InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Mooie tanden: over bleken, schuiven en polijsten

Mooie tanden: over bleken, schuiven en polijsten

Mooie tanden: over bleken, schuiven en polijsten Zonder flauw te willen zijn: een stralend gebit is de ‘kroon’ op het uiterlijk. Aangetaste tanden betekenen maar al te vaak een aangetast zelfvertrouwen. Gelukkig zijn tanden anno nu praktisch altijd gezonder en mooier te maken. Het kost weleens wat geld en moeite, maar het resultaat is dat dubbel en dwars waard. Meer over de beste gebits-opknappers, trends én interviews met deskundigen. Onze behoefte aan stralende tanden is groter dan ooit. De hype rondom het bleken van het gebit is maar één voorbeeld. Met al die aandacht voor witmakers, zouden we bijna vergeten dat er nog veel meer mogelijkheden bestaan voor een mooi en gezond gebit. Gewoon thuis, bij de tandarts of bij de tandcosmetische kliniek. Het laatste nieuws, en de beste mogelijkheden op een rij.

Gebitsopknapper nummer 1: tanden bleken

Elma van Rossum is tandarts bij de Bergman Kliniek, waar diverse tandheelkundige en verfraaiende behandelingen worden uitgevoerd. Elma van Rossum: “Tanden verkleuren op twee manieren: van buitenaf door bijvoorbeeld koffie, thee en wijn, en van binnenuit vanwege het ouder worden. Ook medicijngebruik op jonge leeftijd, met name van tetracycline, kan stevige verkleuringen veroorzaken. Erfelijkheid bepaalt de gebitskleur bij de geboorte. Dat betekent dat iemand met vrij donkere tanden geboren kan worden. Oppervlakkige aanslag van buitenaf is vaak goed te bestrijden door een tandpasta met baking soda. Zit het probleem dieper, dan is zelf peuteren niet aan te raden. Het logische eerste aanspreekpunt is dan de tandarts. ‘Postordersetjes’ zijn geen alternatief. De tandarts kan het percentage bleekmiddel namelijk aanpassen aan de persoonlijke behoefte, en zorgen voor een goed passende lepel. Dit is het bitje waarin het bleekmiddel komt. Beide gaan gewoon mee naar huis, met een duidelijke gebruiksaanwijzing.”

Bedenkingen tegen bleken?

Schroom voor – deskundig! – gebruik van bleekmiddelen is onnodig. Onder begeleiding van de tandarts is het bleken van tanden echt verantwoord. Ter illustratie: sinaasappelsap werkt sterker in op de tanden dan de bleekmiddelen van de deskundige. Bedenk echter wel dit. Kronen en vullingen kleuren niet mee, en moeten daarom vaak vervangen worden. ‘Facings’ ofwel witte tandschildjes zijn een andere mogelijkheid. Maar die oplossing is peperduur.

Vier stappen naar wittere tanden

  1. Probeer een tandpasta met baking soda om aanslag van bijvoorbeeld koffie, thee en wijn te verminderen.
  2. Weinig of geen resultaat? Op naar de tandarts voor een professionele blekende behandeling. Deze maakt een afdruk van de kaak, en op basis daarvan het onontbeerlijke ‘bitje.’ Een goed passend bitje garandeert optimale inwerking van het bleekmiddel, en voorkomt schade aan het tandvlees. Bitje en bleekmiddel kunnen mee naar huis. Slaap ermee of draag het overdag, maar wel minstens vier uur achtereen.
  3. Meestal is na één of twee weken een bevredigend resultaat behaald. Echter, elk gebit reageert anders. Wellicht heeft de buurvrouw met dezelfde behandeling toch wittere tanden. Tja...
  4. Het resultaat blijft niet eeuwig. De tandarts kan vertellen na welke periode de behandeling herhaald mag worden. Het bitje blijft bruikbaar. Het enige dat nodig is, is een nieuwe dosis blekende gel.

Gebitsopknapper nummer 2: vullingen restaureren

Een waar succesnummer. Zo’n opzichtige ‘mond vol lood’ is meestal vrij makkelijk en betaalbaar te vervangen door witte composietvullingen. Niet alleen mooier, maar ook gezonder. Amalgaam bevat ongezonde metalen zoals kwik, die in het lichaam terecht komen. Al gebeurt dat niet in enorme hoeveelheden, die fanatieke ‘anti-amalgaam-lobby’ bestaat niet voor niets.

