren gebruik door voornamelijk vrouwen. De ogen hebben een non verbale communicatie in zich en daarnaast zeggen de ogen veel over iemand. De wimpers maken van dit geheel een nadrukkelijk onderdeel uit.
Wimpers moeten altijd met speciale oogmake-up reiniger schoongemaakt worden.

Mascara

Mascara is er in allerlei diepe kleuren, maar zwart blijft de meest verkochte. Zo zijn er verder gewone mascara’s en waterproof mascara’s te koop. Heel persoonlijk wat iemand liever gebruikt. Maar bij vochtige ogen is de waterproof mascara toch wel iets handiger (om de vegen over het gezicht te vermijden).

Kam

Over het algemeen is een kammetje voor de wimpers niet nodig, maar na wat opgebrachte mascara kan dit wel handig zijn. Je voorkomt zo aan elkaar geplakte wimpers, wat erg ontsierend is voor de ogen en onnatuurlijk lijkt.

Krullen

Veel mensen hebben last van korte en/of rechte wimpers en de omgekrulde wimper oogt nu eenmaal fraaier. Het geeft een open blik en het laat je – goed opgemaakt – jonger lijken. De wimpertang kan met de föhn licht verwarmd worden. Dan krult de wimper wat beter. De wimpertang is in de betere drogisterij te koop.

Namaak

Wimperextentions zijn kleine wimpers die per stuk met een speciale pasta tussen de eigen wimpers gezet worden. Mascara is dan niet nodig en de lengte is aan te passen. Met de wimperextentions kun je zwemmen, sporten, douchen en slapen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wimpers, functioneel en mooi"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 02-07-2009
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!