Gebitsopknapper nummer 3: schuiven en duwen

Tandarts Van Rossum: “Ook bij volwassenen zie ik steeds vaker een beugel. Vaak zeer terecht. Een gebit kan nog zó wit gemaakt worden, als het ongelijk is geeft rechtzetten het mooiste resultaat. Ook kunnen ongelijke tanden ongemak opleveren bij eten of praten. Dat de stand van een gebit alleen in de jonge jaren verandert, is een misverstand. Schuiven en duwen kan een leven lang. Wel moet de persoon bereid zijn minstens een jaar met een beugel te lopen. Al is de apparatuur verbeterd, een beugel blijft een draad met zichtbare slotjes op de tanden. De keuze is persoonlijk. Plan B is wel een stuk extremer. Dan gaan we alles in één keer corrigeren, met alle slijpwerk en kosten vandien.”

Gebitsopknapper nummer 4: polijsten en schoonmaken

Deze opknapper is ten onrechte een stiefkind. Ofwel, we doen veel te weinig met de mogelijkheden! Professioneel schoonmaken is eenvoudig, snel en effectief. De mondhygiëniste is de beste persoon voor reinigen en polijsten, de tandarts een goede tweede. Door een- tot tweemaal per jaar plak en tandsteen grondig te laten verwijderen, kan een gebit verrassend opknappen. Dus, voor je voor de heftigere maatregelen gaat: uitproberen!

Gebitsopknapper nummer 5: tandvorm verbeteren

Kartelrandjes en ontbrekende stukjes aan de tanden? Tanderosie is een van de grootste boosdoeners, en een groeiend probleem – vooral bij de jeugd. Elma van Rossum: “De tand bestaat uit tandbeen met een laag glazuur eromheen. Bij tanderosie wordt die glazuurlaag aangetast. De voornaamste oorzaak is overmatige consumptie van zure voedingsmiddelen zoals frisdranken en fruitsap. Zeker in combinatie met al te stevig poetsen, treedt erosie op. Is de tandvorm erg aangetast, dan moet materiaal bijgemaakt worden uit bijvoorbeeld composiet of porselein. Met de nieuwste technieken valt bijna alles in de mond aan elkaar te plakken: composiet, porselein, zirkonium. We kunnen praktisch alles herstellen, en tanden héél mooi maken. Maar dat kan erg kostbaar en ingewikkeld worden.”

Tanderosie voorkomen

Het behoeft geen betoog, voorkomen van tanderosie is beter dan ‘genezen.’ Daarvoor zijn geen spartaanse maatregelen nodig. Is een mond in evenwicht, dan is zuur voedsel niet gauw rampzalig. Tenzij het gebit constant wordt aangevallen met zuren, is speeksel een prima verdediging. Wel zijn er enkele gouden regels. Beperk het aantal ‘zure’ eetmomenten. En al werd tandenpoetsen ooit gepromoot als Haarlemmer Olie, de inzichten zijn een beetje veranderd. Na het eten van iets zuurs moet het zachter geworden glazuur herstellen, liefst minimaal een uur. Spoelen met fluoride-houdend mondwater is dan vele malen beter dan poetsen. Ook het nuttigen van niet-zure zuivel zoals kaas of melk werkt neutraliserend. Desnoods is zelfs spoelen met water beter dan niets.

Tot slot

Een praktische tip tot slot. Het zijn niet per se de meest drastische acties die de tanden een gezonde, mooie uitstraling geven. Elma van Rossum: “Mensen realiseren zich vaak niet, hoeveel de omgeving van de tanden doet. Een lipstick met gele of oranje-achtige ondertonen laat de tanden geler lijken. Frisrode lipstick met koele, bijna blauwe ondertonen, maakt de tanden witter en helderder. Grijs haar maakt geler, terwijl donkerdere tinten haar de tanden frisser en witter laten ogen door de contrastwerking. De entourage van de tanden veranderen, betekent vaak al een wereld van verschil.”

Zirkonium: pril, maar veelbelovend

Kronen vertonen vanouds een lelijk metaalkleurig randje bij het tandvlees, omdat ze bestaan uit een edelmetalen kop met een porseleinlaag erop. Bovendien zitten ze niet altijd als ‘gegoten.’ Om van de mogelijke ellende rondom brugwerk niet te spreken. Een nieuw alternatief is zirkonium. Dit materiaal is lichaamsvriendelijker dan metaal. Bovendien levert het dankzij een krimpproces een beter passend resultaat op dan ‘ouderwets’ kroon- en brugwerk. Zirkonium is ook nog eens transparanter, en ziet er dus natuurlijker uit. Nog niet zo heel bekend in Nederland, maar de toekomst belooft veel.

Cosmetische tandheelkunde: overbodige luxe?

Een gewetensvraag, zeker voor de krappere beurs. Is cosmetische tandheelkunde luxe, of noodzaak? Elma van Rossum van de Bergman Kliniek: “Anno nu moet een tandarts de kennis én bereidheid in huis hebben om over cosmetische aspecten te praten. Anders zou ik een ander zoeken. Er bestaat zoveel ellende vanwege een lelijk gebit! Er is een duidelijke relatie tussen het uiterlijk van het gebit, en het innerlijk. We moeten ons echter niet gek laten maken. Van leven ga je dood. Een perfect gebit is onlogisch na jaren gebruik. Maar als het gebit een vervelend gevoel oplevert, ga dan iets doen!”

Welk product voor welk tandprobleem?

  • Uitwendige verkleuringen door bijvoorbeeld tabak, koffie en wijn zijn vaak goed te verminderen met tandpasta’s en -poeders waar bakingsoda in zit. Bijvoorbeeld Arm&Hammer Extra Whitening. Witmakende tandpasta’s op basis van peroxide daarentegen, bevatten meestal zo’n laag percentage werkzame stoffen dat weinig effect te verwachten is. Zeker op kortere termijn.
  • Mondwater en/of tandpasta met fluoride versterkt het tandglazuur
  • Versterkende tandpasta’s als Proglasur gaan tanderosie tegen
  • Een van de bekendste tandpasta’s om tandgevoeligheid te verminderen, is Sensodyne
  • Tandpasta’s en mondwater tegen tandsteen kunnen helpen, maar bevatten potentieel schadelijke zuren. Dus beperk het gebruik. Periodieke verwijdering van tandsteen door de mondhygiëniste is de beste optie.
(genoemde producten verkrijgbaar bij o.a. www.dewittetandenwinkel.nl)

De vijf favoriete behandelingen voor mooiere tanden

  1. Bleken en verkleuringen verwijderen
  2. Vullingen plaatsen of restaureren
  3. Gebit rechtzetten met behulp van orthodontie, meestal d.m.v. beugels
  4. Kronen, bruggen en implantaten plaatsen of vervangen
  5. Reinigen en polijsten door de mondhygiëniste of tandarts

Grills: bling die tanden!

Een hele gekke trend, overgewaaid uit de hiphop-scene: grills. Deze sierbeugels op maat kan de eigenaar naar eigen wens ‘blingen.’ Van kristal tot diamant, van metaal tot goud, alles kan. Of het mooi is? Een kwestie van smaak. Het resultaat is nogal extreem, grills zijn letterlijk een hele mond vol. Een bescheiden beugeltje met één diamantje is geen optie. Interesse? Grills-makers als Tooth Fashion wijzen er met klem op, dat de grill maatwerk is. Een zogenaamde postorder-grill kan leiden tot kwijlen, klapperen, slissen en ander oncharmant ongemak.
(Meer informatie op www.tooth-fashion.nl)

Met hartelijke dank aan de Bergman Kliniek. Meer informatie over en voorbeelden van cosmetische tandheelkunde op www.bergmankliniek.nl

Meer artikelen over lichaamsverzorging, cosmetica en cosmetische behandelingen op de Mariawrites Infoteurpagina
Gerelateerde artikelen
Gele tanden, wat doe je eraanGele tanden, wat doe je eraanJe kent ze wel, de reclames waarin je iemand met stralende witte tanden ziet lachen. Elke keer als je die reclame ziet d…
Mooie en witte tanden: Schildjes of facings van porseleinDe hype om tanden zelf te bleken of te laten bleken is enorm. Met porseleinen facings of schildjes kan de tandarts je pr…

Reageer op het artikel "Mooie tanden: over bleken, schuiven en polijsten"

Reactie

Mevr H. S. Visser, 03-07-2013 10:38 #1
Jan.is bij mij een een vlaks vulling gedaan, weet niet waarom. Het geeft een enorm kleurverschil. Dus een coating gedaan bij de voor tanden en voor een derde keer geen resultaat. Na een paar dagen ging het al brokkelen. Geen gezicht! Mijn tandarts geeft hier geen reactie op voel me een "zeur'. Nu een mogelijkheid van een restauratie voor E 2.oo.oo. Er moeten nu kronen op… terwijl mijn gebit verder in een goede conditie is. Wat nu te doen. Ik denk aan een second opinie. Graag een reactie voordat ik gekke en onnodige dingen doe. b.v.d.

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 15-07-2009
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!